..............................................................
Σημειώσεις από το πουθενά
έγραψε ο Μισέλ Φάις ("Εφημερίδα των Συντακτών" / "ΑΝΩ ΚΑΤΩ", 03.06.25)
1.Δεν προλαβαίνουμε να ζήσουμε ούτε την ευτυχία μας, ούτε τη δυστυχία μας (ούτε τις ενδιάμεσες αποχρώσεις τους). Το πριόνι της συνεχούς αποδοτικότητας (εξωτερικής και εσωτερικής) μετατρέπει τα πάντα σε ροκανίδια.
2. Ολοι μας, κατά καιρούς, έχουμε γευτεί φανταστικές νίκες ή ήττες, μέσα στην πίεση της πραγματικότητας. Κάποιοι, ωστόσο, έχουν σπάσει το κοντέρ των φανταστικών νικών (για ήττα ούτε κουβέντα), με αποτέλεσμα η πραγματική πραγματικότητα να τους γλεντάει.
3. Οταν σε θεατρικές αφίσες βλέπεις το όνομα του σκηνοθέτη (ενίοτε και του πρωταγωνιστή) με μεγαλύτερα γράμματα τυπωμένα από εκείνο του συγγραφέα (Σοφοκλή, Ευριπίδη, Σέξπιρ, Μολιέρου, Τσέχοφ, Πίντερ - έλα, μωρέ...), έχεις αγγίξει ήδη το κρυμμένο έρμα της παράστασης.
4. Ο συγγραφέας διαβάζει για να γράψει (ή και για να μη γράψει). Οι βιβλιόφιλοι για να ταξιδέψουν, να θυμηθούν, να παρηγορηθούν, κτλ. Το ίδιο, προφανώς, ισχύει και με τα άλλα επιτηδεύματα της τέχνης.
5. Λιγότερος φανατισμός, περισσότερη αυτοκριτική και πλέριο χιούμορ. Για να έχουμε, ει δυνατόν, ηπιότερους συμβιωτικούς κραδασμούς.
6. Προετοιμάσου εντατικά για την αποτυχία. Από τη μια πλευρά, απολαμβάνεις ό,τι ευμενέστερο έρθει (αν έρθει) και από την άλλη πλευρά, δεν καταρρέεις όταν σε χτυπήσει κατακούτελα. Παντού. Επαγγελματικά ή προσωπικά. Φυσικά, αναγκαία προϋπόθεση να ορίσουμε τι εστί αποτυχία και τι το αντίθετό της. Η νύχτα είναι μακρά και αξημέρωτη γι’ αυτή την κουβέντα.
7. Υπάρχουν κι αυτοί που έχουν ατζέντα ακόμη κι όταν κοιμούνται (όχι, φυσικά, ονείρων).
8. Πόσο με συγκινούν ηλικιωμένα ζευγάρια που πιασμένα χέρι χέρι προχωρούν στον δρόμο. Γυρίζω και τα παρατηρώ μέχρι να χαθούν από το βλέμμα μου. Είναι φανερό προς τα πού. Κι ωστόσο αυτό δεν τα καταβάλλει. Η διάρκεια σε εποχές νεολαγνείας και αποθέωσης της στιγμής. Από μια σκοπιά: η πρωτοτυπία του Καλού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου