Κυριακή 28 Ιουνίου 2026

Schubert - Piano sonata D.960 - Richter studio / Sviatoslav Richter Studio recording, Salzburg, 6, 9 & 11.VIII.1972 (youtube, 19.7.2013)

 ..............................................................


Schubert - Piano sonata D.960 - Richter studio


Piano sonata D.960


I. Molto moderato 0:00

II. Andante sostenuto 24:35

III. Scherzo. Allegro vivace con delicatezza 34:41

IV. Allegro, ma non troppo 38:35


Sviatoslav Richter

Studio recording, Salzburg, 6, 9 & 11.VIII.1972

(youtube, 19.7.2013)



«Noli turbare circulos meos» έγραψε ο Τάκης Λιδωρικιώτης (tvxs.gr, 27.6.2026)

 ..............................................................


«Noli turbare circulos meos»








έγραψε ο Τάκης Λιδωρικιώτης (tvxs.gr, 27.6.2026)

Η φράση του τίτλου: «Noli turbare circulos meos», υποτίθεται ότι ήταν η τελευταία φράση του Αρχιμήδη (ΜΗ ΜΟΥ ΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΑΡΑΤΤΕ …). Τα αναφερόμενα «circulos» είναι οι «κύκλοι», που θα έπρεπε να μείνουν τάχα αδιατάρακτοι. Ο Ρωμαίος στρατιώτης που βρήκε την απάντηση του Αρχιμήδη ειρωνική τον σκότωσε, οπότε οι θεωρίες του είχαν ήδη κλείσει τον κύκλο τους. Πάει κι αυτός, πάνε κι όλα τα circulos …

Τέτοιους προβληματισμούς μου δημιούργησε η συνέντευξη Τσίπρα στο ευαγές ίδρυμα του βαρδινογιαννισμού (Alpha, Σρόιτερ). Η αλήθεια είναι ότι το μεσσιανικό στοιχείο στο rebranding Τσίπρα επισημάνθηκε στο TVXS, εξ απαλών ονύχων.

Θεωρήθηκε όμως ως μια ανώδυνη σαχλαμαρίτσα της αφετηρίας κι όχι ως μια αληθινή εκδήλωση αναχρονιστικής προσωπολατρείας στον 21ο αιώνα.





Πρώτο


Το περίσσιο, χαλάει το ίσιο κι η υπερβολή οδηγεί ντουγρού στην διακωμώδηση. Μέσα στον πρώτο κιόλας μήνα ο κ Τσίπρας μας είπε ότι:Ο Μητσοτάκης έκλεισε τον κύκλο του μετά από δύο τετραετίες. Ας πούμε ότι αυτό έχει μια λογική
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έκλεισε επίσης τον κύκλο του και δεν απασχολεί πλέον. Δεν υπάρχει σκορδαλιά χωρίς σκόρδο! Syrizamobilisκι η Ρώμη είναι κάθε φορά η πόλη όπου βρίσκεται ο Αυτοκράτωρ! Αφότου λοιπόν Αυτός έφυγε, απέμειναν εκεί μοιρολογίστρες…
τοξικό κόμμα που έκλεισε τον κύκλο του και πρέπει να εκλείψει επισημάνθηκε ότι είναι και το ΠΑΣΟΚ
εννοείται ότι διάφορες παρασχίδες που προκύψανε κατά καιρούς από διασπάσεις του ImperiumΤσίπρα (ΠΛΕΥΣΗ, ΜεΡΑ25, Δημοκράτες, ΝεΑρ) δεν ήταν παρά απέλπιδες προσπάθειες υποκατάστασης του Μεσσία κι αυτονοήτως η επάνοδος του στα πράγματα κηρύσσει λήξη σαιζόν και γι’ αυτούς.
του τριπλού αυτού δόγματος «τοξικό, έκλεισε τον κύκλο του, να κλείσει …» έχει, προς ώρας, εξαιρεθεί το αειθαλές ΚΚΕ

Άμα τη εμφανίσει Τσίπρα δηλαδή καμιά δεκαριά κόμματα οφείλουν να κλείσουν οικειοθελώς. Είναι αυτό που ορθά αποδόθηκε σε μια τηλεοπτική εκπομπή ως αναβίωση του γηπεδικού συνθήματος των seventies’: «Στην μπάντα, στην μπάντα, περνάει ο Λοσάντα!»

Κι όλα αυτά γιατί κάποιος σοφός τοξικολόγος επικαλείται τους κύκλους του Αρχιμήδη που έκλεισαν; Αν οι Έλληνες αποδεχθούν ότι τα κόμματα τους είναι circulos, από που προκύπτει ότι λύση στο δράμα είναι ένας αυτόκλητος Μεσσίας; Μάλλον για φαινόμενο Δελαπατρίδη μοιάζει.

Δεύτερο

Κοιτώντας τις φωτογραφίες των 200 της Καισαριανής και μετά μια φωτο από την ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ με Φάμελο, Γεροβασίλη και «κουδουνάτους» αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς την έκπτωση και το τι διασυρμό σημαίνει η τυχόν επίκληση πλέον του «ηθικού πλεονεκτήματος της Αριστεράς», που ανέκαθεν παραμύθι ήταν. Σήμερα όμως καταντάει ύβρις και προσβολή και το να πεις ότι οι πολιτικοί απόγονοι ΕΚΕΙΝΩΝ είναι τούτοι εδώ!

Σε αυτή την αδήριτη θλιβερή πραγματικότητα το σχόλιο του κυνικού Τσίπρα ήταν να βγάλει το κόμμα του ΕΛΑΣ; Θυμίζω ότι στο Μακρονήσι είχε πάει ο Κασσελάκης για προσκύνημα και δικαιολογημένα έφριξε τότε το σκυλί. Τώρα; Του φάνηκε ότι όσοι άφησαν παιδιά ορφανά και γυναίκες-χήρες για να μην βάλουν μια υπογραφή, οραματίζονταν την Μαριζέτα και τον Νυφούδη να λένε άρρητα ρήματα. Τα άγια τοις κυσί ή Δελαπατρίδης Νο 2;

Τρίτο

Ο κ Τσίπρας και το νέο κόμμα του προφανώς δεν έχει τα ελαφρυντικά της κ Καρυστιανού και του αληθώς νέου κόμματος της. Ο κ Τσίπρας επί 12 έτη αποτέλεσε κορυφαίο πολιτειακό παράγοντα οπότε ότι λέει για τους θεσμούς έχει μια αυξημένη βαρύτητα.

Ο κ Μητσοτάκης έχει απέναντι του σήμερα μια αξιωματική αντιπολίτευση που ο μεν ένας που την έχει δεν την αξιοποιεί ενώ ο άλλος που θα μπορούσε να την πάρει, δεν την καταδέχεται. Μετά από πολυετή σιωπή στα έδρανα της Βουλής ο κ Τσίπρας παραιτήθηκε εν όψει της θεατράλε επανεμφάνισης του. ΟΚ, δικαίωμα του! Εμφανίζεται όμως τώρα ως «δημοσκοπική αντιπολίτευση» χωρίς κανέναν βουλευτή.

Αν καταδεχόταν ο κ Τσίπρας όλους όσους τον εκλιπαρούν από ΣΥΡΙΖΑ, ΝεΑρ κι ανεξαρτήτους θα επανακτούσε δια μιας τον αληθινό ρόλο του πολιτειακού παράγοντα, έστω κι ως ΕΛΑΣ.

Αντ’ αυτού συνεχίζει να περιφρονεί το πολιτειακό αξίωμα και προτιμά την δημιουργική ασάφεια που του εξασφαλίζουν οι συμπαθείς αναλώσιμοι, βοηθοί του.

Θέτει επίσης ως προϋπόθεση εισόδου στο κόμμα του την έξοδο από την σημερινή Βουλή. Λες και ζητά κάποιο αποφυλακιστήριο από τους νεοπροσήλυτους. Είναι άραγε η ελληνική Βουλή κάτι τόσο κακόφημο σαν κατάστημα σωφρονισμού; Πώς λέει στους εκπροσώπους των πολιτών να πετάξουν την αποτεθείσα εμπιστοσύνη των πολιτών στα σκουπίδια, ως οιοινεί θαυματουργό όρο αναβάπτισης τους, κι αμέσως μετά να επανεκτεθούν; Πόσο σέβεται την έννοια του βουλευτή όποιος προτείνει τέτοιες γελοίες τελετουργίες;

Αν πράγματι υλοποιείτο κάτι τέτοιο, τότε θα είχαμε την σιωπηλή αποχώρηση μεγάλου μέρους της αντιπολίτευσης από την Βουλή. Προς τι αυτή η εξόχως αντικοινοβουλευτική συμπεριφορά; Κι η επόμενη Βουλή, στην οποία θα μετέχει σε τι θα διαφέρει τόσο ποιοτικά; Κι εκείνη η αντιπρόεδρος Γεροβασίλη, το κρυφό του χαρτί, πως την αντέχει μια τέτοια Βαστίλη και συνεχίζει να προεδρεύει στην Βουλή αγέρωχη;

Για λόγους εντυπώσεων μπορεί να ζητήσει κανείς από τους πιστούς του να κάνουν push ups στο Σύνταγμα ή να τους υποβάλει σε μακρά νηστεία και προσευχή ωστόσο αυτό δεν δείχνει κύρος πολιτικού ηγέτη αλλά έλλειμμα σοβαρότητας. Στην καλύτερη εκδοχή πρόκειται για ψυχολογικές ανάγκες κάποιου Δελαπατρίδη Νο 3.

Τέταρτο

Υπάρχει μια παλιά ρήση του Μάο για την μία και μόνη πιθανή πολιτική κατεύθυνση της γραφειοκρατίας. «Οι καρέκλες κοιτάνε πάντα δεξιά»! Όσα λοιπόν συνεχίζουν να κάνουν οι Φάμελος-Γεροβασίλη στο επταώροφο της Κουμουνδούρου θα έλεγα ότι το επιβεβαιώνουν πλήρως Ο λογαριασμός όμως πάει Αμαλίας κι ας κρύβεται όσο θέλει ο κ Τσίπρας πίσω από το δάκτυλο του.

Οι άνθρωποι του έχουν πια συμφύσεις με τις καρέκλες κι αυτός συνεχίζει να υποδύεται τον αμφισβητία. Είναι εντελώς γελοίο να προσπαθεί έτσι να αποτινάξει από πάνω του την «τοξική συριζίλα», κατά την στιγμή που έχει υπάρξει ο εφευρέτης της. Ακόμη και σήμερα, σε πόσα κόμματα επιθυμεί να κουνάει τα σπαγκάκια ο κ Τσίπρας; Νισάφι πια, θα πάει από υπερκόπωση …

Πέμπτο

Αξιοσημείωτο είναι ότι στο rebranding Τσίπρα αυτό που έσπευσε να πετάξει στα σκουπίδια ήταν ότι θετικό του πίστωσαν ιστορικά οι Έλληνες.

Ο Τσίπρας αποχώρησε οικειοθελώς προ τριετίας κι επιστρέφει βιαστικά περιβαλλόμενος από τσικό ποικίλων προελεύσεων Λέει κάτι ασυνάρτητες κι αλληλοσυγκρουόμενες γενικότητες. Δικαίωμα του αλλά λέει ότι ενώ επι 10 χρόνια έπεται του Μητσοτάκη, αυτή την φορά πέτυχε το αντίθετο ήδη μέσα σε λίγες εβδομάδες Τι υπαινιγμό κρύβει αυτό;

Ότι ο Μητσοτάκης τον κατανίκησε επανειλημμένως χάρη σε ένα πασίγνωστο μπλοκ επιχειρηματικό και μιντιακό, που δεν υπάρχει πιά! Και δεν είναι μόνον οι δικές του βαθιές ρωγμές είναι κι η ολοφάνερη προτίμηση των ολιγαρχών στο πρόσωπο του Τσίπρα που το επιβεβαιώνει. Το κλείσιμο του ματιού λέει ότι αυτή την φορά τα συμφέροντα θα τα έχει μαζί του και γι’ αυτό θα νικήσει. Αιδώς Αργείοι!

Εύγε πάντως στους rebranding πωλητές μιας τέτοιας στρατηγικής αλλά και σ’ όσους είναι πρόθυμοι να αγοράσουν έναν τέτοιας υφής αντιμητσοτακισμό. Υπάρχουν βεβαίως και διάφοροι καθεστωτικοί φωστήρες που μας παρουσιάζουν μια μαγική εικόνα ότι ο Τσίπρας τάχα ωρίμασε και χειραφετήθηκε, πετώντας επιτέλους στην φωτιά το τρίτομο Κεφάλαιο του Μαρξ. Ουδέν ψευδέστερο, έτσι κι αλλιώς ποτέ του δεν το διάβασε.

Συμπέρασμα αβίαστο, τουλάχιστον για τους έχοντες μια ηλικία. Καλύτερα με τα circulos …

"ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ" Στίχοι-Μουσική-Τραγούδι: Κατερίνα Πετράκου - από τον δίσκο της "ΤΟ ΚΕΝΟ" (1994)

...............................................................


"ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ"


Σβηστά τα φώτα

και τραγούδια απ' τα ηχεία

παίζουν αλύπητα

κι αν δώσω σημασία

κι αν αφεθώ

ο στίχος να με πιάσει

ποιος ειδικός 

το σάλτο θα δαμάσει


Πάρε έρωτα τα βέλη σου

και κρύψε τη φαρέτρα

μ' αν γνώμη αλλάξεις ξαφνικά

την αντοχή μου μέτρα


Θεοί και δαίμονες

τη νύχτα τούτη ελάτε

έξω απ' την πόρτα μου 

σταθείτε να φυλάτε

γιατί αν βγω

θα πάω να κινδυνέψω

και την αλήθεια μου 

φριχτά θα ρεζιλέψω.



Σάββατο 27 Ιουνίου 2026

"Mi Querencia" · Simón Díaz Released on: 22-12-1974 / (youtube 19.1.2015)

 ...............................................................



"Mi Querencia" · Simón Díaz

Released on: 22-12-1974 / (youtube 19.1.2015)


"Όταν μαθεύτηκε η αιματοχυσία που έκαναν οι Τόρηδες στην Ελλάδα" [Auf die Nachricht von den Toryblutbädern in Griechenland] (μτφ. Μάριος Πλωρίτης, εκδ. "Θεμέλιο", 2000)

 ...............................................................






          ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ (1898-1956)


"Όταν μαθεύτηκε η αιματοχυσία
που έκαναν οι Τόρηδες
στην Ελλάδα"

[Auf die Nachricht von den Toryblutbädern in Griechenland]



Εκεί όπου η βρωμιά είναι πιο μεγάλη,
εκεί ακούς τα πιο μεγάλα λόγια.
Μ’ αν πρέπει τη μύτη σου να φράξεις,
πώς θα φράξεις την ίδιαν ώρα και τ’ αυτιά σου;

Αν δεν είχαν βραχνιάσει τα κανόνια,
θα λέγανε: ρίχνουμε για να τηρήσουμε την τάξη.
Αν ο χασάπης πρόφταινε ν’ ανασάνει,
θα ’λέγε: κέρδος κανένα εγώ δεν έχω.

Σαν οι συμπατριώτες μου ελληνιστές
διωχτήκανε απ’ τους ομηρικούς τους κάμπους
οπού αναζητούσαν λιόλαδο και κοπάδια,
οι ελευθερωτές γύρισαν απ’ τη μάχη
και βρήκανε καινούρια αφεντικά
να κυβερνάν τις πολιτείες τους.

Κι απ’ τα κανόνια ανάμεσα, προβάλανε οι έμποροι.

ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ (1898-1956)

(1944)

Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης





Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026

Απόσπασμα από τη νουβέλα του Ερίκ – Εμανουέλ Σμιτ (γ.1960) «Ο κύριος Ιμπραήμ και τα άνθη του Κορανίου» (μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. opera, 2010)

 ...............................................................



·      Απόσπασμα από τη νουβέλα του Ερίκ – Εμανουέλ Σμιτ (γ.1960) «Ο κύριος Ιμπραήμ και τα άνθη του Κορανίου» (μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. opera, 2010)

 

«…Μετά την Κωνσταντινούπολη ο κύριος Ιμπραήμ δε μιλούσε τόσο πολύ· ήταν συγκινημένος.

   «Σε λίγο φτάνουμε στη θάλασσά μου.»

   Κάθε μέρα ήθελε να πηγαίνουμε όλο και πιο αργά. Ήθελε ν’ απολαμβάνει. Μα φοβόταν κιόλας.

   «Μα πού είναι πια αυτή η θάλασσά σας, κύριε Ιμπραήμ; Γιατί δε μου τη δείχνετε στο χάρτη;»

   «Α, μη με ζαλίζεις με τους χάρτες σου, Μομό, εδώ δεν είμαστε στο σχολείο!»

   Σταματήσαμε σ’ ένα ορεινό χωριό.

   «Είμαι ευτυχισμένος, Μομό. Εσύ είσαι εδώ κι εγώ ξέρω τι υπάρχει στο Κοράνι μου. Τώρα θέλω να σε πάω να χορέψεις.»

   «Να χορέψω, κύριε Ιμπραήμ;»

   «Πρέπει. Πάση θυσία. «Η καρδιά του ανθρώπου είναι σαν πουλί κλεισμένο στο κλουβί του σώματος.» Όταν χορεύεις, η καρδιά τραγουδάει σαν το πουλί που θέλει να ενωθεί με το Θεό. Έλα, πάμε στον τεκέ.»

   «Πού;»

   «Τι περίεργο κλαμπ!» είπα, μόλις περάσαμε το κατώφλι.

   «Ένας τεκές δεν είναι κλαμπ· είναι μοναστήρι. Μομό, βγάλ’ τα παπούτσια σου.»

   Κι αυτή ήταν η πρώτη φορά που είδα τους περιστρεφόμενους δερβίσηδες: φορούσαν μακριά, ανάλαφρα, ανοιχτόχρωμα φουστάνια. Αντηχούσε ένα ταμπούρλο. Κι οι χορευτές μεταμορφώνονταν σε σβούρες.

   «Βλέπεις, Μομό; Γυρίζουν γύρω από τον εαυτό τους γυρίζουν γύρω απ’ την καρδιά τους, εκεί που είναι ο Θεός. Είναι σαν προσευχή.»

   «Προσευχή το λέτε εσείς αυτό;»

   «Και βέβαια, Μομό. Χάνουν κάθε επαφή με τη γη, αυτό το βάρος που το λένε «ισορροπία», γίνονται δαδιά που καίγονται σε μεγάλη φωτιά. Δοκίμασε, Μομό, δοκίμασε. Κάνε όπως εγώ.»

   Και πιάσαμε να στριφογυρίζουμε ο κύριος Ιμπραήμ κι εγώ.

   Στις πρώτες στροφές, σκεφτόμουν: Είμαι ευτυχισμένος με τον κύριο Ιμπραήμ. Μετά, σκεφτόμουν: Δεν του κρατάω κακία του πατέρα μου που έφυγε. Και στο τέλος έφτασα να σκέφτομαι: Θαρρώ πως κι η μητέρα μου δεν είχε άλλη επιλογή όταν…

   «Λοιπόν, Μομό; Αισθάνθηκες ωραία πράγματα;»

   «Απίστευτο! Ήταν σαν ν’ άδειαζε από μέσα μου το μίσος. Κι αν δεν σταματούσαν τα ταμπούρλα, θα ‘χα κλείσει και τους λογαριασμούς με τη μητέρα μου. Τη γούσταρα πολύ αυτή την προσευχή, κύριε Ιμπραήμ, αν και θα προτιμούσα να προσευχόμουν χωρίς να ‘χω βγάλει τις ελβιέλες μου. Όσο βαραίνει το σώμα, τόσο αλαφρώνει το πνεύμα.»

   Από κείνη τη μέρα, σταματούσαμε συχνά για να χορέψουμε σε τεκέδες που ήξερε ο κύριος Ιμπραήμ. Πολλές φορές, ο κύριος Ιμπραήμ δε χόρευε· του άρεσε να πίνει το τσάι του μισοκλείνοντας τα μάτια, αλλά εγώ στριφογύριζα σαν λυσσασμένος… Ή μάλλον όχι: στριφογύριζα για να πάψω να ‘μια τόσο λυσσασμένος.

   Τα βράδια, στις πλατείες των χωριών, προσπαθούσα να πιάσω κουβέντα με τα κορίτσια. Κατέβαλλα τεράστιες προσπάθειες, αλλά δεν έβγαινε τίποτα, ενώ αντίθετα ο κύριος Ιμπραήμ, που απλώς καθόταν κι έπινε το γλυκάνισό του χαμογελώντας μ’ εκείνο το γαλήνιο και γλυκό του ύφος, μάζευε πάντα γύρω του ένα σωρό κόσμο.

   «Ησυχία δεν έχεις, Μομό. Αν θες να κάνεις φίλους δεν πρέπει να κινείσαι τόσο πολύ.»

   «Κύριε Ιμπραήμ, είμαι ωραίος;»

   «Είσαι πολύ ωραίος, Μομό.»

   «Θέλω να πω… πιστεύετε ότι θα είμαι τόσο ωραίος ώστε ν’ αρέσω στα κορίτσια… χωρίς να πληρώνω;»

   «Σε μερικά χρόνια, αυτές θα σε πληρώνουν, Μομό!»

   «Ναι, αλλά… προς το παρόν… δε βλέπω και πολλή πελατεία…»

   «Μα πώς να έρθει η πελατεία, Μομό; Έχεις δει πώς κάνεις; Τις καρφώνεις  μ’ ένα ύφος σαν να λες: «Είδατε τι ωραίος που είμαι;» Μετά απ’ αυτό, πώς να μη γελάσουν… Το ύφος σου όταν τις κοιτάς, πρέπει να ‘ναι σαν να λες: «Έχω δει κι έχω δει όμορφες, αλλά σαν κι εσάς…» Σ’ έναν άντρα φυσιολογικό, κανονικό, θέλω να πω έναν άντρα όπως εσύ κι εγώ (όχι τον Αλέν Ντελόν ή τον Μάρλον Μπράντο), η γυναίκα είναι αυτή που τον κάνει όμορφο.»

   Κοιτάζαμε τον ήλιο να βασιλεύει πίσω από τα βουνά, και τον ουρανό που έπαιρνε ένα μενεξεδένιο χρώμα. Ο μπαμπάς κοίταζε τον αποσπερίτη…»   




"ΤΙΠΟΤΕ ΠΙΑ" ποίημα του Νίκου - Αλέξη Ασλάνογλου (1931 - 1996) από τη συλλογή "Νοσοκομείο Εκστρατείας" (μέρος του τόμου "Δύσκολος Θάνατος", εκδ. "Εγνατία", 1978)

 ...............................................................




Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου (1931 - 1996)


ΤΙΠΟΤΕ ΠΙΑ


Η πέτρα που κατρακυλά δε βγάζει χόρτο

κι' όμως τίποτε πια δε με κρατάει εδώ


Σαν τον πλασιέ μ' ένα ναυάγιο στην καρδιά μου

θα περιοδεύω σ' όλα τα χωριά

το κέρδος μου είναι πολύ όσο υποφέρω


Δε θα στεριώνω πια στον ίδιο τόπο

δοκίμασα καρπούς λογής λογής

σαπίζουν όταν μέσα τους ριζώνω 


Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου (1931 - 1996) από τη συλλογή "Νοσοκομείο Εκστρατείας" (μέρος του τόμου "Δύσκολος Θάνατος", εκδ. "Εγνατία", 1978) 

Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

«Οι ποιητές δεν θέλουν χώρο. Οι ποιητές είναι πουλιά που πετούν..." Συνέντευξη του ποιητή Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλου (1931 -1996) (Εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", 13.10.1996) Δανεικό από τον φίλο στο fb Kostis Dimos (facebook, 24.6.2026)

 ...............................................................


«Οι ποιητές δεν θέλουν χώρο. Οι  ποιητές είναι πουλιά που πετούν..."




Συνέντευξη του ποιητή Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλου (1931 -1996) (Εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", 13.10.1996) Δανεικό από τον φίλο στο fb Kostis Dimos (facebook, 24.6.2026)

Μια σπάνια συνέντευξη ενός μεγάλου μας ποιητή ( ξεχασμένος και αυτός) του Αλέξη Ασλάνογλου ( μεγάλη αλλά αξίζει τον κόπο ) "Βήμα' 13/10/1996)..«Οι ποιητές δεν θέλουν χώρο… Οι ποιητές είναι πουλιά που πετούν. Σπάνια ξεκουράζονται ακουμπώντας στη γη… Οι ποιητές παντού είναι ανεπιθύμητοι γιατί είναι αρνητές, υπενθυμίζουν την πλήξη που φέρουν όλοι όσοι έχουν αφεθεί στην καθημερινότητα… Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά «πουλιά», αλλά πολύ φοβάμαι ότι τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν φτερά… νομίζουν ότι έχουν. Αυτοί οι «ποιητές» πράγματι πιάνουν χώρο γιατί ποτέ δεν απογειώνονται ούτε μας απογειώνουν!».

«Έγραφα ποιήματα από το ’46… Πολλά από αυτά διαβάζονται ακόμη. Το πρώτο μου ποίημα το έγραψα σε ηλικία 15 χρόνων… Ημουν πρώιμο ταλέντο… Τελειώνοντας το σχολείο συνέχισα να γράφω ποίηση και το ’53 δημοσιεύω στον «Πυρσό», ένα περιοδικό που έβγαζε ο Σύλλογος Αποφοίτων του Πειραματικού Σχολείου, το πρώτο μου ποίημα…».
­ - Ο τίτλος του;
«»Σταθμός Λιτόχωρου»… Ημουν τότε στρατιώτης, διαβιβαστής στο Χαϊδάρι… Ενα χρόνο πριν πάω στρατό βρέθηκα στο Λουτράκι για ένα μήνα… λίγο μετά τον θάνατο του Σικελιανού… Τότε διάβαζα πολύ Σικελιανό, κυρίως τις τραγωδίες του… Εκεί έγραψα το πρώτο αυτοτελές ποιητικό θέατρο: «Θάλασσα και συγχρονισμός»… Είχε βγει και αυτό πολυγραφημένο σε 100 αντίτυπα… Ως τότε αυτή ήταν όλη κι όλη η εκδοτική μου δραστηριότητα…».
­ - Πότε εκδίδετε την πρώτη σας ποιητική συλλογή;
«Το ’54 στη Θεσσαλονίκη… Επιγράφεται «Δύσκολος θάνατος» και καλύπτει την ποιητική παραγωγή μου από το ’46 ως το ’53… Κυκλοφόρησε, θυμάμαι, ανήμερα Κωνσταντίνου και Ελένης… Μετά ήρθε «Ο θάνατος του Μύρωνα»… Με αυτή την ποιητική συλλογή πήρα την πρώτη μου διάκριση… Και έπονται τα υπόλοιπα».
­ - Αλήθεια, πώς γράφετε ένα ποίημα; Πώς αρχίζετε; Ποια είναι η αφορμή συνήθως;
«Ξεκινώ πάντα από μια έμπνευση… Μια αφορμή ανεξήγητη, αυτό είναι η έμπνευση… Σχεδόν κατακέφαλα σε βρίσκει… Με βρίσκει συχνά όταν κάνω πράγματα που δεν έχουν να κάνουν με τη δημιουργική εργασία… Οταν διαβάζω, όταν περπατάω και χαζεύω στους δρόμους… Πολλές φορές το ερέθισμα είναι οπτικό ή ακουστικό… Βασικά είμαι εικονοπλάστης, δηλαδή στα ποιήματά μου υπάρχει έντονα μια εικονοπλασία και σκέψη… Απεχθάνομαι τις διανοητικές κατασκευές, απεχθάνομαι τα φραστικά κλισέ ή τη στιχουργική σκέψη… Με ενδιαφέρει η σκέψη να είναι βιωματική, να δένεται στενά με το βίωμα…».
­- Πολλοί λένε ότι τα ποιήματά σας έχουν ερωτική πηγή και πρόθεση…
«Για μένα δεν είναι ερωτικά τα ποιήματα που γράφω… Ερωτική ποίηση είναι άλλο πράγμα…».
­- Εσείς τι πιστεύετε ότι είναι τα ποιήματά σας; Υπάρχει ένα στοιχείο που τα χαρακτηρίζει;
«Είναι ποιήματα απουσίας, τοπολατρίας, ουσιαστικά είναι μετασυμβολικά με έντονες ιμπεριαλιστικές επιδράσεις… Δηλαδή «μετά τον ιμπεριαλισμό»… Κινούμαι σε ένα κλίμα μεταϊμπεριαλιστικό… αλλά είμαι μακριά από τον ιμπεριαλισμό στην τέχνη… Δανείζομαι στοιχεία μόνο».
- ­ Όταν λέτε «ποιήματα απουσίας», τι εννοείτε;
«Τα δικά μου ποιήματα είναι λίγο πολύ αυτιστικά…».
­- Με ποια έννοια χρησιμοποιείτε τον όρο «αυτιστικά»; την ψυχιατρική;
- «Ο αυτισμός δεν είναι ασθένεια ακριβώς… Ενας στους πέντε Ελληνες είναι αυτιστικό άτομο! Ο αυτισμός εμφανίζεται στην εφηβεία και είναι η τάση του ανθρώπου να ταυτίζεται με ένα άλλο πρόσωπο… ξεκινώντας πάντα από τον εαυτό του…».
-­ Έστω… Στα ποιήματά σας, πώς εμφανίζεται αυτό;
- «Συχνά στα ποιήματά μου μπερδεύετε το «εγώ» με το «εσύ»… Στον προσεκτικό αναγνώστη αυτό φαίνεται καθαρά… Στα ποιήματά μου το «εγώ» και το «εσύ» είναι το ίδιο πρόσωπο. Αυτό είναι στοιχείο αυτιστικό… Μου το είπε ένας ψυχίατρος… αυτός το παρατήρησε, εγώ δεν το ήξερα…».
-­ Αν κρίνω από την εκδοτική δραστηριότητά σας, πρέπει να γράφετε δύσκολα, ε;
- «Μπορεί η έμπνευση να με επισκέπτεται συχνά, αλλά για να μετουσιωθεί ποιητικά θέλει συνεχή επεξεργασία, η οποία πολλές φορές μού κοστίζει μήνες, ίσως και χρόνια… Μερικά ποιήματα ολοκληρώνονται γρήγορα ή πιο εύκολα, άλλα με μεγάλη δυσκολία… Εξαρτάται…».
­-  Πιστεύετε ότι η ποίηση είναι αποτέλεσμα ταλέντου;
- «Ναι, πιστεύω αρχικά στο ταλέντο…».
­- Εσείς έχετε ταλέντο;
- «Θεωρώ ότι είχα μια ροπή στην ποίηση έντονη, την οποία καλλιέργησα, ενώ θα μπορούσα θαυμάσια να μην την καλλιεργήσω ή να την εκτρέψω προς άλλες κοίτες… Πράγμα που δεν έκανα βέβαια… Αφησα το ταλέντο μου να καλλιεργηθεί… κυρίως με δουλειά…».
­- Αυτή η χώρα πιστεύετε ότι έχει κάποιον χώρο για τους ποιητές ή τους παραπετάει;
«Οι ποιητές δεν θέλουν χώρο… Οι ποιητές είναι πουλιά που πετούν. Σπάνια ξεκουράζονται ακουμπώντας στη γη… Οι ποιητές παντού είναι ανεπιθύμητοι γιατί είναι ριζοσπάστες, αρνητές, υπενθυμίζουν την πλήξη που φέρουν όλοι όσοι έχουν αφεθεί στην καθημερινότητα… Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά «πουλιά», αλλά πολύ φοβάμαι ότι τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν φτερά… νομίζουν ότι έχουν. Αυτοί οι «ποιητές» πράγματι πιάνουν χώρο γιατί ποτέ δεν απογειώνονται ­ ούτε μας απογειώνουν! Η πίστη μου είναι ότι από τους «ποιητές» στην Ελλάδα λείπει ένα ένστικτο αυτοκριτικής… Γι’ αυτό και εκδίδονται περίπου 200 νέες ποιητικές συλλογές κάθε χρόνο… Συνήθως στην Ελλάδα μια ποιητική συλλογή γράφεται εύκολα, όχι με πρόθεση να υπηρετήσει την ποίηση, αλλά τον εαυτό του ποιητή, τη ματαιοδοξία του… με άλλα λόγια, να υπηρετήσει αλλότρια πράγματα… Γι’ αυτό και η ποιότητα είναι πολύ χαμηλή… Στην Ελλάδα η ποίηση καλλιεργήθηκε λίγο άφρονα και λίγο ανεξέλεγκτα, λίγο απρογραμμάτιστα, όπως κάθε πράγμα… Τελικά όμως επιβιώνουν οι ποιητές που ήθελαν να γίνουν ποιητές, που είχαν μια βούληση να γίνουν ποιητές και που έχουν και ικανότητες φυσικά… Η γνώμη μου είναι ότι σήμερα με δυσκολία θα μπορούσα να μιλήσω για δέκα σημαντικούς ζώντες ποιητές… ­ ανεξάρτητα από την ηλικία τους και την τεχνοτροπία τους… Και μιλάω για ζωντανούς γιατί, αν μπούμε στους πεθαμένους, δεν πληρώνουμε ποτέ… και εύκολα λέμε…».
­- Πείτε μου μερικά ονόματα που σήμερα, για σας, είναι άξιο να έχουν τον τίτλο του ποιητή.
- «Από τους ζώντες ποιητές, αξιόλογους θα ανέφερα από τη Θεσσαλονίκη τέσσερις… Είναι η Καρέλη, ο Πετζίκης, ο Βαφόπουλος και ο Αναγνωστάκης… Αυτοί οι τέσσερις έχουν δώσει εκδοτικά ένα έργο επιπέδου…».
­- Βλέπω ότι στους τέσσερις αυτούς αξιόλογους ποιητές της Θεσσαλονίκης δεν περιλαμβάνετε τον κ. Χριστιανόπουλο…
- «Οχι… δεν τον περιλαμβάνω».
-­ Θέλετε να μου εξηγήσετε πώς αυτή η μεγάλη φιλία με τον κ. Χριστιανόπουλο μετατράπηκε σε έχθρα; Τι συνέβη μεταξύ σας;
- «Θα προτιμούσα το όνομα αυτό να μην υπάρχει καθόλου στην κουβέντα μας…».
­- Τα ίδια αισθήματα έχετε και για τον κ. Σαββόπουλο; Λένε ότι είστε θυμωμένος μαζί του γιατί σας είχε υποκλέψει κάποιους στίχους…
- «Δεν είναι αλήθεια… Βασικά είχε…».
­… απλώς επηρεαστεί;
- «Οχι, όχι… ούτε αυτό. Ο Σαββόπουλος δεν έχει τίποτε από μένα να πάρει άλλωστε. Ούτε καλό ούτε κακό… Τίποτε…».
-­ Μιλάτε σαν να είσθε ολίγον πικαρισμένος μαζί του…
- «Απλώς έχει κάνει ένα μικρό μοντάζ στίχων μου σε ένα-δυο τραγούδια του… που δεν είναι και τα καλύτερά του…».
- ­ Υπάρχει ένα τραγούδι του αφιερωμένο σ’ εσάς… Νομίζω ότι σας τιμά ως ποιητή ο κ. Σαββόπουλος…
- «Ισως… δεν τιμά όμως εμένα ως ποιητή να με τιμά ο κ. Σαββόπουλος… «Η θανάσιμη μοναξιά του Αλέξη Ασλάνη» είναι πράγματι ένα τραγούδι αφιερωμένο σ’ εμένα. Δεν έχει στίχους δικούς μου τόσο… πού και πού χρησιμοποιούνται μερικοί στίχοι μου, σε ένα μοντάζ στίχων… Ο Σαββόπουλος δεν χρησιμοποιεί στίχους άλλων… γράφει μόνος τους στίχους των τραγουδιών του…».
-­ Τον έχετε γνωρίσει;
- «Πώς! Από τότε που ήταν μαθητής… Είναι Ασβεστοχωρίτης…».
-­ Τον εκτιμάτε ως συνθέτη;
- «Εχει γράψει 10-15 τραγούδια πάρα πολύ καλά… Αλλά με βλέπετε να αντιδρώ μαζί του λίγο γιατί δεν συμπίπτουμε ιδεολογικά… Αυτά που λέει στις συνεντεύξεις του κατά τη γνώμη μου είναι απαράδεκτα, άσχετα, έχουν έναν εμπορικό χαρακτήρα… Εμπορευματικά, ιδεολογικά, δεν συμπίπτουμε… Ούτε έχουμε καμία σχέση στον τρόπο ζωής… Απλώς αναγνωρίζω ότι έχει γράψει μερικά πολύ καλά τραγούδια, αλλά δεν ξέρω αν η συμβολή του στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι είναι τόσο σημαντική όσο λέγεται… Πιστεύω ότι ο χαρακτήρας των τραγουδιών του είναι διανοουμενίστικος και ο ίδιος διανοουμενίζει, αλλά δεν είναι αληθινά διανοούμενος!».
­- Από την Αθήνα, ποιοι είναι, για σας, οι πιο σημαντικοί ζώντες ποιητές;
- «Ξεχωρίζω φυσικά τον Ελύτη, τον Κατσαρό, τον Σαχτούρη και τον Νίκο Παππά… Τελευταία νιώθω ότι διεκδικεί θέση ανάμεσα σ’ αυτούς και η Κική Δημουλά…».
­- Ποιος ποιητής, ζων ή τεθνεώς, είναι ο αγαπημένος σας;
- «Μεταπολεμικά;».
-­ Έστω…
- «Ο Δημήτρης Παπαδίτσας. Ο σημαντικότερος μεταπολεμικός ποιητής. Αθηναίος. Πέθανε το ’87, με τα χιόνια τα πολλά, θυμάστε, που κράτησαν ένα μήνα, τον Μάρτιο του ’87… Εχει ένα πολύ σημαντικό έργο και έχει τιμηθεί δύο φορές με το πρώτο κρατικό βραβείο και με το βραβείο Κώστα και Ελένης Ουράνη, της Ακαδημίας Αθηνών».
- ­ Πού ζείτε τώρα;
- «Στους Αγίους Αναργύρους…».
­- Βγαίνετε συχνά από το σπίτι σας ή σας αρέσει να μένετε συχνότερα μέσα στο σπίτι;
- «Αποφεύγω τον κλειστό χώρο… Μ’ αρέσει να ζω έξω από το σπίτι… Να περπατάω, να χαζεύω όπως σας είπα στους δρόμους… Μ’ αρέσει όπως γράφω και σ’ ένα μου ποίημα το σεργιάνι… Γενικά όταν βρίσκομαι στον δρόμο πολλαπλασιάζομαι, ταυτίζομαι με τον έξω κόσμο… Ενώ όταν είμαι μόνος στο δωμάτιό μου, σε ένα οποιοδήποτε δωμάτιο, απομονώνομαι, χάνω την επαφή μου με τον κόσμο. Και αν μείνω μέσα πάνω από 24 ώρες χάνω κάθε επαφή… Αν μείνω μέρες; Τα πράγματα χειροτερεύουν επικίνδυνα… Γι’ αυτό είμαι συνεχώς έξω… Οι κλειστοί χώροι για μένα είναι απειλή… Ενώ μέσα στους θορύβους της πόλης νιώθω μια ασφάλεια… Με τρελαίνουν οι εναλλασσόμενες οπτικές παραστάσεις… Γι’ αυτό και τρώω πάντα έξω… Τις περισσότερες ώες της μέρας είμαι έξω. Γράφω έξω, διαβάζω έξω…».
­-  Ζείτε μόνος;
- «Ναι…».
­- Γιατί;
- «Ζω σε διάσταση με το κοινωνικό σύνολο αρχικά… Μετά εξαναγκάστηκα σ’ αυτή την επιλογή και, τέλος, αυτή η επιλογή βοηθάει τη διάθεση που έχω για μια κοινωνική καταξίωση μέσα από μια καριέρα και μέσα από ένα δημιουργικό λογοτεχνικό έργο…».
­- Σας ενδιαφέρει η καριέρα; Η καταξίωσή σας μέσα από την ποιητική σας δραστηριότητα;
- «Και βέβαια με ενδιαφέρει… και όπως σας εξήγησα δεν θα ήθελα μάλιστα, αν μπορούσα, να παίξω έναν ρόλο μόνο στην πολιτιστική πραγματικότητα, αλλά και στη γενικότερη κοινωνική πραγματικότητα…».
­- Εν ονόματι αυτής της καριέρας θα βγαίνατε στην τηλεόραση; Να κάνετε ό,τι κάνουν και όλοι οι άλλοι;
- «Εχω βγει μόνο μία φορά στην τηλεόραση… στην «Επιλογή» του Εμιρζά… Δεν την είδα ποτέ αυτή την εκπομπή…».
- ­ Γιατί;
«Γιατί δεν έχω τηλεόραση σπίτι μου…».
­- Γιατί δεν έχετε τηλεόραση;
«Γιατί δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να πάρω… Αν έπαιρνα πάντως, αν είχα την οικονομική δυνατότητα, θα έπαιρνα έγχρωμη… Μ’ αρέσει η έγχρωμη…».
-­ Ραδιόφωνο έχετε;
- «Οχι… Αλλά ακούω ραδιόφωνο όταν βγαίνω έξω…».
­- Πάτε σε κάποιο καφενείο;
- «Μια δυο ώρες την ημέρα… Αλλά προτιμώ τα ζαχαροπλαστεία του Πειραιά… Κατεβαίνω στον Πειραιά με λεωφορείο… Ο Πειραιάς μ’ αρέσει περισσότερο από το κέντρο της Αθήνας… Τον βρίσκω πιο τουριστικό… Γι’ αυτό κι εγώ πηγαίνω στο Πασαλιμάνι, που μ’ αρέσει πολύ, στου Παπασπύρου… Και η Καστέλλα μ’ αρέσει… Είναι εξάλλου τα πιο τουριστικά μέρη του Πειραιά… Επίσης μ’ αρέσει και η Κηφισιά όταν κάνει πολλή ζέστη…».
-­ Έχετε φίλους;
- «Α, όχι, όχι… φίλους δεν έχω…».
-­ Στη γειτονιά σας ξέρουν ότι είστε ποιητής;
-«Πιθανόν να φαντάζονται ότι είμαι συγγραφέας… Όχι ποιητής… Είμαι ένας φιλοξενούμενος γι’ αυτούς… Ξέρουν ότι είμαι ένας που δεν πρόκειται ποτέ να ενσωματωθεί στη γειτονιά τους…».
­- Πάθη έχετε;
- «Οχι, δεν έχω πάθη. Εχω συνήθειες όμως και έξεις. Πάθη όχι… Συνήθειες, έξεις και ανάγκες…».
­- Λάθη έχετε κάνει στη ζωή σας;
-«Αν ξανάρχιζα σήμερα από την αρχή, θα έκανα έναν άλλο τρόπο ζωής…».
­ - Σε τι θα διέφερε από τον τρόπο με τον οποίο ζήσατε;
- «Εζησα πιστεύοντας στην απόλυτη ελευθερία της βούλησης… Εζησα πιστεύοντας ότι μπορούμε τελικώς να κάνουμε ό,τι θέλουμε προκειμένου να ολοκληρώσουμε την προσωπικότητά μας μέσα σε ένα κοινωνικό δεδομένο… Βασικά, τώρα πια ξέρω ότι η άσκηση της ελευθερίας της βούλησης έχει να κάνει με μια αλυσίδα μικροκαταναγκασμών… Δυστυχώς, η ελευθερία της βούλησης δεν περνάει πάντα μέσα από τις ιδανικότερες συνθήκες…».
-­ Τον θάνατό σας τον έχετε σκεφτεί;
«Ναι βέβαια… Διακατέχομαι πολλές φορές από τον φόβο του θανάτου… Φοβάμαι τον θάνατο, φοβάμαι την ανυπαρξία, φοβάμαι τη μετάβαση από την κατάσταση της ζωής στην κατάσταση του θανάτου. Αυτό είναι το πιο βασικό μου πρόβλημα με την ιδέα του θανάτου… Ισως αυτή η στιγμή να είναι η πιο δύσκολη… Η στιγμή της μετάβασης… Αυτό είναι και το νόημα του τίτλου της συλλογής ποιημάτων «Δύσκολος θάνατος»… Δύσκολα αποδεχόμαστε τον θάνατο…».
­- Εσείς πιστεύετε στην άλλη άποψη, που λέει ότι ο θάνατος δεν είναι σκοτάδι… Μερικοί, όπως ο Πρεβελάκης, πιστεύουν ότι υπάρχει και «ο ήλιος του θανάτου»…
- «»Ο ήλιος του θανάτου» είναι η εκμηδένιση… όταν αισθάνεσαι μόνος και εκμηδενισμένος μέσα σε μια κοινωνική πραγματικότητα, η οποία σου είναι ξένη…».
­- Αν πάθετε κάτι σπίτι σας, αφού μένετε μόνος, ποιος θα σας σταθεί; Το έχετε σκεφτεί;
- «Εχω την αδελφή μου και τον γαμπρό μου εδώ στην Αθήνα… μου κάνουν συντροφιά σαν παρουσίες… Αλλά σαν άνθρωπος ζω μόνος, έχω μια εντελώς προσωπική ζωή… που σκοπό έχει να δημιουργήσει ένα καλύτερο μέλλον… Πιστεύω ότι κάθε άνθρωπος, όσων χρόνων και αν είναι, έχει δικαίωμα να έχει πρόσβαση σε ένα καλύτερο μέλλον…».
-­ Να τελειώσω με μια αδιάκριτη ερώτηση;
- «Παρακαλώ… σας ακούω…».
- Με πόσα χρήματα τον μήνα ζείτε;
- «Με ένα 70άρι…».
­ - Σας ευχαριστώ…
- «Κι εγώ…»