Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2024

"Η «Φόνισσα», η ματαιότητα και ένα κωμικό unhappy end" γράφει η Ναταλί Χατζηαντωνίου ("Εφημερίδα των Συντακτών", 19.12.24)

 ...............................................................



Η «Φόνισσα», η ματαιότητα και ένα κωμικό unhappy end




γράφει η Ναταλί Χατζηαντωνίου ("Εφημερίδα των Συντακτών", 19.12.24) 





Φυσικά και δεν χάρηκα για την απουσία της «Φόνισσας» της Εύας Νάθενα από τη βραχεία λίστα με τις 15 υποψηφιότητες για την Καλύτερη Διεθνή Ταινία στα Οσκαρ. Για να χαρεί κάποιος θα έπρεπε να είναι ή ιδιαιτέρως κακεντρεχής ή ιδιαιτέρως ανταγωνιστικός ή ιδιαιτέρως εξοργισμένος με τους αστείους χειρισμούς στους οποίους κατέφυγε το υπουργείο Πολιτισμού και ο υφυπουργός Ιάσονας Φωτήλας μέχρι να εξασφαλιστεί ότι η «Φόνισσα» και μόνον αυτή θα είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα Οσκαρ. Για τον υφυπουργό Πολιτισμού, που αυτή υπήρξε και η πρώτη επίσημη σύστασή του στα καθήκοντα που ανέλαβε, όλο αυτό που συνέβη το καλοκαίρι δεν ήταν και ιδιαιτέρως κολακευτικό.


Το ίδιο και για την ταινία έπειτα από όσα ανεκδιήγητα διημείφθησαν με την Επιτροπή Επιλογής, που συστάθηκε από το υπουργείο και μετά καταργήθηκε και μετά ξανασυστάθηκε... αλλιώς -μέχρι (λένε οι κακές γλώσσες) να εξασφαλιστούν πρόσωπα φίλα προσκείμενα προς τη «Φόνισσα»- και μετά δεν είχε πια ρόλο· γιατί τι να κρίνει και τι να επιλέξει αφού μ’ αυτά και μ’ αυτά οι προτεινόμενες ταινίες είχαν αποσυρθεί από τους δημιουργούς τους άπασες πλην μίας; Ολη αυτή η διαδικασία θύμιζε, μέρες που ’ναι, τη σημαδεμένη βασιλόπιτα για να πέσει το φλουρί «στο παιδί». Πλην όμως τζίφος εν προκειμένω.

Διότι παρότι η βασιλόπιτα σημαδεύτηκε -επιμένουν οι κακές γλώσσες- το φλουρί δεν έπεσε σε κανέναν, ούτε στη Νάθενα, ούτε και π.χ. στη Σοφία Εξάρχου για το (βραβευμένο σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και με μία υποψηφιότητα για το ευρωπαϊκό βραβείο LUX) «Animal» της, για το οποίο αρκετοί ιθύνοντες του σινεμά επιμένουν πως είχε μεγαλύτερες προοπτικές διάκρισης στο συγκεκριμένο οσκαρικό περιβάλλον. Δεν βαριέσαι. Δεν θα το μάθουμε ούτε αυτό αφού η Ιστορία δεν αγαπά τις πιθανολογικές κρίσεις. Κατά τ’ άλλα... ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης. Εμεινε τίποτα απ’ όλο αυτό; Ισως να έμεινε μια αποστροφή για τις μεθοδεύσεις η οποία ενδέχεται να αδικήσει και την υστεροφημία της ίδιας της «Φόνισσας». Και σίγουρα έμεινε μία ιστορία που σε έμπειρα κινηματογραφικά χέρια θα μπορούσε να είναι το σενάριο μιας πρώτης τάξεως νεοελληνικής κωμωδίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: