Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

"Οι συμβάσεις και ο πολιτισμός" του Πάσχου Μανδραβέλη ("ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 23/6/2011) + "Περί εθελοντισμού" της Ναταλί Χατζηαντωνίου ("Ελευθεροτυπία", 23/6/2011) = Ο Πολιτισμός στην Ελλάδα εν καιρώ κρίσης.




Οι συμβάσεις και ο πολιτισμός


Tου Πασχου Μανδραβελη / pmandravelis@kathimerini.gr



   Τον κ. Νίκο Μόσχοβο δεν τον γνωρίζουμε. Για να είναι γραμματέας του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), εικάζουμε ότι κάπου θα εργάζεται ως ηθοποιός. Το εικάζουμε, διότι στην Ελλάδα οι συνδικαλιστές δεν εργάζονται. Η δουλειά τους είναι συνήθως να μην αφήνουν τους άλλους να εργαστούν.
   Ο εν λόγω γραμματέας του σωματείου, το οποίο ιστορικά διαφεντεύεται από το ΚΚΕ, έκανε τον συνδικαλισμό τέχνη. Κομέντια ντελ’ άρτε, για να είμαστε ακριβείς. Ετσι, προχθές επιχείρησε να σταματήσει μια παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών, διότι σε αυτή συμμετέχουν κι ερασιτέχνες ηθοποιοί. «Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να μεταβληθεί η ζωή των καλλιτεχνών σε μαύρο σκοτάδι, επειδή κάποιος αποφάσισε ότι αυτό είναι τέχνη», δήλωσε στην «Κ» ο κ. Μόσχοβος. «Διαλύονται οποιαδήποτε δικαιώματα είναι κατοχυρωμένα αυτήν τη στιγμή... Δεν θ’ αφήσουμε αυτό το ζήτημα να εξελιχθεί σε μπούμερανγκ εναντίον των καλλιτεχνών στον χώρο μας. Είμαστε αντίθετοι, γιατί πρέπει να προστατεύσουμε τα δικαιώματα των μελών μας. Δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται φιλικά συμμετέχοντες και εθελοντές· είναι μια επικίνδυνη τακτική». Κάποιος, προφανώς, του απέκρυψε το γεγονός ότι αυτές τις μέρες ανεβαίνουν χιλιάδες παραστάσεις αποκλειστικά από ερασιτέχνες ηθοποιούς, διότι αλλιώς θα έστελνε το ΙΚΑ και στα σχολεία ολόκληρης της χώρας.
   Μαζί με το χάπενινγκ του ΣΕΗ στο Φεστιβάλ, χθες εκδόθηκε και μία ανακοίνωση «Κοινό πλαίσιο των φορέων τέχνης και πολιτισμού». Την υπογράφουν, πέρα από τους ηθοποιούς, τα σωματεία λογοτεχνών, σκηνοθετών, τραγουδιστών, θεατρολόγων, εικαστικών κ.ά. Το κάλεσμα είναι να προστατευτεί το «κοινωνικό αγαθό» που, εκτός από το νερό και το ρεύμα, είναι ο πολιτισμός. Γι’ αυτό η συνδικαλιστική γραφειοκρατία του πολιτισμού στη χώρα μας (14 σωματεία υπογράφουν) είναι προσλήψεις στο Δημόσιο πέρα από την αναλογία 1 προς 5, κρατικές επιχορηγήσεις, να μην υπάρξει καμιά κατάργηση από τα βαρέα και ανθυγιεινά, και φυσικά καμία βοήθεια στον πολιτισμό από τον ιδιωτικό τομέα (όπως π.χ. επιχειρεί το Ιδρυμα Νιάρχος). Με άλλα λόγια, ο αγώνας είναι για πιο κρατικοδίαιτο πολιτισμό, ο οποίος θα αποτρέπει ακόμη και τη συμμετοχή εθελοντών. Η τέχνη, γι’ αυτό το κομμάτι της πνευματικής ηγεσίας της χώρας μας, είναι ό,τι πληρώνει ο βαριά φορολογούμενος Ελληνας. Για τα κρατικά χρήματα «ο χώρος του πολιτισμού σαλπίζει ένα νέο πνευματικό εμβατήριο», διακηρύσσουν.
   Κάπως έτσι με τέτοια πνευματικά εμβατήρια χρεοκόπησε και η χώρα και ο πολιτισμός της. Διότι τα χρόνια της πολυποίκιλης κρατικής δίαιτας έφτασε η Αθήνα να έχει περισσότερα θέατρα από το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη μαζί, ενώ δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η ελληνική τέχνη, σε όλες τις μορφές της, θριαμβεύει στον κόσμο.
   Οπως και να έχει όμως το θέμα, λεφτά, πλέον, δεν υπάρχουν. Οι τεχνίτες, ως πρωτοπόροι, πρέπει να ψάξουν εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης της δημιουργίας τους. Κι αυτό ίσως να αποτελέσει μια καλή άσκηση. Διότι η άφθονη κρατική χρηματοδότηση, το καλύτερο που παρήγαγε ήταν ο σοσιαλιστικός και ο ναζιστικός ρεαλισμός. Κάθε τι νέο, επαναστατικό και πρωτοπόρο φτιάχτηκε σπάζοντας τις συμβάσεις και δη τις συλλογικές.


...................................................................................

Περί εθελοντισμού

«Οι νέοι ηθοποιοί πληρώνουν ακριβά για να συμμετάσχουν σε σεμινάρια. Η εθελοντική συμμετοχή είναι ένα δωρεάν σεμινάριο», σχολίασε στο χθεσινό μας φύλλο ο Θωμάς Μοσχόπουλος, με αφορμή τις διαμαρτυρίες του ΣΕΗ για τη δωρεάν χρήση εθελοντών σε παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών. 



Πράγματι, κάθε νέος άνθρωπος, ξεκινώντας την καριέρα του, είναι πρόθυμος να κάνει θυσίες. Διότι, προκειμένου να κερδίσει σε εμπειρία μαθητεύοντας και να αποσπάσει, ενδεχομένως, την προσοχή ενός σπουδαίου σκηνοθέτη, που αργότερα ίσως τον εντάξει στην ομάδα του, είναι ανθρώπινο από την πλευρά του να δέχεται τη δωρεάν συμμετοχή του σε μια παράσταση. Είναι άλλωστε γνωστό ότι το επάγγελμα του ηθοποιού είναι τόσο κορεσμένο που ένας νέος ηθοποιός, από την προοπτική να παραμείνει άνεργος και άγνωστος, προτιμά τη δωρεάν εξάσκηση στην τέχνη του και την ελπίδα ότι πολλές τέτοιες ασκήσεις θα φέρουν τελικά και μια μονιμότερη εργασιακή σχέση. Είναι επίσης γνωστό ότι πολλές νεανικές ομάδες έτσι λειτουργούν: ζουν και εργάζονται απλήρωτες, μόνο και μόνο για να μπορούν να υπάρχουν στην τέχνη.
Από αυτής της απόψεως, λοιπόν, το σχόλιο του κ. Μοσχόπουλου είναι μια διαπίστωση που θα μπορούσε να κάνει και να εφαρμόσει κάθε «εθελοντής». Οχι όμως οποιοσδήποτε επιχορηγούμενος ή κρατικός φορέας, όπως είναι π.χ. το Ελληνικό Φεστιβάλ. Επίσης ομολογώ ότι το επιχείρημα υπέρ της «νομιμοποίησης» του δωρεάν εθελοντισμού από τον κ. Μοσχόπουλο, σ' εμένα τουλάχιστον, ήχησε άκομψο. Οχι τόσο επειδή υπαινισσόταν ο ίδιος ότι η συμμετοχή σε μια παράστασή του είναι ισάξια ενός σεμιναρίου, αυτό μπορεί όντως να ισχύει. Αλλά επειδή ήταν μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής για τη νέα θεατρική πολιτική του ΥΠΠΟΤ. Στην ανακοίνωση της αναδιαμόρφωσης του συστήματος των επιχορηγήσεων, έτσι ώστε κάπως να ευνοούνται επιτέλους και οι νέοι, ο ίδιος είχε δηλώσει μάλιστα πως «ρατσιστικό θα ήταν να κρίνουμε τους νέους δημιουργούς με τα ίδια κριτήρια με τους παλιούς».
    Οσο για το ΣΕΗ, που εν προκειμένω καταγγέλλει το Φεστιβάλ και επειδή «δεν υπογράφει με τους ηθοποιούς τρίμηνη συλλογική σύμβαση εργασίας, αλλά τους πληρώνει με μπλοκάκι», μπορεί να έχει δίκιο. Κατά καιρούς, όμως, κάτι αστήριχτες και συνθηματολογικές καταγγελίες, όπως π.χ. αυτή για «αφελληνισμό του φεστιβάλ», αλλά και η ροπή του να αντιδρά σπασμωδικά και «παλαιοκομματικά», του προσέδωσαν μια γραφική «ρετσινιά», που αναδρομικά αδικεί το σωματείο ακόμα κι όταν διαμαρτύρεται για σωστούς και δίκαιους λόγους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: