..............................................................
ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ.
από τον ποιητή και φίλο στο fb Γιώργο Μπλάνα (facebook, 29.7.2022)
1. Αυτό που ονομάζουμε «πειραματισμό» δεν είναι παρά άσκηση της απόλυτης ελευθερίας στην δημιουργική δραστηριότητα. Η απόλυτη ελευθερία είναι θεμελιώδης προϋπόθεση της τέχνης.
2. Το έργο τέχνης, που προκύπτει από τον πειραματισμό, πρέπει να κρίνεται στην βάση των λογικών, ηθικών και αισθητικών αρχών, που θέτει το ίδιο και όχι στην βάση της φανταστικής αυθεντίας προηγούμενων πειραματισμών, που καθιερώθηκαν και ιεροποιήθηκαν. Οι αισθητικές αρχές είναι αποτέλεσμα των έργων τέχνης – όχι το αντίθετο. Οι πρώτοι καλλιτέχνες δεν είχαν αρχές – τις δημιούργησαν πειραματιζόμενοι.
3.Το αρχαίο δράμα είναι αποτέλεσμα συνεχών πειραματισμών, τους οποίους δεν μπορούμε να αντιληφθούμε με σαφήνεια, επειδή το γραμματολογικό πλαίσιο της αρχαιότητας είναι ελλιπές και το ιστορικό πλαίσιό της αποτέλεσμα λιγότερο ή περισσότερο φανταστικών αναπαραστάσεων, στην βάση των περιορισμένων στοιχείων που διαθέτουμε.
4. Η θεατρική παράσταση είναι έργο τέχνης – φθαρτό, αλλά έργο τέχνης.
5. Οι συντελεστές της θεατρικής παράστασης δεν είναι μηχανές εκτέλεσης του δραματικού κειμένου – πόσω μάλλον αφού το δραματικό κείμενο είναι αποτέλεσμα πειραματισμού και απαιτεί ερμηνεία, η οποία με την σειρά της είναι αποτέλεσμα πειραματικής και όχι επιστημονικής δραστηριότητας.
6. Το ιερό, το νόμιμο, το αποδεκτό, το ορθό είναι ένοιες της θεολογίας και της νομικής – όχι της αισθητικής. Γι’ αυτός τις συμπαθεί τόσο κάθε εξουσία.
7. Ένα έργο τέχνης, που δεν μπορεί να προκαλέσει άλλα έργα τέχνης και δεν προκαλεί πειραματισμούς, δεν είναι έργο τέχνης.
8. Στην ορχήστρα υπάρχουν μόνο ερμηνείες. Είναι δικαίωμα του θεατή να μην τις αποδεχθεί. Θα κέρδιζε πολλά όμως αν δεν απαιτούσε από την τέχνη να γίνει μέσο αναπαραγωγής των κοινωνικών συμβάσεων και αυτοματισμών – διότι και στο κοίλον μόνο ερμηνείες υπάρχουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου