Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023

"#Makronisos" έγραψε ο Ηλίας Μαγκλίνης ("Καθημερινή, 15.9.2023)

 ...............................................................


#Makronisos




έγραψε ο Ηλίας Μαγκλίνης ("Καθημερινή, 15.9.2023)




Πώς πρέπει να αντιμετωπίζεται η ιστορική μνήμη; Με ένα σεβασμό που προσιδιάζει σε μια θρησκευτικού τύπου λατρεία βάσει της οποίας δεν αγγίζουμε «τα ιερά και τα όσια»; Ή φέρνοντάς τη στο τώρα, μπολιάζοντάς τη με τη ματιά τού σήμερα (ή ακόμη και του αύριο), σεβόμενοι πάντοτε την αποτίμηση μιας διαδρομής;

Το ερώτημα βασανίζει ιστορικούς και φιλοσόφους της Ιστορίας. Ειδικά όταν ως ιστορική μνήμη λογίζεται ένας τόπος του μαρτυρίου. Η τεράστια αυτή συζήτηση εκκινεί εδώ από τη βιντεοσκοπημένη επίσκεψη του κ. Κασσελάκη στη Μακρόνησο.

Πολλοί είδαν το βίντεο ως την επέλαση του Instagram lifestyle σε ένα χώρο όπου άλλοτε βασανίζονταν μέχρι τρέλας και θανατώνονταν άνθρωποι.

Σαν αλεξιπτωτιστής έπεσε ο Στέφανος Κασσελάκης στο κυνήγι της ηγεσίας του κόμματος, σαν αλεξιπτωτιστής έπεσε και στη Μακρόνησο, στον πιο εμβληματικό τόπο βασανισμού – σύμβολο του λεγόμενου ηθικού πλεονεκτήματος της ελληνικής Αριστεράς.

Ισως ο λαμπερός ινσταγκραμικός επίδοξος πολιτικός αρχηγός με αυτή την κίνηση να έδειξε ότι αν δεν αποτελεί ήδη μέρος, πάντως διεκδικεί στα ίσια μερίδιο από την πίτα του αριστερού ηθικού πλεονεκτήματος. Για κάποιους όμως αυτό ισοδυναμεί με βάδην επί των πτωμάτων των ηρωικών συντρόφων.

Βεβήλωση, ιεροσυλία; Προσωπικά δεν θα έφερνα τέτοιους όρους στην όλη συζήτηση. Ισως όμως αυτό που να ενόχλησε να είναι η ελαφρότητα με την οποία «προσγειώθηκε» πάνω στο ξερονήσι. Ο ίδιος βέβαια θα αρνηθεί κάθετα την οποιαδήποτε ελαφρότητα εκ μέρους του. Η πρόθεσή του ήταν ακριβώς η αντίθετη.

Τον προδίδει όμως η εικόνα του. Και όχι μόνο η δική του. Κάθε φορά, όσο κι αν στοχεύουμε σε κάτι άλλο, ανώτερο ή βαθύτερο, μας προδίδει η εικόνα μας, ειδικά τώρα που έχουμε μάθει εύκολα και αβασάνιστα να φτιασιδώνουμε ζωές και εαυτούς στα «σόσιαλ» και αυτό να περνάει σαν πραγματική ζωή. Δεν είναι.

Αυτό που συνέβη είναι ότι σε ένα στρατόπεδο βασανισμού, πραγματικής ζωής δηλαδή, εισήλθε κάτι μη πραγματικό, μια πόζα.

Αυτό ίσως να είναι και το πιο σαθρό με το εγχείρημα της Μακρονήσου από τον κ. Κασσελάκη: όχι η όποια βεβήλωση, αλλά ότι περπάτησε πάνω σε ένα οποιοδήποτε ξερονήσι αφαιρώντας από αυτό το τοπόσημό του. Την ταυτότητά του και άρα τον συμβολισμό του.

Παιδιά και εγγόνια εξορίστων ενοχλήθηκαν με το βίντεο. Ωστόσο: το βίντεο αυτό ίσως να γοητεύσει όσους αγνοούν επί της ουσίας τι σημαίνει Μακρόνησος. Αυτοί είναι και οι περισσότεροι: οι επιρρεπείς προς το μη πραγματικό, οι εθισμένοι στο θεαματικό, ίσως να είναι οι αυριανοί ψηφοφόροι του «αλεξιπτωτιστή» της αριστερής πολιτικής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: