Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

"Μεγαλοκομματισμός, το έσχατο στάδιο του αρχηγισμού" γράφει ο Κύρκος Δοξιάδης ("Εφημερίδα των Συντακτών", 23.6.2026)

 ...............................................................



Μεγαλοκομματισμός, το έσχατο στάδιο του αρχηγισμού




γράφει ο Κύρκος Δοξιάδης ("Εφημερίδα των Συντακτών", 23.6.2026)


Θα διακινδυνεύσω μια αναλογία μεταξύ του πεδίου των βιοϊατρικών επιστημών και εκείνου της κοινωνικής θεωρίας. Η ιδεολογία έχει ένα κοινό χαρακτηριστικό με τις λοιμώδεις νόσους: είναι μεταδοτική. Και μάλιστα κατά παρόμοιο τρόπο. Μεταδίδεται ευκολότερα μεταξύ ατόμων που συστεγάζονται στον ίδιο χώρο. Σε παλαιότερα άρθρα μου, είχα αναφερθεί στο πώς η ιδεολογία του αρχηγισμού που είχε επικρατήσει στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε διαποτίσει μόνο τους υποστηρικτές του Αλέξη Τσίπρα (τους γνωστούς ως «προεδρικούς»), αλλά εκδηλωνόταν και ως «αρχηγισμός των τάσεων». Νομίζω πως ένα παρεμφερές φαινόμενο «ιδεολογικής μεταδοτικότητας» του αρχηγισμού προέκυψε αυτή την περίοδο στην περίπτωση της Νέας Αριστεράς.


Πριν από περίπου δύο χρόνια, στις αρχές καλοκαιριού του 2024, επομένως πριν και από το ιδρυτικό της συνέδριο (Νοέμβριος 2024), η τότε ηγεσία της Νέας Αριστεράς, ως «Μεταβατικό Πανελλαδικό Συντονιστικό», είχε βγάλει μια πολιτική απόφαση, το πιο πολιτικά σημαντικό σημείο της οποίας μάλλον ήταν η εξής διαπίστωση: «Η ήττα του Κ. Μητσοτάκη, της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης της Δεξιάς περνάει μέσα από την ήττα του Σ. Κασσελάκη. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να συμβεί το πρώτο.» (Θυμίζω πως ο Κασσελάκης ήταν ακόμη πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.) Σε άρθρο μου τότε είχα σχολιάσει την ανοίκεια αίσθηση που προξενούσε το γεγονός πως η ηγεσία της Νέας Αριστεράς έβγαζε απόφαση που αφορούσε την ηγεσία ενός άλλου κόμματος, σαν να επρόκειτο για δικό της ζήτημα – της Νέας Αριστεράς. Κρίνοντας εκ των υστέρων τη σημασία αυτής της διατύπωσης, θα έλεγα τώρα πως ήταν πολλαπλά αποκαλυπτική των προθέσεων κάποιων ηγετικών στελεχών της Νέας Αριστεράς από τότε. «Να φύγει ο Κασσελάκης για να φύγει ο Μητσοτάκης.» Αν δεχτούμε πως αυτό ήταν συνοπτικά το νόημα της εν λόγω διατύπωσης, δεν νομίζω πως θα ήταν υπερβολικά αυθαίρετο να υποθέσουμε πως, τουλάχιστον για κάποια από τα μέλη του Μεταβατικού Πανελλαδικού Συντονιστικού, τούτο με τη σειρά του σήμαινε: «Να ξαναέρθει ο Τσίπρας για να φύγει ο Μητσοτάκης.» Επομένως, για εκείνα τα ηγετικά στελέχη, ο όρος «μεταβατικό» δεν ίσχυε μόνο για το ανώτατο συντονιστικό όργανο στο οποίο μετείχαν, αλλά και για το κόμμα της Νέας Αριστεράς εν γένει.

Προφανώς αναφέρομαι στα στελέχη που αποχώρησαν πρόσφατα από τη Νέα Αριστερά. Δεν είναι τυχαίο πως η συγκεκριμένη «Πολιτική Απόφαση» είχε βγει λίγο μετά τα απογοητευτικά αποτελέσματα των ευρωεκλογών του 2024 – που φαίνεται πως αποτέλεσαν επιταχυντικό παράγοντα του προσωρινού χαρακτήρα της παραμονής εκείνων των στελεχών στο κόμμα που είχαν συνιδρύσει. Το γεγονός ότι έκτοτε μεσολάβησαν δύο συνέδρια της Νέας Αριστεράς, το ιδρυτικό και το διαρκές προγραμματικό (Ιανουάριος 2026), στα οποία τα εν λόγω στελέχη συμμετείχαν ενεργητικότατα, φαίνεται πως δεν μετρούσε ιδιαίτερα. Τις αποφάσεις τους μάλλον τις είχαν ήδη πάρει, τη συμμετοχή τους στη Νέα Αριστερά την έβλεπαν ως διαπραγματευτικό χαρτί, και απλώς περίμεναν τον Αλέξη Τσίπρα να κάνει εκείνος το πρώτο βήμα: να ηγηθεί ενός φορέα στον οποίο θα μπορούσαν να ενταχθούν.

Για την ιδεολογική μεταδοτικότητα τώρα. Κάτι που ισχύει σε μεγάλο βαθμό για την ιδεολογία εν γένει: τα άτομα στα οποία μεταδίδεται κάποια ιδεολογία δεν συνειδητοποιούν την ιδεολογική επιρροή την οποία υφίστανται, ιδίως όταν μετέχουν στον ίδιο χώρο με τα άτομα που τους τη μεταδίδουν και με τα οποία υποτίθεται ότι μοιράζονται μια άλλη, τελείως άσχετη ιδεολογία – εν προκειμένω, την ιδεολογία της ανανεωτικής ριζοσπαστικής Αριστεράς. Εκείνο που μεταδόθηκε -χωρίς να το συνειδητοποιούν- και σε αρκετά μέλη που παρέμειναν στη Νέα Αριστερά είναι κάτι που αφορά την ταυτότητα του κόμματος και που εκ πρώτης όψεως δεν σχετίζεται με κάποια ιδεολογία. Αναφέρομαι ακριβώς στον μεταβατικό χαρακτήρα της Νέας Αριστεράς. Οπως έχω υποστηρίξει κατ’ επανάληψη, το υπερβολικά χαμηλό ποσοστό που λαμβάνει η Νέα Αριστερά στις δημοσκοπήσεις οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην εντύπωση που δημιουργείται πως πρόκειται για ένα προσωρινό σχήμα. Εντύπωση που οφείλεται στο ότι πολλά μέλη και στελέχη της το πιστεύουν, συχνά χωρίς τα ίδια να το συνειδητοποιούν. Ακόμη και τώρα, μετά την αποχώρηση όσων ήταν έτοιμοι από καιρό να πάνε στο κόμμα του Τσίπρα.

Η ιδεολογία που στήριξε τη μετάδοση αυτής της άκρως ηττοπαθούς και εν τέλει αυτοκαταστροφικής -ως «αυτοεκπληρούμενης προφητείας»- πεποίθησης είναι ένα ιδεολογικό μόρφωμα που σε παλαιότερο άρθρο μου είχα ονομάσει «μεγαλοκομματισμό». Η ιδεολογική πλάνη συνίσταται στην αγνόηση του γεγονότος ότι το κόμμα της ανανεωτικής Αριστεράς κάποτε ήταν μικρό κόμμα, που έγινε μεγάλο επειδή υπήρχε ως ριζοσπαστική Αριστερά – με άλλα λόγια, ως κόμμα που κατόρθωσε να εκφράσει την οργή και την απόγνωση των λαϊκών τάξεων. Αντιθέτως, ο αρχηγισμός και η συνακόλουθη αποριζοσπαστικοποίηση ήταν οι κύριες αιτίες που έπαψε να είναι μεγάλο κόμμα.
(Στη μνήμη του Νίκου Σερβετά)

● Ομότιμος καθηγητής της Κοινωνικής Θεωρίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

"Η ΠΟΙΗΣΗ" Μνήμη Δημήτρη Χριστοδούλου ποίημα του Θωμά Γκόρπα (1935 - 2003) (https://www.poiein.gr, 15.6.2006)

 ............................................................




            Θωμάς Γκόρπας (1935 - 2003)



Η ΠΟΙΗΣΗ*

Μνήμη Δημήτρη Χριστοδούλου

Το χειρότερο και το καλύτερο στη ζωή ποιητή
Να χτίζεις για τους άλλους πύργους και παλάτια
Παίρνοντας πέτρα απ’ το νταμάρι της καρδιάς σου
Σκαμμένης απ’ τα χαμόγελα τα πάρε και τα δάκρυα
Παίρνοντας χρώμα και γυαλί απ’ την μεγάλη σου αγάπη
Που γίνεται βράδι πρωί κομμάτια….

Πατάρι

Ανάμεσα από καφέ εσπρέσο και ντουμάνια
Οι νέοι ποιητές σκαλίζουν στην καρδιά του κόσμου
Για φρέσκους δρόμους για φρέσκα λιμάνια

……………………………………………………………..

κάποτε τέλειωσε αυτή η ιστορία
κ’ οι ποιητές λιγόστεψαν αμάν πόσο λιγόστεψαν
τόσοι πουλάν στην αγορά όσο τα τελευταία τους ρετάλια
τόσοι αγοράζουν γιατρικά πανάκριβα για μια ποίηση ξεγραμμένη
πια
οι ποιητές λιγόστεψαν αμάν πόσο λιγόστεψαν
κ’ οι φίλοι…

*Σημείωση: Καταχώρηση του ποιητή Σωτήρη Παστάκα

"Όχι ο Άδωνις Γεωργιάδης δεν παλεύει ενάντια στην «ηγεμονία της Αριστεράς», αλλά ενάντια στη δυνατότητα του λαού να ζήσει καλύτερα" γράφει ο Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος (https://www.in.gr, 22.6.2026)

 ...............................................................


Όχι ο Άδωνις Γεωργιάδης δεν παλεύει ενάντια στην «ηγεμονία της Αριστεράς», αλλά ενάντια στη δυνατότητα του λαού να ζήσει καλύτερα


Ο Άδωνις Γεωργιάδης λέει ότι διεξάγει ιδεολογικό αγώνα. Στην πραγματικότητα απλώς δεν θέλει τα λαϊκά στρώματα να έχουν έναν βίο αξιοβίωτο και ένα καλύτερο μέλλον










γράφει ο Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος (https://www.in.gr, 22.6.2026)


Με την «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς» τα έβαλε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης. Κατά τη γνώμη του, το πρόβλημα της χώρας ήταν ότι η Αριστερά είχε την ηγεμονία όλα αυτά τα χρόνια και έκανε τους ανθρώπους να μισούν την αγορά και τον καπιταλισμό και να πιστεύουν ότι μπορούν να υπάρχουν δημόσια αγαθά που προσφέρονται δωρεάν.

Προφανώς και οποιοσδήποτε έχει την παραμικρή σχέση με την πραγματικότητα και έστω στοιχειώδη γνώση της ιστορίας αυτής της χώρας δύσκολα μπορεί να δεχτεί ότι υπάρχει «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς», εάν αναλογιστούμε ότι με εξαίρεση την περίοδο 2015-2019 οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών ιδεολογικά μικρή σχέση είχαν με την Αριστερά. Ουσιαστικά, πρέπει να πάμε πίσω στη δεκαετία του 1980 και την πρώτη τετραετία του Παπανδρέου για να δούμε όντως ένα τέτοιο κλίμα. Ακόμη και όταν είχαμε μια κυβέρνηση με συμμετοχή της Αριστεράς στην περίοδο 2015-2019, αυτό δεν σήμαινε ότι η ελληνική κοινωνία είχε γίνει ιδεολογικά αριστερή.

Επιπλέον, αυτό το σχήμα ότι στην κοινωνία υπάρχει ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς, είναι ένας κοινός τόπος της Ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς εδώ και αρκετά χρόνια. Με αυτό τον τρόπο μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι αυτό που προτάσσουν δεν είναι μια αυταρχική, συντηρητική, οπισθοδρομική και σε ορισμένες περιπτώσεις φασίζουσα ιδεολογία, αλλά μια μάχη ενάντια στην υποτιθέμενη ηγεμονία της Αριστεράς.

Η Ακροδεξιά διεκδικούσε έτσι, να είναι και η «αυθεντική Δεξιά» και όχι οι διάφορες παραλλαγές της Κεντροδεξιάς – μια ταυτότητα που σε τελική ανάλυση ο Άδωνις Γεωργιάδης έχει ανάγει σε παντιέρα στην προσπάθειά του να κατοχυρωθεί ως «δελφίνος» μέσα στη Νέα Δημοκρατία.

Σημαίνει αυτό ότι ο Άδωνις Γεωργιάδης κυνηγάει ιδεολογικούς ανεμόμυλους; Όχι! Στην πραγματικότητα, όταν μιλάει για «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς», αυτό που εννοεί είναι ότι μέσα στην κοινωνία εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένα αιτήματα και διεκδικήσεις. Και υπάρχουν όχι επειδή η Αριστερά τους έχει κάνει «πλύση εγκεφάλου», αλλά επειδή αντιστοιχούν σε βασικές, θεμελιώδεις θα μπορούσαμε να πούμε, κοινωνικές ανάγκες.

Γιατί είναι αλήθεια ότι στην κοινωνία εξακολουθούν να πιστεύουν ότι πρέπει να υπάρχει ένα καθολικό ποιοτικό δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας, στο οποίο να έχει πρόσβαση όλη η κοινωνία. Όπως και εξακολουθούν να θεωρούν αυτονόητη την ύπαρξη ενός δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, στο οποίο να έχουν πρόσβαση όλα τα παιδιά, από την προσχολική αγωγή μέχρι την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Αντίστοιχα, στην κοινωνία παραμένει βαθιά ριζωμένη πεποίθηση ότι το κράτος θα πρέπει να εγγυάται ένα δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα, που να επιτρέπει αξιοπρεπή διαβίωση για τους ανθρώπους που ολοκληρώνουν τον εργασιακό τους κύκλο.

Στο ίδιο πλαίσιο, οι άνθρωποι θεωρούν αναγκαίο να υπάρχουν δημόσιες συγκοινωνίες, σε προσιτή τιμή, όπως και να αναλαμβάνει το κράτος να κάνει μεγάλα δημόσια έργα και έτσι να διαμορφώνει τις υποδομές της χώρας.

Οι άνθρωποι, επίσης, αντιλαμβάνονται ότι η εργασία πρέπει να αμείβεται αξιοπρεπώς, ότι πρέπει να υπάρχουν συνδικάτα που να διαπραγματεύονται συλλογικές συμβάσεις, ότι χρειάζονται πολιτικές που θα οδηγούν σε αναδιανομή εισοδήματος και θα μειώνουν τις ανισότητες. Και θα ήθελαν ένα αναπτυξιακό μοντέλο που να περιλαμβάνει αυτές τις προτεραιότητες.

Και όντως οι άνθρωποι προτιμούν μια κοινωνία με περισσότερη αλληλεγγύη και ένα αίσθημα δικαιοσύνης παρά μια κοινωνία κατακερματισμένη, φοβική, που οι άνθρωποι αντί να βρίσκουν συλλογικούς τρόπους να λύσουν προβλήματα θα μισούν όποιον είναι λίγο πιο αδύναμος από αυτούς, ξεκινώντας από τον μετανάστη και τον πρόσφυγα.

Όλα αυτά μισεί ο Άδωνις Γεωργιάδης. Και όλα αυτά βαφτίζει «ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς» που θέλει να ξεριζώσει. Γιατί θέλει μια χώρα όπου όλα θα έχουν μια τιμή και θα είναι εμπορεύματα, όπου το κράτος δεν θα εγγυάται ούτε δημόσια αγαθά, ούτε την αναδιανομή, όπου αντί για την αλληλεγγύη θα κυριαρχεί ο φόβος και το μίσος.

Και επειδή δεν μου αρέσει να μασάω τα λόγια μου. Αυτή τη στιγμή ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς δεν έχουμε. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε να έχουμε. Μόνο που αυτό θα απαιτούσε να είχαμε όντως μια Αριστερά, όπως και μια προοδευτική παράταξη, που να έχει βαθιά σχέση με την κοινωνία, η οποία να μην περιορίζεται στην εκλογική εκπροσώπηση, που να ασκεί έναν «παιδαγωγικό ρόλο» και που να μπορεί σε αυτή τη βάση να στηριχτεί στην κοινωνία για πολύ βαθύτερους μετασχηματισμούς. Μια Αριστερά, που θα είχε όχι απλώς συνθήματα, αλλά κοσμοθεωρία και που σε αυτή τη βάση θα μπορεί να έχει επεξεργασμένο πρόγραμμα και στρατηγική.

Και έχουμε ανάγκη μια τέτοια Αριστερά και μια τέτοια ηγεμονία, γιατί διαφορετικά θα κυριαρχήσει στην κοινωνία η απογοήτευση, η εξατομίκευση, η αίσθηση ότι τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει, ο κοινωνικός κανιβαλισμός. Και τότε όντως το όραμα του Άδωνι για την κοινωνία θα μπορούσε να γίνει ηγεμονικό και να μιλάμε για ηγεμονία της Ακροδεξιάς. Δεν θα είναι εύκολο, ούτε θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Αλλά, θα μπορούσε να γίνει. Και στη χώρα μας σίγουρα αξίζει καλύτερο μέλλον από κάτι τέτοιο.

"Blackbird" - New York Vocal Collective / Arranged by Blake Farfan and Ben Bram (youtube, 17.6.2026)

 ...............................................................


"Blackbird" - New York Vocal Collective

"Blackbird" by The Beatles

Written by John Lennon and Paul McCartney

Arranged by Blake Farfan and Ben Bram

Inspired by Victoria Canal and Radiohead

(youtube, 17.6.2026)


Σάββατο 20 Ιουνίου 2026

"Στο λίκνισμά σου" Στίχοι - Μουσική Βασίλης Νικολαΐδης (youtube, 14.7.2017)

 .............................................................



"Στο λίκνισμά σου"

Στίχοι - Μουσική Βασίλης Νικολαΐδης


Χρόνια – κεράκια που σβήνουνε στο λίκνισμά σου
τίποτα πριν κι άλλο τίποτα ύστερα
είναι μονάχα το καλοκαίρι
μ’ αφήνεις να ρθώ όλο και πιο κοντά σου και γελάς.
Το ξέρω ο χειμώνας που θα `ρθει δε θα `ναι καλύτερος
δε θα γίνουν αυτά που περίμενες να γίνουν πέρσι
ίδιος με φέτος μονάχα που θα `ναι μακρύτερος
έχει αρχίσει πολύ η κατάσταση αυτή να μ’ αρέσει.
Καλοκαιράκια που σβήνουνε στο λίκνισμά σου
τίποτα πριν κι άλλο τίποτα ύστερα,
πάθος μονάχα να λέω ιστορίες,
ιστορίες στ’ αλήθεια τα ψέματα πάνε και γελάς.
Τα τραγούδια που θα `ναι στη μόδα δε θα `ναι καλύτερα,
τα’ όνειρό τους δεν ξέρεις μια μέρα μπορεί και να γίνει
στο Αιγαίο να σκάσει μια μπόμπα ή κάπου μακρύτερα
«εγώ κι εσύ μόνοι πάνω στη γη» να `χουμε μείνει.

Υποσχέσεις «του χρόνου» που σβήνουνε στο λίκνισμά σου
κανένα «ίσως» κανένα «πιο ύστερα»,
πέτρες μονάχα τις γλύφει το κύμα,
το πίνουν, μεθάνε και κλαιν στην υγειά σου και γελάς.
Οι φίλοι που θα `ρθουν το ξέρω δε θα `ρθουν καλύτεροι
κι ας ήμασταν όλοι χωρίς εξαιρέσεις κρετίνοι
ολονών μας οι δρόμοι έχουν γίνει στενοί και μακρύτεροι
δε χωράμε δυο-δυο να περνάμε κι αυτό μου τη δίνει…

Χρόνια-κεράκια που σβήνουνε στο λίκνισμά σου…


Από το άλμπουμ "Η νύχτα ήταν πάλι κάπου αλλού," Σείριος 1989. Βιολί και φωνητικά, η Μπάρμπαρα Σάουτερ. Ο Χάρης Καβαλλιεράτος στην δεύτερη κιθάρα, κι' έγραψε και τη γραμμή του βιολιού .
Η φωτό, Μύκονος 1965, του Λουκά Μπενάκη, Αρχείο Μουσείου Μπενάκη


Παρασκευή 19 Ιουνίου 2026

"WILD HORSES" - Rolling Stones / (Acoustic / Lyric Video) - (youtube, 31.3.2015)

 ...............................................................



WILD HORSES - Rolling Stone

(Acoustic / Lyric Video)

Childhood living is easy to do
The things you wanted I bought them for you
Graceless lady you know who I am
You know I can't let you slide through my hands


Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses couldn't drag me away

I watched you suffer a dull, aching pain
Now you've decided to show me the same
No sweeping exits or offstage lines
Can make me feel bitter or treat you unkind


Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses couldn't drag me away

I know I dreamed you a sin and a lie
I have my freedom but I don't have much time
Faith has been broken, tears must be cried
Let's do some living after we die

Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses, we'll ride them someday

Wild horses couldn't drag me away
Wild, wild horses, we'll ride them someday


Τετάρτη 17 Ιουνίου 2026

"Τα ροζ φλαμίνγκο" γράφει η Πέπη Ρηγοπούλου ("Εφημερίδα των Συντακτών"/"ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ", 17.6.2026)

 ..............................................................



Τα ροζ φλαμίνγκο

Μια διαδήλωση μπορεί να είναι «συνολικό» έργο τέχνης. Αυτό συνέβη με αυτήν που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία Αλβανών Μεταναστ(ρι)ών στο Σύνταγμα εναντίον της καταπάτησης της γης τους από τις «στρατηγικές» επενδύσεις ολιγαρχών συνεπικουρούμενων από το κράτος





γράφει η Πέπη Ρηγοπούλου ("Εφημερίδα των Συντακτών"/"ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ", 17.6.2026)


Μια διαδήλωση μπορεί να είναι «συνολικό» έργο τέχνης. Αυτό συνέβη με αυτήν που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία Αλβανών Μεταναστ(ρι)ών στο Σύνταγμα εναντίον της καταπάτησης της γης τους από τις «στρατηγικές» επενδύσεις ολιγαρχών συνεπικουρούμενων από το κράτος. Πλακάτ με εικόνες από τα ροζ φλαμίνγκο, τα απειλούμενα πουλιά/μετανάστες που βρίσκουν καταφύγιο στην απειλούμενη περιοχή του Αυλώνα, τόνιζαν με τη ροζ αρμονία τους την αντοχή, τη μεταμόρφωση, την αναγέννηση, την ομορφιά. Για τη φύση, για τον άνθρωπο που σέβεται τη φύση του.


Υπό την πίεση κατοίκων και περιβαλλοντικών οργανώσεων και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τον νόμο του «στρατηγικού επενδυτή», θεσμού που ανθεί παρεμπιπτόντως στην Ελλάδα και που διευκολύνει «ολιστικά» έργα εις βάρος του περιβάλλοντος, παρενέβη η Ειδική Εισαγγελία κατά της Διαφθοράς στην Αλβανία. Τι θα συμβεί από εδώ και στο εξής μετά και τις πρώτες συλλήψεις μένει να το δούμε.

Αν τα ροζ πουλιά βρίσκουν στον Αυλώνα καταφύγιο οφείλεται και σε μια άλλη υποθαλάσσια οντότητα: την ποσειδωνία την ωκεάνιο, ταπεινό είδος φυκιού που ενδημεί στη Μεσόγειο. Τα λιβάδια της φιλοξενούν έναν ολόκληρο κόσμο από θαλασσινά φυτά και ζώα, ενώ προστατεύουν τις ακτές από τη διάβρωση και καθαρίζουν την ατμόσφαιρα δεσμεύοντας το διοξείδιο του άνθρακα. Αυτά τα λιβάδια, που είναι τεκμήριο ζωής και όχι της μετάλλαξής της, απειλούνται από τα ανταγωνιστικά προς τη φύση «ολιστικά», δηλαδή ολοκληρωτικής αντίληψης και υφής σχέδια «στρατηγικών επενδυτών» στην Αδριατική, στον Σαρωνικό, στη Μεσόγειο.

Λόγω της ιλύος, δηλαδή της λάσπης που κατακάθεται στον βυθό από τις οικοδομικές τύπου Βαβέλ παρεμβάσεις στο Ελληνικό σήμερα, στην Καλαμάτα, στα Κουφονήσια και αλλού αύριο. Και των χειμάρρων των επερχόμενων λυμάτων που θολώνουν τη διαύγεια των νερών και σκοτώνουν τις ποσειδωνίες. Τέτοιες «ολιστικού» τύπου εισβολές εν καιρώ ειρήνης θυμίζουν τις άλλες των πολέμων. Μόνο που σε περίοδο ειρήνης τα «ερείπια» δεν είναι τόσο ορατά, όσο στη Γάζα και στον Λίβανο. Τα καλύπτει η ευωχία των εγκαινίων ενός ακόμα γκουρμέ μαγαζιού, ενώ ενίοτε οι «εισβολείς» προσφέρουν κάποιο κέντρο πολιτισμού στο οποίο φιλοξενούνται επίσης «ολιστικά» έργα.

Καημένε Βάγκνερ, τι έφταιγες εσύ αν το «συνολικό έργο τέχνης» που πρόσφερες μέσω της όπερας το μετέφρασε ολοκληρωτικά σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης ο Χίτλερ. Και συ καημένε πάτερ Φλορένσκι, που δεν με νοιάζει αν είσαι Ρώσος, Ουκρανός, Γεωργιανός. Εσύ που μίλησες για την τραγωδία ως «συνολικό έργο τέχνης» που συνθέτει λόγο, εικόνα και μουσική και εκτελέστηκες στη Σιβηρία, θύμα του ολοκληρωτισμού του Στάλιν.

Σε διαφορετικές εποχές και με διαφορετικά καθεστώτα, μερικά από τα οποία μπορεί να δηλώνουν και δημοκρατικά, η ομορφιά που καταφέρνει να συλλάβει τον κόσμο σαν ένα αρμονικό μέσα στις αντιθέσεις του σύνολο βρίσκει συχνά απέναντί της όσους απεργάζονται συνολικές καταστροφές. Τότε και τώρα.