..............................................................
Η ΘΥΣΙΑ ΤΗΣ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑΣ (1947) του Γιάννη Τσαρούχη
από το προφίλ "ΤΟ ΘΑΥΜΑ" (facebook,14.4.2021)
Ο Γιάννης Τσαρούχης ασχολείται για πρώτη φορά με το δραματικό μύθο της Ιφιγένειας το 1947. Είναι η χρονιά που ο Paul Porter επισκέπτεται την Ελλάδα, η κατοχή είναι νωπή, ο εμφύλιος φουντώνει. Γράφει σε ένα κείμενο του: « Ένα πράγμα που έψαξα με πάθος να γνωρίσω ήταν η Ελλάδα˙ με έρωτα ή με κυνισμό και με πολλή καχυποψία έψαξα για να μάθω τι σημαίνει αυτό το φημισμένο όνομα. Σε μένα η Ελλάς συνάπτεται με το θέμα της πραγματικότητας, είναι σεβαστή ως πραγματικότης και όχι ως ιδεαλιστικό σύμβολο.»
Ντύνει λοιπόν αναχρονιστικά τους ήρωες του έργου του, πρόταση που θα πραγματοποιήσει ως σκηνοθέτης τρεις δεκαετίες αργότερα στο ιστορικό ανέβασμα των Τρωάδων του Ευριπίδη στο εφήμερο θέατρο-πάρκινγκ της οδού Καπλανών. Ένα μυθολογικό θέμα μεταφέρεται στο σήμερα για να αποκτήσει ξανά την επικαιρότητα του και μαζί μια γενικότερη ισχύ. Δανειζόμενος τη σύμβαση της Πομπηιανής τέχνης όπου τα μυθολογικά πρόσωπα φορούν σύγχρονα κοστούμια, ο μάντης Κάλχας απεικονίζεται σαν αρχιμανδρίτης , ο Αχιλλέας φορά την περίφημη στολή με τα "σορτς" των ΕΣΑ, η Κλυταιμνήστρα εμφανίζεται ως αστή με καπέλο ευρωπαϊκού τύπου ενώ οι ναύτες του Αγαμέμνωνα παρουσιάζονται ως Έλληνες ναύτες του 20ου αιώνα.
Την ίδια χρονιά (1947) κάνει και το προσχέδιο "μνημόσυνο" με παρόμοιους πρωταγωνιστές, τον ιερέα, τους φαντάρους, την νεκρή κοπέλα. Όλα αυτά γιατί την εποχή η στρατιωτική παρουσία ήταν συνεχής και οι κηδείες και τα μνημόσυνα δεν είχαν τέλος. Τα επαναλαμβάνει όλα αυτά λοιπόν αλλά τα μεταμορφώνει, τους αποδίδει την μυθική διάσταση της Αρχαίας τραγωδίας.
Ποιοί είναι όλοι αυτοί; Είναι άραγε η Ιφιγένεια, η Ελλάδα του 1947, αυτή που ετοιμάζεται να θυσιαστεί;
Πηγή έργου: Βασιλική Ξυδιά, Τέχνη και Βιογραφία, Η περίπτωση του Γιάννη Τσαρούχη και του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Θεσσαλονίκη,2015. https://bit.ly/3scKoKD
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου