Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Από τον Ηλία Ηλιού και τον Στρατή Τσίρκα στον Μότσαρτ και τον Βέρντι...


«Είμαι πικραμένος. Όχι τόσο από τους αντιπάλους μου, που έκαναν στο κάτω κάτω τη δουλειά τους, αλλά από τους ομόφρονές μου. Αν ήθελε κάποιος να γράψει για τις αστοχίες της ηγεσίας του αριστερού κινήματος στην Ελλάδα, δεν θα χρειαζόταν τόμους χειρογράφων με σοβαρές αναλύσεις... Θα του αρκούσαν μερικά χειρόγραφα για να γράψει ένα μικρό χιουμοριστικό βιβλίο με τίτλο “Ο δρόμος με τις πεπονόφλουδες”. Δυστυχώς, οι γκάφες των ομοφρόνων μου κατέστρεψαν ένα πανίσχυρο προοδευτικό κίνημα και μας πήγαν πολλές δεκαετίες πίσω», σημείωνε ο Η λ ί α ς  Η λ ι ο ύ, αποχωρώντας από την ενεργό πολιτική το 1981. Λίγα χρόνια μετά, στις 25 Ιανουαρίου 1985, η ηγετική μορφή της ελληνικής Αριστεράς φεύγει από τη ζωή.



Στις 27 Ιανουαρίου του 1980, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 68 ετών ο Σ τ ρ α τ ή ς  Τ σ ί ρ κ α ς, ο πλέον αντιπροσωπευτικός πεζογράφος της μεταπολεμικής γενιάς, σύμφωνα με πολλούς. Η τριλογία του «Ακυβέρνητες Πολιτείες», η οποία χαρακτηρίζεται περισσότερο έργο τέχνης παρά χρονικό, διέγραψε λαμπρή πορεία στα ελληνικά γράμματα και άφησε σε αυτά την ανεξίτηλη σφραγίδα της, συγχωνεύοντας τον μοντερνισμό με την παράδοση.



Δες εδώ στην ετικέτα "ιστορία" του tvxs



Και λίγες γραμμές από τον "Μικρό Πρίγκηπα" του ANTOINE DE SAINT-EXUPERY που μετέφρασε αριστουργηματικά πρώτος ο Στρατής Τσίρκας :

...- Η ζωή μου είναι μονότονη. Κυνηγάω τις κότες, οι άνθρωποι κυνηγούν εμένα. Όλες οι κότες μοιάζουν, κι όλοι οι άνθρωποι μοιάζουν. Γι' αυτό λοιπόν βαριέμαι κάπως. Αν με ημερώσεις όμως, η ζωή μου θα είναι σαν ηλιόλουστη. Θα γνωρίσω έναν κρότο από τα πατήματα που θα είναι διαφορετικός απ' όλους τους άλλους. Τ' άλλα πατήματα με κάνουν να χώνομαι κάτω απ' τη γη. Το δικό σου θα με κάνει να βγαίνω έξω απ' τη φωλιά μου, σα μια μουσική. Κι ύστερα κοίτα! Βλέπεις εκεί κάτω τα χωράφια με το στάρι; Εγώ δεν τρώω ψωμί. Το στάρι εμένα μου είναι άχρηστο. Τα χωράφια με το στάρι δε μου θυμίζουν τίποτα. Κι αυτό, είναι κρίμα! Εσύ όμως έχεις μαλλιά χρώμα χρυσαφένιο. Θα είναι λοιπόν θαυμάσια όταν θα μ' έχεις ημερώσει! Το στάρι, που είναι χρυσαφένιο, θα με κάνει να σε θυμάμαι. Και θα μ' αρέσει ν' ακούω τον άνεμο μέσα στα στάχυα.
   Σώπασε η αλεπού και κοίταξε πολλή ώρα το μικρό πρίγκηπα.
   - Σε παρακαλώ...ημέρωσέ με του είπε!
   - Θέλω βέβαια, της αποκρίθηκε ο μικρός πρίγκηπας, μα δε με παίρνει ο καιρός. Έχω ν' ανακαλύψω φίλους και πολλά πράγματα να γνωρίσω.
   - Δε γνωρίζει κανείς παρά τα πράματα που ημερώνει, είπε η αλεπού. Οι άνθρωποι δεν έχουν πια καιρό να γνωρίσουν τίποτα. Τ' αγοράζουν όλα έτοιμα στα εμπορικά. Καθώς όμως δεν υπάρχουν εμπορικά που πουλάνε φίλους, οι άνθρωποι δεν έχουν πια φίλους. Αν θες ένα φίλο, ημέρωσέ με!
   - Τι πρέπει να κάνω; είπε ο μικρός πρίγκηπας.
   - Πρέπει να έχεις μεγάλη υπομονή, αποκρίθηκε η αλεπού. Θα καθίσεις πρώτα κάπως μακριά μου, έτσι στο χορτάρι. Εγώ θα σε κοιτάζω με την άκρη του ματιού μου κι εσύ δε θα λες τίποτα. Τα λόγια είναι που κάνουν τις παρεξηγήσεις. Αλλά, κάθε μέρα, θα μπορείς να κάθεσαι λιγάκι πιο κοντά...
   Την άλλη μέρα ήρθε πάλι ο μικρός πρίγκηπας...

      ("Ο Μικρός Πρίγκηπας" , εκδόσεις "Ηριδανός")




και... 

1756: Η γέννηση του Γιόχαν Κρίσοστομ Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, [θαν. 5/12/1791]

1901: Ο θάνατος του Τζουζέπε Βέρντι, («Άιντα», «Ναμπούκο», «Ριγκολέτο», «Τροβατόρε», «Τραβιάτα») [γεν. 9/10/1813] 




Δεν υπάρχουν σχόλια: