Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

"83 πρωταγωνιστές στην ουρά για Γουίλσον" της Ιω. Κλεφτόγιαννη ("Ελευθεροτυπία", 22/3/2011) : Πληροφόρηση για σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός ή κουτσομπολιό στην υπηρεσία του σταρ σίστεμ;



ΤΡΕΙΣ ΓΕΝΙΕΣ ΗΘΟΠΟΙΩΝ ΠΑΡΗΛΑΣΑΝ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΟΝΤΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΠΟΥ ΘΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣΕΙ ΤΟ 2012 Ο 70ΧΡΟΝΟΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ

83 πρωταγωνιστές στην ουρά για Γουίλσον

Το Εθνικό Θέατρο την Κυριακή ήταν στο πόδι. Από τις έντεκα μέχρι τις πέντε το απόγευμα ο 70χρονος Αμερικανός εικονοκλάστης Ρόμπερτ Γουίλσον βρισκόταν στην Κεντρική Σκηνή του Τσίλερ και αργότερα στην αίθουσα εκδηλώσεων για τη «μεγαλύτερη» στα ελληνικά χρονικά οντισιόν.
Ο Ρ. Γουίλσον είδε σε έξι ώρες 83 ηθοποιούς, χωρίς να κάνει διάλειμμαΟ Ρ. Γουίλσον είδε σε έξι ώρες 83 ηθοποιούς, χωρίς να κάνει διάλειμμα
 
   Στην ακρόαση για την «Οδύσσεια», που θα σκηνοθετήσει το 2012, παρήλασαν τρεις γενιές πρωταγωνιστών, από τον Νικήτα Τσακίρογλου μέχρι τον Αρη Σερβετάλη και από τη Ρένη Πιττακή έως τη Στεφανία Γουλιώτη.

   Μαζί του βρίσκονταν δύο βοηθοί του, η ενδυματολόγος του και ο δραματουργός του, Βόλφγκανγκ Βίενς. Μια κάμερα κατέγραψε τις έξι και πλέον ώρες της ακρόασης, τις οποίες θα ξαναδεί στη «βάση» του για να καταλήξει σε 20 ηθοποιούς. Θα τους ξανασυναντήσει από 25 Απριλίου ώς 15 Μαΐου για ένα 20ήμερο εργαστήρι. Οι πρόβες θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο του 2012. Παρόντες στην οντισιόν ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Γιάννης Χουβαρδάς, και η Εφη Θεοδώρου.
   Ο Γουίλσον είδε, χωρίς διάλειμμα, 83 ηθοποιούς -είχαν κληθεί 140- σε γκρουπ. Ηθελε να ξαναδεί την ομάδα των νέων γυναικών, αλλά δεν πρόλαβε.
   Ποια είναι τα μυστικά του; Τι ζήτησε από τους 83 ηθοποιούς;
   Τους άκουσε σε ένα απόσπασμα της «Οδύσσειας» μέσα από μικρόφωνο, σε ένα τραγούδι της προτίμησής τους a cappella. Τους ζήτησε να επαναλάβουν σύντομες χορογραφίες που τους δίδαξε και να διανύσουν ένα μέτρο σε τρία λεπτά! Δεν διόρθωνε τίποτα. Οταν τελείωναν έλεγε με ευγένεια ανέκφραστος «great», «beautiful» και «thank you».
  «Ανήκει στη σχολή των καλών σκηνοθετών, που αντιλαμβάνονται γρήγορα με τι έχουν να κάνουν απέναντί τους», σχολίαζε μετά η Εφη Θεοδώρου. «Εκρινε την ικανότητα συγκέντρωσης, την ικανότητα στην κίνηση και στη φωνή. Ηταν μεγάλη εμπειρία για όλους».
   «Ήταν σαν μια παρουσίαση του εαυτού μας. Ο Γουίλσον μέσα από αυτά που ζήτησε έβλεπε για τον καθένα μας πολύ εσωτερικά και βαθιά πράγματα», πιστεύει η Στεφανία Γουλιώτη. «Ολοι ήμασταν εκτεθειμένοι και φοβισμένοι».
   «Ήθελε να δει το ηχόχρωμα της φωνής, το κράτημα στην κίνηση, την ενέργεια που βγάζεις στη σκηνή. Ασχέτως με το πόσο καλός ηθοποιός είσαι, πρωτίστως τον ενδιαφέρει να υπηρετήσεις τη φόρμα του», αναφέρει ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος.
   Ο Ακης Σακελλαρίου έχει ξανασυνεργαστεί με τον Γουίλσον στην περιοδεία της «Περσεφόνης» και γνωρίζει ότι «έχει μια πολύ ιδιαίτερη εικαστική, ηχητική και σωματική γλώσσα, που δεν έχει να κάνει με την ερμηνευτική κατάθεση, όσο με την εκτελεστική διαθεσιμότητα». Το ξαναδιαπίστωσε στην ακρόαση. «Θυμήθηκα ότι ο κώδικάς του μοιάζει πολύ με του Τερζόπουλου. Με τους Γερμανούς ηθοποιούς μπαίνει σε πιο βαθιά ψυχικά ερμηνευτική σφαίρα. Από εμάς πώς να ζητήσει κάτι έμψυχο σε μισή ώρα;», αναρωτιέται.
   Ο Κοσμάς Φοντούκης εστιάζει σε ένα από τα «αιτήματά» του: «Ζήτησε να συγκεντρωθούμε με το βλέμμα μας σε ένα σημείο, στο άπειρο, για ενάμισι λεπτό». Δεν θεωρεί ότι η διαδικασία ήταν αγχωτική. Για την Κόρα Καρβούνη, όμως, ναι μεν ήταν «πολύ απλά πράγματα», αλλά ταυτόχρονα «ήταν πολύ δύσκολα όσα ζητήθηκαν. Δεν ξέρω τι ψάχνει, αλλά χάρηκα που τον γνώρισα». Θεωρεί «επιτυχία» και μόνο «το ότι με είδε».
   Την Ολια Λαζαρίδου δεν την τρόμαξε «ο ψυχρός, αποστασιοποιημένος, άκρως επαγγελματικός τρόπος. Το ότι δεν μας ζήτησε να ξετυλίξουμε το υποκριτικό μας μέγεθος, αλλά μας εξέτασε σαν "εργαλείο" είναι ένα κομμάτι της δουλειάς μας». «Μας ζήτησε να απαλλαγούμε από τον προσωπικό μας μικρόκοσμο. Να ξεφύγουμε από εμάς», υποστηρίζει η Δήμητρα Χατούπη. Της Εύης Σαουλίδου της δόθηκε η αίσθηση ότι έχει απέναντί της «έναν άνθρωπο που ξέρει τι θέλει και πώς θα το πάρει. Ακόμα και ο τρόπος που ερχόταν να μας δείξει κάτι στη σκηνή, ήταν μάθημα».
   Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος συγκρατεί ότι «βρεθήκαμε ηθοποιοί με πολλά χρόνια καριέρας ξανά στο στάδιο της οντισιόν που το είχαμε ξεχάσει. Ηταν σουρεαλιστικά όμορφο».
   «Τις κοπέλες τις έβλεπε πιο λεπτομερώς. Με εμάς βιαζόταν», είναι το παράπονο του Αλέξανδρου Μυλωνά, που διαπίστωσε ότι τον Γουίλσον τον ενδιαφέρουν κυρίως «ο ρυθμός και η κίνηση».
την οντισιόν δεν μπόρεσαν ή δεν ήθελαν να παραστούν, μεταξύ άλλων, οι Αμαλία Μουτούση, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Αννα Μάσχα, Ν. Κουρής, Χρ. Λούλης, Ν. Καραθάνος, Μαρία Σκουλά, Τζένη Ρουσσέα, Μάγια Λυμπεροπούλου, Κ. Μαρκουλάκης, Αιμ. Χειλάκης, Γρ. Βαλτινός, Β. Ανδρέου, Στ. Μάινας, Γ. Βούρος, Γ. Κωνσταντίνου, Δ. Ημελλος, Δ. Σιακάρας, Κατερίνα Λέχου, Μαρίνα Ασλάνογλου, Πέμη Ζούνη, Ναταλία Δραγούμη.]*
Ποιους είδε
- Για Οδυσσέα: Λ. Γεωργακόπουλο, Ακ. Σακελλαρίου, Αρ. Σερβετάλη, Δημ. Λιγνάδη, Β. Χαραλαμπόπουλο και Στ. Ζαλμά.
- Για συντρόφους του: Οδ. Παπασπηλιόπουλο, Γ. Καραμίχο, Ν. Ψαρρά, Κ. Βασαρδάνη, Αντ. Φραγκάκη, Κ. Αβαρικιώτη, Ν. Αρβανίτη, Κ. Φοντούκη, Λ. Μαλκότση, Λ. Βασιλείου, Γ. Συμεωνίδη, Αλ. Συσσοβίτη και Τ. Νούσια.
- Ωριμότερο ηλικιακά γκρουπ: Ν. Τσακίρογλου, Χρ. Στέργιογλου, Αλ. Μυλωνάς, Γ. Κοτανίδης, Δ. Πιατάς, Αντ. Καφετζόπουλος, Μ. Σταλάκης, Φίλ. Σοφιανός, Χ. Τσιτσάκης.
- Γκρουπ νεότερων: από τον Απ. Τότσικα και τον Ν. Παπαγιάννη μέχρι τον Γ. Γλάστρα και τον Γ. Νανούρη.
- Νέες γυναίκες: Στεφανία Γουλιώτη, Κόρα Καρβούνη, Δανάη Σκιάδη, Αργυρώ Χιώτη, Αλκηστις Πουλοπούλου, Εύη Σαουλίδου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Αλεξία Καλτσίκη, Ιωάννα Παππά, Εμιλυ Κολιανδρή. Επόμενη ομάδα οι Μάνια Παπαδημητρίου, Ταμίλα Κουλίεβα, Μαρία Ναυπλιώτου, Μαρία Κεχαγιόγλου, Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Γωγώ Μπρέμπου, Βίκυ Βολιώτη, Ελένα Τοπαλίδου, Ζέτα Δούκα, Παναγιώτα Βλαντή, Εβελίνα Παπούλια, Μαριάννα Καβαλιεράτου.
- Ωριμότερες γυναίκες: Μιράντα Ζαφειροπούλου, Μαρία Σκούντζου, Ρένη Πιττακή, Τατιάνα Λύγαρη, Δήμητρα Χατούπη, Λυδία Κονιόρδου, Λυδία Φωτοπούλου, Ολια Λαζαρίδου, Θέμις Μπαζάκα, Φιλαρέτη Κομνηνού και Εύρη Σωφρονιάδου.
*: Διαβάζω και ξαναδιαβάζω το ρεπορτάζ της κ. Κλεφτόγιαννη και ακόμα δεν έχω καταφέρει να κατανοήσω τους σκοπούς και τους στόχους που εξυπηρετεί και υπηρετεί. Να καταδείξει τη διαθεσιμότητα των πρωταγωνιστών μας απέναντι σε μια παγκοσμίου βεληνεκούς καλλιτεχνική προσωπικότητα; Το δέος τους στο καλλιτεχνικό του εκτόπισμα; Την προσπάθειά τους να  επικοινωνήσουν και να κατανοήσουν τους κώδικές του για να τους υπηρετήσουν το 2012 στην "Οδύσσειά" του; 
Να δεχτώ την καταφατική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. Η πλήρης καταγραφή των ονομάτων των ηθοποιών που συμμετείχαν στην οντισιόν άραγε τι εκφράζει; Είναι τιμητική αναφορά ή μήπως είναι δηλωτική της πιθανής άκριτης στάσης απέναντι σε κάποιον μεγαλοσχήμονα ξένο καλλιτέχνη; Και τι μπορεί να σημαίνει και το απουσιολόγιο που δίνει την αφορμή για τον σχολιασμό; Είναι οι απόντες σνομπ και ψώνια; Είναι αντιστεκόμενοι στη μόδα; Κι ό,τι κι αν είναι, εμείς οι αναγνώστες, γιατί πρέπει να τους μάθουμε; Για να τους θαυμάσουμε ή για να τους αποκαθηλώσουμε; Όποιος κι αν είναι ο λόγος και ο σκοπός, επειδή επί της ουσίας ουδέν διαφαίνεται - και η ουσία θα ήταν να μυριστούμε το ελάχιστο από το καλλιτεχνικό όραμα του Γουίλσον για την "Οδύσσεια" (όχι γιατί πρόκειται για "δικό" μας κείμενο, αλλά γιατί μόνο το όποιο όραμα ενός μεγάλου καλλιτέχνη μπορεί να έχει αξία για εμάς) - καταλήγω στο συμπέρασμα ότι μάλλον πρόκειται για ένα ρεπορτάζ που στηρίζει το εγχώριο σταρ σίστεμ (κι ας μην ζητάει αυτό την στήριξή του) διανθισμένο κατά τα άλλα με "ποιοτικές" κοινοτοπίες.        

Δεν υπάρχουν σχόλια: