Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

"Μεγαλοκομματισμός, το έσχατο στάδιο του αρχηγισμού" γράφει ο Κύρκος Δοξιάδης ("Εφημερίδα των Συντακτών", 23.6.2026)

 ...............................................................



Μεγαλοκομματισμός, το έσχατο στάδιο του αρχηγισμού




γράφει ο Κύρκος Δοξιάδης ("Εφημερίδα των Συντακτών", 23.6.2026)


Θα διακινδυνεύσω μια αναλογία μεταξύ του πεδίου των βιοϊατρικών επιστημών και εκείνου της κοινωνικής θεωρίας. Η ιδεολογία έχει ένα κοινό χαρακτηριστικό με τις λοιμώδεις νόσους: είναι μεταδοτική. Και μάλιστα κατά παρόμοιο τρόπο. Μεταδίδεται ευκολότερα μεταξύ ατόμων που συστεγάζονται στον ίδιο χώρο. Σε παλαιότερα άρθρα μου, είχα αναφερθεί στο πώς η ιδεολογία του αρχηγισμού που είχε επικρατήσει στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε διαποτίσει μόνο τους υποστηρικτές του Αλέξη Τσίπρα (τους γνωστούς ως «προεδρικούς»), αλλά εκδηλωνόταν και ως «αρχηγισμός των τάσεων». Νομίζω πως ένα παρεμφερές φαινόμενο «ιδεολογικής μεταδοτικότητας» του αρχηγισμού προέκυψε αυτή την περίοδο στην περίπτωση της Νέας Αριστεράς.


Πριν από περίπου δύο χρόνια, στις αρχές καλοκαιριού του 2024, επομένως πριν και από το ιδρυτικό της συνέδριο (Νοέμβριος 2024), η τότε ηγεσία της Νέας Αριστεράς, ως «Μεταβατικό Πανελλαδικό Συντονιστικό», είχε βγάλει μια πολιτική απόφαση, το πιο πολιτικά σημαντικό σημείο της οποίας μάλλον ήταν η εξής διαπίστωση: «Η ήττα του Κ. Μητσοτάκη, της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης της Δεξιάς περνάει μέσα από την ήττα του Σ. Κασσελάκη. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να συμβεί το πρώτο.» (Θυμίζω πως ο Κασσελάκης ήταν ακόμη πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.) Σε άρθρο μου τότε είχα σχολιάσει την ανοίκεια αίσθηση που προξενούσε το γεγονός πως η ηγεσία της Νέας Αριστεράς έβγαζε απόφαση που αφορούσε την ηγεσία ενός άλλου κόμματος, σαν να επρόκειτο για δικό της ζήτημα – της Νέας Αριστεράς. Κρίνοντας εκ των υστέρων τη σημασία αυτής της διατύπωσης, θα έλεγα τώρα πως ήταν πολλαπλά αποκαλυπτική των προθέσεων κάποιων ηγετικών στελεχών της Νέας Αριστεράς από τότε. «Να φύγει ο Κασσελάκης για να φύγει ο Μητσοτάκης.» Αν δεχτούμε πως αυτό ήταν συνοπτικά το νόημα της εν λόγω διατύπωσης, δεν νομίζω πως θα ήταν υπερβολικά αυθαίρετο να υποθέσουμε πως, τουλάχιστον για κάποια από τα μέλη του Μεταβατικού Πανελλαδικού Συντονιστικού, τούτο με τη σειρά του σήμαινε: «Να ξαναέρθει ο Τσίπρας για να φύγει ο Μητσοτάκης.» Επομένως, για εκείνα τα ηγετικά στελέχη, ο όρος «μεταβατικό» δεν ίσχυε μόνο για το ανώτατο συντονιστικό όργανο στο οποίο μετείχαν, αλλά και για το κόμμα της Νέας Αριστεράς εν γένει.

Προφανώς αναφέρομαι στα στελέχη που αποχώρησαν πρόσφατα από τη Νέα Αριστερά. Δεν είναι τυχαίο πως η συγκεκριμένη «Πολιτική Απόφαση» είχε βγει λίγο μετά τα απογοητευτικά αποτελέσματα των ευρωεκλογών του 2024 – που φαίνεται πως αποτέλεσαν επιταχυντικό παράγοντα του προσωρινού χαρακτήρα της παραμονής εκείνων των στελεχών στο κόμμα που είχαν συνιδρύσει. Το γεγονός ότι έκτοτε μεσολάβησαν δύο συνέδρια της Νέας Αριστεράς, το ιδρυτικό και το διαρκές προγραμματικό (Ιανουάριος 2026), στα οποία τα εν λόγω στελέχη συμμετείχαν ενεργητικότατα, φαίνεται πως δεν μετρούσε ιδιαίτερα. Τις αποφάσεις τους μάλλον τις είχαν ήδη πάρει, τη συμμετοχή τους στη Νέα Αριστερά την έβλεπαν ως διαπραγματευτικό χαρτί, και απλώς περίμεναν τον Αλέξη Τσίπρα να κάνει εκείνος το πρώτο βήμα: να ηγηθεί ενός φορέα στον οποίο θα μπορούσαν να ενταχθούν.

Για την ιδεολογική μεταδοτικότητα τώρα. Κάτι που ισχύει σε μεγάλο βαθμό για την ιδεολογία εν γένει: τα άτομα στα οποία μεταδίδεται κάποια ιδεολογία δεν συνειδητοποιούν την ιδεολογική επιρροή την οποία υφίστανται, ιδίως όταν μετέχουν στον ίδιο χώρο με τα άτομα που τους τη μεταδίδουν και με τα οποία υποτίθεται ότι μοιράζονται μια άλλη, τελείως άσχετη ιδεολογία – εν προκειμένω, την ιδεολογία της ανανεωτικής ριζοσπαστικής Αριστεράς. Εκείνο που μεταδόθηκε -χωρίς να το συνειδητοποιούν- και σε αρκετά μέλη που παρέμειναν στη Νέα Αριστερά είναι κάτι που αφορά την ταυτότητα του κόμματος και που εκ πρώτης όψεως δεν σχετίζεται με κάποια ιδεολογία. Αναφέρομαι ακριβώς στον μεταβατικό χαρακτήρα της Νέας Αριστεράς. Οπως έχω υποστηρίξει κατ’ επανάληψη, το υπερβολικά χαμηλό ποσοστό που λαμβάνει η Νέα Αριστερά στις δημοσκοπήσεις οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην εντύπωση που δημιουργείται πως πρόκειται για ένα προσωρινό σχήμα. Εντύπωση που οφείλεται στο ότι πολλά μέλη και στελέχη της το πιστεύουν, συχνά χωρίς τα ίδια να το συνειδητοποιούν. Ακόμη και τώρα, μετά την αποχώρηση όσων ήταν έτοιμοι από καιρό να πάνε στο κόμμα του Τσίπρα.

Η ιδεολογία που στήριξε τη μετάδοση αυτής της άκρως ηττοπαθούς και εν τέλει αυτοκαταστροφικής -ως «αυτοεκπληρούμενης προφητείας»- πεποίθησης είναι ένα ιδεολογικό μόρφωμα που σε παλαιότερο άρθρο μου είχα ονομάσει «μεγαλοκομματισμό». Η ιδεολογική πλάνη συνίσταται στην αγνόηση του γεγονότος ότι το κόμμα της ανανεωτικής Αριστεράς κάποτε ήταν μικρό κόμμα, που έγινε μεγάλο επειδή υπήρχε ως ριζοσπαστική Αριστερά – με άλλα λόγια, ως κόμμα που κατόρθωσε να εκφράσει την οργή και την απόγνωση των λαϊκών τάξεων. Αντιθέτως, ο αρχηγισμός και η συνακόλουθη αποριζοσπαστικοποίηση ήταν οι κύριες αιτίες που έπαψε να είναι μεγάλο κόμμα.
(Στη μνήμη του Νίκου Σερβετά)

● Ομότιμος καθηγητής της Κοινωνικής Θεωρίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

"Η ΠΟΙΗΣΗ" Μνήμη Δημήτρη Χριστοδούλου ποίημα του Θωμά Γκόρπα (1935 - 2003) (https://www.poiein.gr, 15.6.2006)

 ............................................................




            Θωμάς Γκόρπας (1935 - 2003)



Η ΠΟΙΗΣΗ*

Μνήμη Δημήτρη Χριστοδούλου

Το χειρότερο και το καλύτερο στη ζωή ποιητή
Να χτίζεις για τους άλλους πύργους και παλάτια
Παίρνοντας πέτρα απ’ το νταμάρι της καρδιάς σου
Σκαμμένης απ’ τα χαμόγελα τα πάρε και τα δάκρυα
Παίρνοντας χρώμα και γυαλί απ’ την μεγάλη σου αγάπη
Που γίνεται βράδι πρωί κομμάτια….

Πατάρι

Ανάμεσα από καφέ εσπρέσο και ντουμάνια
Οι νέοι ποιητές σκαλίζουν στην καρδιά του κόσμου
Για φρέσκους δρόμους για φρέσκα λιμάνια

……………………………………………………………..

κάποτε τέλειωσε αυτή η ιστορία
κ’ οι ποιητές λιγόστεψαν αμάν πόσο λιγόστεψαν
τόσοι πουλάν στην αγορά όσο τα τελευταία τους ρετάλια
τόσοι αγοράζουν γιατρικά πανάκριβα για μια ποίηση ξεγραμμένη
πια
οι ποιητές λιγόστεψαν αμάν πόσο λιγόστεψαν
κ’ οι φίλοι…

*Σημείωση: Καταχώρηση του ποιητή Σωτήρη Παστάκα

"Όχι ο Άδωνις Γεωργιάδης δεν παλεύει ενάντια στην «ηγεμονία της Αριστεράς», αλλά ενάντια στη δυνατότητα του λαού να ζήσει καλύτερα" γράφει ο Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος (https://www.in.gr, 22.6.2026)

 ...............................................................


Όχι ο Άδωνις Γεωργιάδης δεν παλεύει ενάντια στην «ηγεμονία της Αριστεράς», αλλά ενάντια στη δυνατότητα του λαού να ζήσει καλύτερα


Ο Άδωνις Γεωργιάδης λέει ότι διεξάγει ιδεολογικό αγώνα. Στην πραγματικότητα απλώς δεν θέλει τα λαϊκά στρώματα να έχουν έναν βίο αξιοβίωτο και ένα καλύτερο μέλλον










γράφει ο Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος (https://www.in.gr, 22.6.2026)


Με την «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς» τα έβαλε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης. Κατά τη γνώμη του, το πρόβλημα της χώρας ήταν ότι η Αριστερά είχε την ηγεμονία όλα αυτά τα χρόνια και έκανε τους ανθρώπους να μισούν την αγορά και τον καπιταλισμό και να πιστεύουν ότι μπορούν να υπάρχουν δημόσια αγαθά που προσφέρονται δωρεάν.

Προφανώς και οποιοσδήποτε έχει την παραμικρή σχέση με την πραγματικότητα και έστω στοιχειώδη γνώση της ιστορίας αυτής της χώρας δύσκολα μπορεί να δεχτεί ότι υπάρχει «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς», εάν αναλογιστούμε ότι με εξαίρεση την περίοδο 2015-2019 οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών ιδεολογικά μικρή σχέση είχαν με την Αριστερά. Ουσιαστικά, πρέπει να πάμε πίσω στη δεκαετία του 1980 και την πρώτη τετραετία του Παπανδρέου για να δούμε όντως ένα τέτοιο κλίμα. Ακόμη και όταν είχαμε μια κυβέρνηση με συμμετοχή της Αριστεράς στην περίοδο 2015-2019, αυτό δεν σήμαινε ότι η ελληνική κοινωνία είχε γίνει ιδεολογικά αριστερή.

Επιπλέον, αυτό το σχήμα ότι στην κοινωνία υπάρχει ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς, είναι ένας κοινός τόπος της Ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς εδώ και αρκετά χρόνια. Με αυτό τον τρόπο μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι αυτό που προτάσσουν δεν είναι μια αυταρχική, συντηρητική, οπισθοδρομική και σε ορισμένες περιπτώσεις φασίζουσα ιδεολογία, αλλά μια μάχη ενάντια στην υποτιθέμενη ηγεμονία της Αριστεράς.

Η Ακροδεξιά διεκδικούσε έτσι, να είναι και η «αυθεντική Δεξιά» και όχι οι διάφορες παραλλαγές της Κεντροδεξιάς – μια ταυτότητα που σε τελική ανάλυση ο Άδωνις Γεωργιάδης έχει ανάγει σε παντιέρα στην προσπάθειά του να κατοχυρωθεί ως «δελφίνος» μέσα στη Νέα Δημοκρατία.

Σημαίνει αυτό ότι ο Άδωνις Γεωργιάδης κυνηγάει ιδεολογικούς ανεμόμυλους; Όχι! Στην πραγματικότητα, όταν μιλάει για «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς», αυτό που εννοεί είναι ότι μέσα στην κοινωνία εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένα αιτήματα και διεκδικήσεις. Και υπάρχουν όχι επειδή η Αριστερά τους έχει κάνει «πλύση εγκεφάλου», αλλά επειδή αντιστοιχούν σε βασικές, θεμελιώδεις θα μπορούσαμε να πούμε, κοινωνικές ανάγκες.

Γιατί είναι αλήθεια ότι στην κοινωνία εξακολουθούν να πιστεύουν ότι πρέπει να υπάρχει ένα καθολικό ποιοτικό δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας, στο οποίο να έχει πρόσβαση όλη η κοινωνία. Όπως και εξακολουθούν να θεωρούν αυτονόητη την ύπαρξη ενός δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, στο οποίο να έχουν πρόσβαση όλα τα παιδιά, από την προσχολική αγωγή μέχρι την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Αντίστοιχα, στην κοινωνία παραμένει βαθιά ριζωμένη πεποίθηση ότι το κράτος θα πρέπει να εγγυάται ένα δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα, που να επιτρέπει αξιοπρεπή διαβίωση για τους ανθρώπους που ολοκληρώνουν τον εργασιακό τους κύκλο.

Στο ίδιο πλαίσιο, οι άνθρωποι θεωρούν αναγκαίο να υπάρχουν δημόσιες συγκοινωνίες, σε προσιτή τιμή, όπως και να αναλαμβάνει το κράτος να κάνει μεγάλα δημόσια έργα και έτσι να διαμορφώνει τις υποδομές της χώρας.

Οι άνθρωποι, επίσης, αντιλαμβάνονται ότι η εργασία πρέπει να αμείβεται αξιοπρεπώς, ότι πρέπει να υπάρχουν συνδικάτα που να διαπραγματεύονται συλλογικές συμβάσεις, ότι χρειάζονται πολιτικές που θα οδηγούν σε αναδιανομή εισοδήματος και θα μειώνουν τις ανισότητες. Και θα ήθελαν ένα αναπτυξιακό μοντέλο που να περιλαμβάνει αυτές τις προτεραιότητες.

Και όντως οι άνθρωποι προτιμούν μια κοινωνία με περισσότερη αλληλεγγύη και ένα αίσθημα δικαιοσύνης παρά μια κοινωνία κατακερματισμένη, φοβική, που οι άνθρωποι αντί να βρίσκουν συλλογικούς τρόπους να λύσουν προβλήματα θα μισούν όποιον είναι λίγο πιο αδύναμος από αυτούς, ξεκινώντας από τον μετανάστη και τον πρόσφυγα.

Όλα αυτά μισεί ο Άδωνις Γεωργιάδης. Και όλα αυτά βαφτίζει «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς» που θέλει να ξεριζώσει. Γιατί θέλει μια χώρα όπου όλα θα έχουν μια τιμή και θα είναι εμπορεύματα, όπου το κράτος δεν θα εγγυάται ούτε δημόσια αγαθά, ούτε την αναδιανομή, όπου αντί για την αλληλεγγύη θα κυριαρχεί ο φόβος και το μίσος.

Και επειδή δεν μου αρέσει να μασάω τα λόγια μου. Αυτή τη στιγμή ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς δεν έχουμε. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε να έχουμε. Μόνο που αυτό θα απαιτούσε να είχαμε όντως μια Αριστερά, όπως και μια προοδευτική παράταξη, που να έχει βαθιά σχέση με την κοινωνία, η οποία να μην περιορίζεται στην εκλογική εκπροσώπηση, που να ασκεί έναν «παιδαγωγικό ρόλο» και που να μπορεί σε αυτή τη βάση να στηριχτεί στην κοινωνία για πολύ βαθύτερους μετασχηματισμούς. Μια Αριστερά, που θα είχε όχι απλώς συνθήματα, αλλά κοσμοθεωρία και που σε αυτή τη βάση θα μπορεί να έχει επεξεργασμένο πρόγραμμα και στρατηγική.

Και έχουμε ανάγκη μια τέτοια Αριστερά και μια τέτοια ηγεμονία, γιατί διαφορετικά θα κυριαρχήσει στην κοινωνία η απογοήτευση, η εξατομίκευση, η αίσθηση ότι τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει, ο κοινωνικός κανιβαλισμός. Και τότε όντως το όραμα του Άδωνι για την κοινωνία θα μπορούσε να γίνει ηγεμονικό και να μιλάμε για ηγεμονία της Ακροδεξιάς. Δεν θα είναι εύκολο, ούτε θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Αλλά, θα μπορούσε να γίνει. Και στη χώρα μας σίγουρα αξίζει καλύτερο μέλλον από κάτι τέτοιο.

"Blackbird" - New York Vocal Collective / Arranged by Blake Farfan and Ben Bram (youtube, 17.6.2026)

 ...............................................................


"Blackbird" - New York Vocal Collective

"Blackbird" by The Beatles

Written by John Lennon and Paul McCartney

Arranged by Blake Farfan and Ben Bram

Inspired by Victoria Canal and Radiohead

(youtube, 17.6.2026)


Σάββατο 20 Ιουνίου 2026

"Στο λίκνισμά σου" Στίχοι - Μουσική Βασίλης Νικολαΐδης (youtube, 14.7.2017)

 .............................................................



"Στο λίκνισμά σου"

Στίχοι - Μουσική Βασίλης Νικολαΐδης


Χρόνια – κεράκια που σβήνουνε στο λίκνισμά σου
τίποτα πριν κι άλλο τίποτα ύστερα
είναι μονάχα το καλοκαίρι
μ’ αφήνεις να ρθώ όλο και πιο κοντά σου και γελάς.
Το ξέρω ο χειμώνας που θα `ρθει δε θα `ναι καλύτερος
δε θα γίνουν αυτά που περίμενες να γίνουν πέρσι
ίδιος με φέτος μονάχα που θα `ναι μακρύτερος
έχει αρχίσει πολύ η κατάσταση αυτή να μ’ αρέσει.
Καλοκαιράκια που σβήνουνε στο λίκνισμά σου
τίποτα πριν κι άλλο τίποτα ύστερα,
πάθος μονάχα να λέω ιστορίες,
ιστορίες στ’ αλήθεια τα ψέματα πάνε και γελάς.
Τα τραγούδια που θα `ναι στη μόδα δε θα `ναι καλύτερα,
τα’ όνειρό τους δεν ξέρεις μια μέρα μπορεί και να γίνει
στο Αιγαίο να σκάσει μια μπόμπα ή κάπου μακρύτερα
«εγώ κι εσύ μόνοι πάνω στη γη» να `χουμε μείνει.

Υποσχέσεις «του χρόνου» που σβήνουνε στο λίκνισμά σου
κανένα «ίσως» κανένα «πιο ύστερα»,
πέτρες μονάχα τις γλύφει το κύμα,
το πίνουν, μεθάνε και κλαιν στην υγειά σου και γελάς.
Οι φίλοι που θα `ρθουν το ξέρω δε θα `ρθουν καλύτεροι
κι ας ήμασταν όλοι χωρίς εξαιρέσεις κρετίνοι
ολονών μας οι δρόμοι έχουν γίνει στενοί και μακρύτεροι
δε χωράμε δυο-δυο να περνάμε κι αυτό μου τη δίνει…

Χρόνια-κεράκια που σβήνουνε στο λίκνισμά σου…


Από το άλμπουμ "Η νύχτα ήταν πάλι κάπου αλλού," Σείριος 1989. Βιολί και φωνητικά, η Μπάρμπαρα Σάουτερ. Ο Χάρης Καβαλλιεράτος στην δεύτερη κιθάρα, κι' έγραψε και τη γραμμή του βιολιού .
Η φωτό, Μύκονος 1965, του Λουκά Μπενάκη, Αρχείο Μουσείου Μπενάκη


Παρασκευή 19 Ιουνίου 2026

"WILD HORSES" - Rolling Stones / (Acoustic / Lyric Video) - (youtube, 31.3.2015)

 ...............................................................



WILD HORSES - Rolling Stone

(Acoustic / Lyric Video)

Childhood living is easy to do
The things you wanted I bought them for you
Graceless lady you know who I am
You know I can't let you slide through my hands


Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses couldn't drag me away

I watched you suffer a dull, aching pain
Now you've decided to show me the same
No sweeping exits or offstage lines
Can make me feel bitter or treat you unkind


Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses couldn't drag me away

I know I dreamed you a sin and a lie
I have my freedom but I don't have much time
Faith has been broken, tears must be cried
Let's do some living after we die

Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses, we'll ride them someday

Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses, we'll ride them someday


Τετάρτη 17 Ιουνίου 2026

"Τα ροζ φλαμίνγκο" γράφει η Πέπη Ρηγοπούλου ("Εφημερίδα των Συντακτών"/"ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ", 17.6.2026)

 ..............................................................



Τα ροζ φλαμίνγκο

Μια διαδήλωση μπορεί να είναι «συνολικό» έργο τέχνης. Αυτό συνέβη με αυτήν που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία Αλβανών Μεταναστ(ρι)ών στο Σύνταγμα εναντίον της καταπάτησης της γης τους από τις «στρατηγικές» επενδύσεις ολιγαρχών συνεπικουρούμενων από το κράτος





γράφει η Πέπη Ρηγοπούλου ("Εφημερίδα των Συντακτών"/"ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ", 17.6.2026)


Μια διαδήλωση μπορεί να είναι «συνολικό» έργο τέχνης. Αυτό συνέβη με αυτήν που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία Αλβανών Μεταναστ(ρι)ών στο Σύνταγμα εναντίον της καταπάτησης της γης τους από τις «στρατηγικές» επενδύσεις ολιγαρχών συνεπικουρούμενων από το κράτος. Πλακάτ με εικόνες από τα ροζ φλαμίνγκο, τα απειλούμενα πουλιά/μετανάστες που βρίσκουν καταφύγιο στην απειλούμενη περιοχή του Αυλώνα, τόνιζαν με τη ροζ αρμονία τους την αντοχή, τη μεταμόρφωση, την αναγέννηση, την ομορφιά. Για τη φύση, για τον άνθρωπο που σέβεται τη φύση του.


Υπό την πίεση κατοίκων και περιβαλλοντικών οργανώσεων και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τον νόμο του «στρατηγικού επενδυτή», θεσμού που ανθεί παρεμπιπτόντως στην Ελλάδα και που διευκολύνει «ολιστικά» έργα εις βάρος του περιβάλλοντος, παρενέβη η Ειδική Εισαγγελία κατά της Διαφθοράς στην Αλβανία. Τι θα συμβεί από εδώ και στο εξής μετά και τις πρώτες συλλήψεις μένει να το δούμε.

Αν τα ροζ πουλιά βρίσκουν στον Αυλώνα καταφύγιο οφείλεται και σε μια άλλη υποθαλάσσια οντότητα: την ποσειδωνία την ωκεάνιο, ταπεινό είδος φυκιού που ενδημεί στη Μεσόγειο. Τα λιβάδια της φιλοξενούν έναν ολόκληρο κόσμο από θαλασσινά φυτά και ζώα, ενώ προστατεύουν τις ακτές από τη διάβρωση και καθαρίζουν την ατμόσφαιρα δεσμεύοντας το διοξείδιο του άνθρακα. Αυτά τα λιβάδια, που είναι τεκμήριο ζωής και όχι της μετάλλαξής της, απειλούνται από τα ανταγωνιστικά προς τη φύση «ολιστικά», δηλαδή ολοκληρωτικής αντίληψης και υφής σχέδια «στρατηγικών επενδυτών» στην Αδριατική, στον Σαρωνικό, στη Μεσόγειο.

Λόγω της ιλύος, δηλαδή της λάσπης που κατακάθεται στον βυθό από τις οικοδομικές τύπου Βαβέλ παρεμβάσεις στο Ελληνικό σήμερα, στην Καλαμάτα, στα Κουφονήσια και αλλού αύριο. Και των χειμάρρων των επερχόμενων λυμάτων που θολώνουν τη διαύγεια των νερών και σκοτώνουν τις ποσειδωνίες. Τέτοιες «ολιστικού» τύπου εισβολές εν καιρώ ειρήνης θυμίζουν τις άλλες των πολέμων. Μόνο που σε περίοδο ειρήνης τα «ερείπια» δεν είναι τόσο ορατά, όσο στη Γάζα και στον Λίβανο. Τα καλύπτει η ευωχία των εγκαινίων ενός ακόμα γκουρμέ μαγαζιού, ενώ ενίοτε οι «εισβολείς» προσφέρουν κάποιο κέντρο πολιτισμού στο οποίο φιλοξενούνται επίσης «ολιστικά» έργα.

Καημένε Βάγκνερ, τι έφταιγες εσύ αν το «συνολικό έργο τέχνης» που πρόσφερες μέσω της όπερας το μετέφρασε ολοκληρωτικά σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης ο Χίτλερ. Και συ καημένε πάτερ Φλορένσκι, που δεν με νοιάζει αν είσαι Ρώσος, Ουκρανός, Γεωργιανός. Εσύ που μίλησες για την τραγωδία ως «συνολικό έργο τέχνης» που συνθέτει λόγο, εικόνα και μουσική και εκτελέστηκες στη Σιβηρία, θύμα του ολοκληρωτισμού του Στάλιν.

Σε διαφορετικές εποχές και με διαφορετικά καθεστώτα, μερικά από τα οποία μπορεί να δηλώνουν και δημοκρατικά, η ομορφιά που καταφέρνει να συλλάβει τον κόσμο σαν ένα αρμονικό μέσα στις αντιθέσεις του σύνολο βρίσκει συχνά απέναντί της όσους απεργάζονται συνολικές καταστροφές. Τότε και τώρα.

Τρίτη 16 Ιουνίου 2026

"My Wild Irish Rose" · Keith Jarrett (youtube, 19.10.2018)

 ...............................................................



"My Wild Irish Rose" · Keith Jarrett

"The Melody At Night, With You"

℗ 1999 ECM Records GmbH, under exclusive license to Deutsche Grammophon GmbH, Berlin

Released on: 1999-10-04


Κυριακή 14 Ιουνίου 2026

The Rolling Stones - No Expectations (Official Lyric Video) Composers: Mick Jagger and Keith Richards (youtube, 16.11.2018)

 ...............................................................



The Rolling Stones - No Expectations (Official Lyric Video)

"No Expectations" by The Rolling Stones
 
Composers: Mick Jagger
and Keith Richards


Lyrics:


Take me to the station 
And put me on a train 
I've got no expectations 
To pass through here again
 
Once I was a rich man 
Now I am so poor 
But never in my sweet short life 
Have I felt like this before


Your heart is like a diamond 
You throw your pearls at swine 
And as I watch you leaving me 
You pack my peace of mind


Our love was like the water 
That splashes on a stone 
Our love is like our music 
It’s here, and then it’s gone 

So take me to the airport 
And put me on a plane 
I’ve got no expectations 
To pass through here again


Σάββατο 13 Ιουνίου 2026

"Να φύγει η Δεξιά!" έγραψε ο Χρήστος Λάσκος ("Εφημερίδα των Συντακτών", 10.6.2026)

 ...............................................................


Να φύγει η Δεξιά!







έγραψε ο Χρήστος Λάσκος ("Εφημερίδα των Συντακτών", 10.6.2026)


Ποιος κανονικός άνθρωπος δεν θέλει την άμεση απομάκρυνση αυτού του δηλητηριώδους εσμού ακροδεξιών και ακροκεντρώων -ποιο αλήθεια είναι το χειρότερο;- που λυμαίνεται τις ζωές μας;


Το θέμα είναι πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Η πιο συχνά προσφερόμενη λύση είναι μια κεντροαριστερή πλειοψηφία, η οποία θα μπορούσε να τα βάλει στα ίσια με τον Μητσοτάκη. Εδώ η αναφορά στον Μητσοτάκη και όχι στη Δεξιά είναι αναγκαία προκειμένου να φανεί πως, σημαντικότερη από την όποια συλλογικότητα, συγκροτημένη και δημοκρατικά θεσμισμένη, εμφανίζεται να είναι ένας κατάλληλος αντίπαλος αρχηγός. Και, μάλιστα, αυστηρά πρωθυπουργήσιμος!

Νομίζω, το σχήμα, εκτός του ότι παραπέμπει, από πολλές απόψεις, στον ελληνικό 19ο αιώνα, όταν οι κομματάρχες ήταν πολύ σημαντικότεροι από τα κόμματα, στερείται, τη στιγμή που μιλάμε, ορθολογικότητα. Για να επικρατήσει ο κ. Τσίπρας θα πρέπει να κατασπαράξει εκλογικά, εκτός από τα ξέφτια του πρώην κόμματός του, και το ΠΑΣΟΚ ολόκληρο και μεγάλο τμήμα των προτιθέμενων σήμερα να ψηφίσουν την κ. Καρυστιανού. Το ίδιο και ο κ. Ανδρουλάκης. Και όποιος άλλος «αρχηγός».

Όποιος το πιστεύει, ας συνεχίσει να το λέει και στους υπόλοιπους δικούς του, για να παίρνει θάρρος. Από τα πράγματα δεν προκύπτει. Ειδικά όσοι ομνύουν στον ρεαλισμό θα έπρεπε να το κατανοούν. Η μόνη αληθοφανής κεντροαριστερή επιλογή θα ήταν αυτή που προτείνει ο κ. Φάμελλος – χωρίς να είναι σίγουρο πως την πιστεύει. Μια συμπαράταξη, δηλαδή, πάντων και πασών, που, ίσως και αν, κάτι θα μπορούσε να κάνει. Πολύ περισσότερο, που οι προγραμματικές διαφορές όλων των ενεχόμενων είναι απειροελάχιστες.


Οι προτεινόμενες λύσεις, πάμπολλες φορές, έχουν αποδειχθεί εντελώς κούφιες. Ειδικά οι προσωποπαγείς επιλογές, εκτός σπανίων ειδικών συγκυριών, δεν τσουλάνε. Από την άποψη της αποτελεσματικότητας, χάρισμα το χάρισμα. Μόνο οι συγκροτημένοι πολιτικοί οργανισμοί παίζουν. Δεν μπορούν να υποκατασταθούν ούτε από ινστιτούτα ούτε από σωτήριους τεχνοκράτες.

Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι ο Μητσοτάκης. Η Δεξιά σαρώνει επί 7 χρόνια με επικεφαλής ένα πρόσωπο που ούτε η μάνα του δεν το θεωρούσε κατάλληλο για ηγετικά καθήκοντα.

Έχω εμμονικά επιχειρηματολογήσει πως η, διαχρονικά σχεδόν, ακλόνητη δύναμη της Δεξιάς βασίζεται στο αρραγές κοινωνικό-ταξικό μπλοκ που εκπροσωπεί. Να πώς το θέτει, με τον δικό του τρόπο, από τις σελίδες της «Καθημερινής», ο εκλογολόγος Ευτύχης Βαρδουλάκης, όχι της ριζοσπαστικής Αριστεράς άνθρωπος. Που σημαίνει πως δεν οδηγείται από τη μαρξική επιμονή στην ταξική πάλη.

«Για να έχει η Ν.Δ. μακρινό πολιτικό ορίζοντα οφείλει να επανα-συσπειρώσει την κοινωνική και πολιτική συμμαχία που της έδωσε τις διαδοχικές εκλογικές νίκες. Ένα πολυσυλλεκτικό ακροατήριο που συγκροτείται από ανθρώπους που θεωρούν ότι έχουν πράγματα να χάσουν και να προσδοκούν. Εκεί -στους ευκατάστατους- είναι που πρέπει να κοιτάξει. Όπως τα περισσότερα παραδοσιακά κόμματα της Ευρώπης, έχει μικρή επιρροή στις νεότερες ηλικίες, αλλά και απειροελάχιστες ταυτίσεις με όσους πολίτες αισθάνονται “εκτός των τειχών”».


Η πρόγνωσή μου είναι πως θα τα καταφέρει, ως προς αυτό. Ο λαός της ιδιοκτησίας θα επιστρέψει στη μάνα-παράταξή του. Το θέμα είναι τι θα γίνει με τις εργατικές τάξεις, τις πλειοψηφικά νεανικές, μάλιστα. Ε, λοιπόν, ο λαός της Αριστεράς είναι εντελώς αποδιαρθρωμένος. Και καμιά επανάληψη από το παρελθόν δεν είναι εύλογο πως θα μπορέσει να τον επανασυστήσει. Χρειάζεται μεγάλη πολιτική φαντασία και ριζοσπαστική ενεργότητα για κάτι τέτοιο. Που είναι εν πλήρει ελλείψει.

Ο Μητσοτάκης θα πέσει με μαζική κινητοποίηση και όχι με εκλογικά κόλπα.Γι’ αυτό, μείζον επίδικο είναι, πριν από όλα, η ανασύνθεση και ενδυνάμωση της ριζοσπαστικής Αριστεράς. Όποιος το θεωρεί «μικράν υπόθεσιν» είναι εντελώς ανιστόρητος. Αν, στα πολύ μαύρα χρόνια της δεκαετίας του ’90, δεν διατηρούνταν ο, με χίλια προβλήματα και αντιφάσεις, χώρος του ΣΥΝ, όχι «πρώτη φορά» δεν θα βλέπαμε εκλογικά, αλλά την τύφλα μας τη μαύρη. Όσοι τότε καλούσαν σε συγχώνευση του χώρου με τον σημιτικό σοσιαλφιλελευθερισμό, αν και ρεαλιστές, κατέστρεφαν κάθε αριστερή προοπτική. Το ίδιο ισχύει και τώρα.


*Σημείωση: Η υπογράμμιση με την κόκκινη bold γραμματοσειρά δική μου...

Παρασκευή 12 Ιουνίου 2026

"ΕΤΣΙ ΠΛΑΘΕΤΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ" ποίημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ (1898 - 1956) Από τη συλλογή "ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ - ΠΟΙΗΜΑΤΑ" (μτφ. Μάριος Πλωρίτης, εκδ. "Θεμέλιο", 2000)

 ...............................................................



           Μπέρτολτ Μπρεχτ (1898 - 1956)


"ΕΤΣΙ ΠΛΑΘΕΤΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ"


Λέει ναι, και λέει όχι.
Δέρνει, και τόνε δέρνουνε.
Πάει μ' αυτούς, πάει μ' εκείνους.
Έτσι πλάθεται ο άνθρωπος αλλάζοντας
κι έτσι γεννιέται μέσα μας η εικόνα του.
Μας μοιάζει, και δε μας μοιάζει ωστόσο


Μπέρτολτ Μπρεχτ (1898 - 1956)

Από τη συλλογή "ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ - ΠΟΙΗΜΑΤΑ" (μτφ. Μάριος Πλωρίτης, εκδ. "Θεμέλιο", 2000)

Πέμπτη 11 Ιουνίου 2026

"ΤΟ ΒΡΑΔΥ" & "Η ΒΕΡΑΝΤΑ" Δύο ποιήματα του Νίκου - Αλέξη Ασλάνογλου (1931-1996) Από τη συλλογή "Ποιήματα για ένα καλοκαίρι" (μέρος του τόμου "Δύσκολος Θάνατος", εκδ. "Εγνατία", 1978)

 ...............................................................




Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου (1931 - 1996)


Ο ΒΡΑΔΥ"


Τι ήταν αυτή η ξαφνική ευτυχία

Ανάβαν φώτα στις βεράντες κι' η ψυχή μου
ανέμιζε στα ολάνοιχτα παράθυρα
μ' ένα προχώρημα της άνοιξης
δειλά μες στο αθέατο καλοκαίρι

Τότε κατάλαβα τη νιότη μου ν' ανοίγει
σαν τα λουλούδια και τους στίχους να καρπίζει
κήποι και ποιήματα ποτιστικά πλημμύρα

όχι καρδιά μου τόση ευτυχία





Η ΒΕΡΑΝΤΑ


Αυτή η βεράντα που περάσαμε ένα βράδυ
κατάμονοι μες στην ερημωμένη πόλη
αυτή η βεράντα μες στο καλοκαίρι
είναι η μόνη ανάμνηση που απόμεινε
τώρα που ο άνεμος σηκώνεται και φέρνει σκόνη





Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου (1931 - 1996)


Από τη συλλογή "Ποιήματα για ένα καλοκαίρι" (μέρος του τόμου "Δύσκολος Θάνατος", εκδ. "Εγνατία", 1978)

Τρίτη 9 Ιουνίου 2026

• Δύο ποιήματα του Μπέρτολτ Μπρεχτ (1898 – 1956) Από τα χρόνια της εξορίας στις Η.Π.Α (1941-1947) & "ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ - ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ" (μτφ. Πέτρος Μάρκαρης, εκδ. «Θεμέλιο», 2000, ε’ έκδοση)

 ...............................................................


• Δύο ποιήματα του Μπέρτολτ Μπρεχτ (1898 – 1956) Από τα χρόνια της εξορίας στις Η.Π.Α (1941-1947) & "ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ - ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ" (μτφ. Πέτρος Μάρκαρης, εκδ. «Θεμέλιο», 2000, ε’ έκδοση)


• «ΟΙ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΦΡΟΥΡΟΙ»

Με τα λογοτεχνικά μου έργα
Απόχτησα μερικούς εθελοντές φρουρούς
Που με προστατεύουν
Σ’ αυτή την πολιτεία των συναλλαγών.


Ακριβά σπίτια και σπίτια μ’ εξωτική θωριά
Μου απαγορεύονται. Ορισμένα άτομα
Μπορώ να τα συναντήσω μονάχα σαν αποδείξω
Ότι έχω δουλειά μαζί τους.
Να τα καλέσω στο τραπέζι μου
Απαγορεύεται. Σαν τους είπα
Ότι θέλω ν’ αγοράσω ένα τραπέζι περίτεχνα δουλεμένο
Τους άκουσα να γελάνε. Αν ήθελα ν’ αγοράσω ένα παντελόνι
Ξέρω ότι θα μου ‘λεγαν: Δε σου φτάνει αυτό που έχεις;

Έτσι με προστατεύουν σ’ αυτή την πολιτεία
Για να μπορούν να λένε ότι ξέρουν κάποιον
Που δεν πουλιέται.

 
• «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ»

Την πατρική πόλη πώς θα την ξαναβρώ;
Ακολουθώντας τα κοπάδια των βομβαρδιστικών
Στο σπίτι μου γυρίζω.
Μα πού βρίσκεται; Εκεί που ξεχωρίζουν
Τα θεόρατα βουνά από καπνούς.
Είναι εκείνη
Πέρα μέσα στις φλόγες.

Η πατρική μου πόλη πώς θα με δεχτεί;
Πριν από μένα φτάνουν βομβαρδιστικά·
Κοπάδια θανάτου σας αναγγέλλουν την επιστροφή μου·
Πυρκαγιές έρχονται πριν από το γιο.




Δευτέρα 8 Ιουνίου 2026

«Ανεπίδεκτοι Αθανασίας» ποίημα του Αντώνη Φωστιέρη από τη συλλογή «Το Θα και το Να του Θανάτου» (εκδ. Καστανιώτης, 1987)

 ..............................................................




           Αντώνης Φωστιέρης (γ. 1953)



·      «Ανεπίδεκτοι Αθανασίας»  ποίημα του Αντώνη Φωστιέρη από τη συλλογή «Το Θα και το Να του Θανάτου» (εκδ. Καστανιώτης, 1987)

 

Τρεις ώρες φτάνουν για να γράψεις ένα ωραίο ποίημα

Όμως τριάντα χρόνια δεν αρκούν να γράψεις ένα ποίημα

Όσο αν ζητάς κι αν θυσιάζεις. Η άνοιξη

Κατάλαβα πως είναι υπόθεση ρουτίνας για τη φύση

Που εχθρεύεται το πνεύμα και αμαυρώνει το άφθαρτο.

Σκέψου καλά: κάθε μορφή αθανασίας αντίκειται

Στην έννοια του όντος. Κάθε αντίθεση

Θα συντριβεί κάτω απ’ τη φτέρνα του καιρού

Καθώς πατάει με δρασκελιές και πέλματα γρανίτη. 

Ανοίγοντας

Μια υπόνοια παρόντος

Καίγοντας

Τα φρύγανα των πράξεων σε ουρανομήκεις φλόγες ήλιου.

Όπου παρόν

Σημαίνει απλώς το παρελθόν του μέλλοντος

Ή, πιο σωστά, το μέλλον ενός άλλου παρελθόντος

Αφού, όσο ξέρω, δεν υπάρχει ακόμα η συνταγή

Να φτιαχτεί μια στιγμή διαρκείας.

                                                                   Τι άπληστοι

Σταθήκαμε στ’ αλήθεια τι άσωτοι

Μες στη φιλαργυρία μας. Ποιος θα πιστέψει άραγε

Πώς σπαταλήσαμε τη λίγη αιωνιότητα που μας αναλογεί.

Χαμένοι σε μιαν έρημο από λέξεις. Σπέρνοντας

Και περιμένοντας το νέο φρούτο να φυτρώσει απ’ το κουκούτσι

            αφήνοντας

Το γινωμένο φρούτο να σαπίσει.

 


"Πόση μνήμη αντέχεται; Πόση λήθη χρειάζεται;" γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ (www.news247.gr, 06 Ιουνίου 2026)

...............................................................



Πόση μνήμη αντέχεται; Πόση λήθη χρειάζεται;







Μαρτυρικά χωριά: Καλάβρυτα, Δίστομο, Κάντανος, Κοντομαρί και τόσα άλλα… Πόση μνήμη αντέχεται εδώ; Πόση λήθη χρειάζεται;

γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ (www.news247.gr, 06 Ιουνίου 2026)

Ο Θεμιστοκλής, διάσημος για τις μνημονικές του ικανότητες, παραπονιόταν: «Συγκρατώ αυτά που δεν επιθυμώ, και δεν μπορώ να ξεχάσω αυτά που θέλω να ξεχάσω». Όντως, η ανθρώπινη μνήμη δεν υπακούει στη βούλησή μας.


Ο Θεμιστοκλής λέει ουσιαστικά ότι θυμάται ακουσίως πράγματα —προσβολές, αποτυχίες, δυσάρεστα γεγονότα—, αδυνατώντας να τα διαγράψει. Η μνήμη τον βαραίνει. Γι’ αυτό λοιπόν και η λήθη, όχι μόνο η μνήμη, είναι κι αυτή ικανότητα. Συνήθως θαυμάζουμε την ικανότητα να θυμάται κανείς. Εξίσου πολύτιμη όμως είναι και η ικανότητα να ξεχνά. Μια μνήμη χωρίς λήθη παγιδεύει τον άνθρωπο. Ο Θεμιστοκλής δεν εννοούσε ότι η μνήμη του ήταν «χαλασμένη». Εννοούσε ότι η τέλεια μνήμη δεν είναι αναγκαστικά ευλογία — γιατί ο άνθρωπος συχνά χρειάζεται όχι μόνο να θυμάται, αλλά και να ξεχνά, κυρίως όταν επίμονα, συναισθηματικά φορτισμένα γεγονότα τον στοιχειώνουν.

Η βία του παρελθόντος, οι πόλεμοι και οι καταστροφές είναι κατεξοχήν τέτοια. Η μνήμη μιας μαζικής σφαγής, του ολοκαυτώματος ενός τόπου δεν είναι απλή ανάμνηση· είναι βάρος αβάσταχτο. Όταν κάνω λόγο για μνήμη που «αντέχεται», το ρήμα υποδηλώνει κάτι που πιέζει, που μπορεί να γίνει αφόρητο. Λέμε συχνά ότι η μνήμη συγκροτεί κοινότητα. Συνέχει ανθρώπους με δεσμούς αλληλεγγύης. Όμως, πόσες και πόσες κοινότητες δεν γίνονται βάρη για τα μέλη τους; Η μνήμη —ατομική ή συλλογική— δεν είναι κατ’ ανάγκην λυτρωτική. Μπορεί να τραυματίζει, να παραλύει, να καθηλώνει στο παρελθόν.

Ο τίτλος είναι λοιπόν ερώτημα ορίων: πόση ιστορική μνήμη μπορεί να σηκώσει μια κοινωνία χωρίς να εγκλωβιστεί στην ενοχή, τη μνησικακία ή την αέναη θυματοποίηση; Πόση προσωπική μνήμη μπορεί να αντέξει ένα άτομο χωρίς να συνθλιβεί από τα τραύματα, τις απώλειες, τις ευθύνες; Η μνήμη, όταν γίνεται απόλυτη, παύει να είναι γνώση και γίνεται βάσανο.

Ταυτόχρονα, ο προβληματισμός «πόση λήθη χρειάζεται;» παρουσιάζει τη λήθη ως αναγκαιότητα. Όχι ως προδοσία. Το ρήμα «χρειάζεται» της αφαιρεί το ηθικό στίγμα της φυγής ή της συγκάλυψης. Χωρίς κάποια μορφή λήθης δεν υπάρχει συνέχεια, ούτε ζωή, ούτε μέλλον. Πόση αποσιώπηση, πόση αποφόρτιση, πόση απόσταση από το παρελθόν είναι απαραίτητη για να μπορέσει κανείς να δράσει στο παρόν; Η αντίστροφα, πότε η μνήμη υπηρετεί τη δικαιοσύνη και πότε τη νεύρωση; Πότε η λήθη ως συνθήκη επιβίωσης θεραπεύει και πότε ως άρνηση της αλήθειας, συγκαλύπτει;


Υπάρχει ένταση ανάμεσα στα δύο. Διαρκής αναμέτρηση: γι’ αυτό τα ερωτήματα απαντώνται ως ένα. Όχι χωριστά. Συνθέτουν ένα ηθικό και υπαρξιακό πρόβλημα. Τη στιγμή που χωρίς μνήμη, χάνεται η ευθύνη, η ιστορία, η ταυτότητα, χωρίς λήθη χάνεται η δυνατότητα της συμφιλίωσης, της κίνησης προς το μέλλον. Πρέπει λοιπόν να ζούμε χωρίς να προδίδουμε το παρελθόν, αλλά και χωρίς να εγκλωβιστούμε και να συντριβούμε από αυτό.
Η μνήμη είναι επιλεκτική. Και η λήθη επίσης

Πρόκειται λοιπόν για ένα κατεξοχήν ερώτημα μέτρου στη διαχείριση της ιστορίας. Η μνήμη ενός εγκλήματος που η κοινότητά μας υπέστη είναι αναγκαία. Η μνήμη ενός εγκλήματος που η κοινότητά μας διέπραξε είναι περισσότερο αναγκαία. Η συνδυαστική μνήμη του πρώτου με τη λήθη του δευτέρου αποτελεί το πιο γνώριμο σύμπτωμα του τυφλού εθνικισμού. Η Ελλάδα δυστυχώς πάσχει από αυτό.

Μνημειοποιούμε τα εγκλήματα που υπεστήκαμε και απωθούμε τα δικά μας. Τα αγνοούμε, τα αποσιωπούμε, τα ωραιοποιούμε ή τα δικαιολογούμε.
Υπάρχουν κοινότητες που αναγνωρίζουν κάποια εγκλήματα που διεπράχθησαν από εκείνες, άλλα όμως τα υποβαθμίζουν και τα καταφρονούν. Αυτό συνέβη κατεξοχήν στη μεταπολεμική Γερμανία: ενώ το Ολοκαύτωμα των Εβραίων αποτέλεσε διαρκή εστία αυτοενοχοποίησης, τα ναζιστικά εγκλήματα στα Βαλκάνια (έναντι άλλων) ουσιαστικά δεν διδάσκονται. Αν οι Γερμανοί γνώριζαν το μισό απ’ όσο ξέρουν για την εβραϊκή γενοκτονία, για τα αίσχη που κάνανε στην Ελλάδα επί Κατοχής, μάλλον θα ήταν ηπιότεροι στον τρόπο που ασπάστηκαν τα καταφρονητικά στερεότυπα εναντίον των Ελλήνων στην περίοδο της κρίσης (2009-2019).

Η άνιση μνήμη είναι άδικη μνήμη. Όμως, από την άλλη, ολική μνήμη δεν μπορούμε να έχουμε. Πάντα κάποια ξεχνάμε. Το ερώτημα λοιπόν είναι με ποια κριτήρια ξεχνάμε, ποιος αποφασίζει τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε και πότε η μνήμη παύει να παράγει δικαιοσύνη και αρχίζει να αναπαράγει καταναγκασμούς εντός της κοινότητας και κυρίως σε βάρος τρίτων.
Από την άλλη, θα επιμείνω στο αρχικό μου σημείο: όταν η μνήμη γίνεται εμμονή, παύει να είναι εργαλείο κατανόησης και μετατρέπεται σε άλλοθι πνευματικής ακινησίας μιας κοινότητας που βιώνει διαρκώς την απόλυτη απειλή σε καθεστώς ηθικής παράλυσης. Καμία κοινωνία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς επιλεκτική λήθη: αμνηστίες, μεταβατικές συμφωνίες, «κλεισίματα» ιστορικών κύκλων. Η λήθη εδώ δεν είναι άρνηση του εγκλήματος, αλλά συνθήκη συνύπαρξης. Ας σκεφτούμε να μη συνέβαινε κάτι τέτοιο στη Μεταπολίτευση ή μετά τον Εμφύλιο…

Η μνήμη του τραύματος δεν είναι απλή αφήγηση ή καταγραφή. Είναι ηθική ευθύνη. Το υποκείμενο δεν θυμάται — ξαναζεί. Και τότε προκύπτει ένα σημείο πέραν του οποίου η μνήμη δεν φωτίζει με τη λάμψη της, αλλά κατακλύζει και θολώνει. Γι’ αυτό και η ψυχική αντοχή δεν μετριέται με το πόσα θυμάται κανείς, αλλά με το αν μπορεί να επεξεργαστεί αυτό που θυμάται με τη διαρκή δυνατότητα ταύτισης και αποστασιοποίησης μαζί, σύνδεσης και αποσύνδεσης, που είναι απαραίτητη για να υπάρξει ζωή. Αν όλα είναι παρόντα στο ψυχικό πεδίο, τότε τίποτα δεν είναι βιώσιμο. Η λήθη είναι χώρος αναπνοής. Η ανθρώπινη και πολιτική ωριμότητα δεν κρίνεται από το αν θυμόμαστε ή ξεχνάμε, αλλά από το πώς, πότε και γιατί.
Η μνήμη είναι δίκοπη

Εν κατακλείδι, η μνήμη είναι δίκοπη. Κι αυτό το βλέπουμε κατεξοχήν σήμερα στις κοινωνίες που στο όνομά της μνήμης τους εγκληματούν. Η μνήμη του ναζιστικού Ολοκαυτώματος μπορεί να λειτουργήσει με πολύ διαφορετικούς τρόπους. Μπορεί να λειτουργήσει ως ενοχή και ηθικός φραγμός για τον θύτη, για το θύμα και για όλους. Αυτή ήταν ελπίδα του Never again μετά τον Β΄ Παγκόσμιο.

Μπορούμε να καταλάβουμε πλήρως γιατί η μνήμη περιβάλλεται με τόσο κύρος στα μάτια όλων των εχθρών του ολοκληρωτισμού: γιατί κάθε πράξη ανάμνησης, ακόμη και η πιο ταπεινή, ταυτίστηκε με την αντίσταση στον ολοκληρωτισμό. Η διατήρηση της μνήμης του Ολοκαυτώματος έχει καθολικό, οικουμενικό νόημα: όχι μόνο «να μη συμβεί ξανά στους Εβραίους», αλλά «να μη συμβεί ξανά σε κανέναν». Όχι μόνο στους Κρητικούς, τους Καλαβρυτινούς, αλλά σε κανέναν. Σε αυτή την ανάγνωση, η μνήμη λειτουργεί ως ενίσχυση της ευαισθησίας απέναντι σε διώξεις, απανθρωποποίηση και μαζική βία — ανεξάρτητα από το ποιος είναι θύμα ή δράστης. Αυτή είναι η οικουμενική, ανθρωπιστική ανάγνωση της μεταπολεμικής μνήμης. Αυτή η ανάγνωση δυστυχώς σήμερα, 81 χρόνια μετά, ξεθωριάζει επικίνδυνα.

Στη θέση της αναδύεται μια εγκληματική ανάγνωση της μνήμης. Η αντίληψή της ως στοιχείο εθνικής ταυτότητας, αντοχής, ασφάλειας και επιβίωσης. Στο Ισραήλ —και σε μείζονα τμήματα της πολιτικής του κουλτούρας— η μνήμη του Ολοκαυτώματος συνδέθηκε με το επιχείρημα ότι οι Εβραίοι δεν μπορούν να βασίζονται αποκλειστικά σε διεθνείς εγγυήσεις ασφάλειας. Από αυτή τη σκοπιά, η ιστορική εμπειρία της εξόντωσης χρησιμοποιείται για να τονίσει την ανάγκη αυτοάμυνας ενός «εκλεκτού λαού» και κρατικής ισχύος. Το κάποτε κατεξοχήν θύμα έγινε σήμερα ο κατεξοχήν θύτης, διατηρώντας και χρησιμοποιώντας την αυτοεικόνα του θύματος.

Κάπως έτσι, αντί η μνήμη να λειτουργεί ως μηχανισμός ενίσχυσης των ηθικών φραγμών, στην απανθρωποποίηση καταλήγει στο ακριβώς αντίθετο: σε εργαλείο άμβλυνσης και σχετικοποίησής τους. Με τον τρόπο αυτό, η συλλογική τραυματική μνήμη όταν συνδέεται τόσο δομικά με τη συνέχεια ενός κράτους, καταλήγει να λειτουργεί ως πλαίσιο ηθικής εξαίρεσης. Η κοινωνία που αντιλαμβάνεται διαρκώς τον εαυτό της υπό το πρίσμα μιας υπαρξιακής απειλής, μετακινεί συνεχώς τα όρια του πολιτικά ή ηθικά αποδεκτού.

Οι καιροί σήμερα μάς καλούν να εκθειάσουμε τη μνήμη. Ορθώς το κάνουμε γιατί η σημερινή κοινωνία μας θέλει να ξεχνάμε και να καταναλώνουμε πληροφορίες σε fast truck διαδικασίες. Όμως, πάρα ταύτα, και για όλους τους παραπάνω λόγους, θεωρώ ζωτικότερο να θέτουμε εαυτούς ενώπιον των υπαρξιακών ευθυνών που έχουμε απέναντί της.

Τον τελευταίο χρόνο είχα την τιμητική ευκαιρία να προσκληθώ ως ομιλητής σε εκδηλώσεις μνήμης των ναζιστικών εγκλημάτων στην Ελλάδα: στο Δίστομο, τα Καλάβρυτα, την Κάντανο και το Κοντομαρί Χανίων. Το κείμενο αυτό αποτελεί συμπύκνωση των βασικών μου σκέψεων για τους μαρτυρικούς αυτούς τόπους.

"Θέλω λυπητερά τραγούδια" ποίημα του Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλου ("24 –όχι και πολύ γνωστά– ποιήματα" - Καταχώρηση Σωτήρης Παστάκας, www.poiein.gr, 1.10.2008)

 ..............................................................



Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου (1931 - 1996)



Θέλω λυπητερά τραγούδια


Θέλω λυπητερά τραγούδια καλοκαίρι μου
καυτό σακατεμένο μου διαμάντι
γυμνό κορμί της θάλασσας που έπαιξες
χορδές του αέρα μέσα στα μαλλιά μου

Θέλω λυπητερά τραγούδια καλοκαίρι μου
ηλεκτρισμένα μάτια στο σιργιάνι
η μουσική στα σφαιριστήρια της αγάπης
το πυροτέχνημα τού ήλιου στη φωνή μου


Κατεδαφίζονται τα καλοκαίρια στη σειρά
όσο παλιώνω



Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου, "24 –όχι και πολύ γνωστά– ποιήματα" (Καταχώρηση Σωτήρης Παστάκας, www.poiein.gr, 1.10.2008)

Κυριακή 7 Ιουνίου 2026

The Rolling Stones - "Love In Vain" (Official Lyric Video) (youtube, 1.11.2019)

 ...............................................................


 

The Rolling Stones - "Love In Vain" (Official Lyric Video)

 

“Love In Vain” by The Rolling Stones 

Producer: Jimmy Miller 

Composer - Lyricist: Robert Leroy Johnson

 Associated Performers: Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts, Bill Wyman, and Ry Cooder

Lyrics:

Well, I followed her to the station 
With a suitcase in my hand 
Yeah, I followed her to the station 
With a suitcase in my hand 
Whoa, It's hard to tell, It's hard to tell 
When all your love's in vain


When the train come in the station
I looked her in the eye
Well, the train come in the station
And I looked her in the eye

Whoa, I felt so sad so lonesome
That I could not help but cry

When the train left the station
It had two lights on behind
Yeah, when the train left the station
It had two lights on behind
Whoa, the blue light was my baby
And the red light was my mind 

All my love was in vain
All my love
All my love’s in vain