..............................................................
Περί των σχολικών εκδρομών ο λόγος!
Από τη φίλη στο fb Άννα Τιρικανίδου (facebook, 4/1/2018)
Από τη φίλη στο fb Άννα Τιρικανίδου (facebook, 4/1/2018)
Με αφορμή την κατάργηση των σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό, ο
Υφυπουργός Παιδείας της χώρας κ. Ζουράρις δήλωσε: "Να γίνουν μάθημα. Να
πηγαίνουν άλλη ώρα στα μπορντέλα οι μαθητές". Στο σημείο αυτό, θέλω να
θυμίσω ένα παλαιότερο απόσπασμα από την ομιλία του προϊσταμένου του κ.
Ζουράρι, του Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου, με αφορμή συζήτηση στη
Βουλή για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις: «...Αλλά δεν είναι καθόλου
αξιόπιστες. Αυτές που τυραννάνε τα 18χρονα, που δεν μπορούν να πάνε για
ένα ποτό το Σάββατο το βράδυ, δεν μπορούν να ερωτευτούν όταν είναι στην
Γ΄ Λυκείου, διότι όλη η οικογένεια παθαίνει μια τεράστια κρίση, μήπως τα
παιδιά τους βγουν από αυτή την πορεία. Αυτές οι εξετάσεις οι οποίες
καταστρέφουν γενιές ολόκληρες. Και γι’ αυτές τις εξετάσεις δεν έχετε να
πείτε τίποτα.». Οι δύο αυτές απόψεις καταδεικνύουν αρκετά πειστικά την
προχειρότητα, με την οποία αντιμετωπίζονται τα θέματα Παιδείας από τους
κατεξοχήν καθ' ύλην αρμοδίους. Οι κύριοι διακατέχονται από μία αφόρητη
ηθικολογία, που παραπέμπει στη δεκαετία του '50. Λόγος παρωχημένος με
φτηνές κραυγές που δεν αρμόζει σε σοβαρούς πολιτικούς άρχοντες. Ο
υφυπουργός Παιδείας εκφράζεται με πλήρη χυδαιότητα, απαξιώνοντας την
εκπαίδευση της πατρίδας του, την οποία αμείβεται πλουσιοπάροχα για να
υπηρετεί. Κατά τον κ. Ζουράρι, οι μαθητές της χώρας συμμετέχουν σε
σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό, προκειμένου να επισκεφτούν κάποιο από
τα μπορντέλα. Από την άλλη, ο υπουργός με λόγο σχεδόν δακρύβρεχτο, στα
όρια του τραγικού, αγωνιά γιατί οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν επιτρέπουν
στη μαθητιώσα νεολαία να ερωτευτεί, κατά τη διάρκεια της φοίτησής της
στη Γ' Λυκείου. Τα 18χρονα παιδιά δε μπορούν να πάνε γι΄ ένα ποτό το
βράδυ του Σαββάτου, ξεσπά ο Υπουργός με πόνο, που τυφλά να 'χει ο
αρχαίος χορός μπροστά του. Διαβάζω με όση ψυχραιμία μπορώ, από χθες
καταιγισμό σχολίων, δηκτικών προς όλες τις κατευθύνσεις. Στην ίδια
κατεύθυνση ο έτερος υφυπουργός Παιδείας κ. Μπαξεβανάκης δήλωσε ότι: " Οι
εκδρομές των μαθητών στο Εξωτερικό γίνονταν κυρίως για να ξενυχτούν τα
παιδιά", επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση έχει ως στόχο να δώσει
πραγματικά, εκπαιδευτικό περιεχόμενο σε αυτό το εγχείρημα. Από την
παραπάνω δήλωση, φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο υφυπουργός αγνοεί επιδεικτικά
και προκλητικά το αντικείμενο της εργασίας του. Όσοι εκπαιδευτικοί
έχουμε πάρει μέρος σε εκδρομές στο εξωτερικό κι ακόμα περισσότερο όσοι
έχουμε σχεδιάσει μία τέτοια εκδρομή, εργασία κοπιαστική μηνών, με
τεράστια ευθύνη, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι ότι οι εκδρομές του
εξωτερικού είναι οι κατεξοχήν εκδρομές, που έχουν στοχευμένο
περιεχόμενο. Εκπαιδευτικές εκδρομές που προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στους
μαθητες, καθώς τους φέρνουν αντιμέτωπους με την πραγματικότητα μίας
άλλης χώρας, μέσα στην οποία καλούνται να ταιριάξουν, να επικοινωνήσουν
γλωσσικά, να γνωρίσουν έναν άλλο πολιτισμό, να δουν από κοντά αυτά που
διδάσκονται τόσα χρόνια στο πλαίσιο μαθημάτων του Ωρολογίου
Προγράμματος(επίσκεψη στο Cern, σε ιστορικά μνημεία του ευρωπαϊκού
πολιτισμού, και πόσα άλλα). Η υποκριτική αιτιολογία του Υπουργού ότι
καταργούνται οι εν λόγω εκδρομές, για λόγους ισότητας των μαθητών, είναι
το λιγότερο φαιδρή. Ο εκπαιδευτικός κόσμος γνωρίζει ότι, ούτως ή άλλως,
σε αυτές τις εκδρομές έπαιρνε μέρος συγκεκριμένος αριθμός μαθητών,
αυτοί δηλαδή που συμμετείχαν στο πρόγραμμα που εκπονείται καθ' όλη τη
διάρκεια της χρονιάς κι εκτός ωρολογίου προγράμματος. Συνήθως, ήταν
30-35 μαθητές ανά πρόγραμμα. Επιπλέον, ο οικονομικός παράγοντας που
αποκλείει κάποιους μαθητές από τη συμμετοχή σε μία εκπαιδευτική εκδρομή,
συνεχίζει να υφίσταται και για τις εκδρομές του εσωτερικού. Από τη
σχετική μου εμπειρία στη διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών, με την
ιδιότητα της διευθύντριας τα τελευταία έξι χρόνια, εχω να καταθέσω ότι
οι εκδρομές στο εξωτερικό, τηρουμένων των αναλογιών, κοστίζουν εμφανώς
λιγότερο, από τις εκδρομές στο εσωτερικό. Διάβασα κι αρκετά πικρόχολα
δηκτικά σχόλια για τους τεμπέληδες εκπαιδευτικούς, που θα χάσουν την
ευκαιρία να ταξιδεύουν δωρεάν στο εξωτερικό. Σκεφτείτε μόνο γι' ένα
λεπτό, τί θα κάνατε, αν συμμετείχατε σε μία εκδρομή, με την ιδιότητα του
αρχηγού εκπαιδευτικού, κι αρρώσταινε ένας μαθητής σοβαρά.Κατά τη
διάρκεια της εφηβείας, οι μαθητές βρίσκονται στην πιο ασταθή από
συναισθηματική άποψη περίοδο της ζωής τους. Ως συνοδός, πρέπει να
ενδιαφερθείς για το πιο ασήμαντο, την πιο μικρή λεπτομέρεια, ως το πιο
σοβαρό ζήτημα. Να φροντίσεις να φάνε όλοι σωστά, να είναι κατάλληλα
ντυμένοι, να λύσεις παρεξηγήσεις που προκύπτουν από την ξαφνική
συγκατοίκηση ή τυχόν μικροκαυγάδες, να τους κοινωνήσεις έναν άλλο
πολιτισμό, παίρνοντας τους από το χέρι, να τους εξηγήσεις, να τους
ρωτήσεις, για να τους δώσεις την ευκαιρία, ν' ανακαλέσουν βιωματικά και
γνωσιολογικά μία πληροφορία, που έχουν νωρίτερα διδαχτεί, να τους
παροτρύνεις να μιλήσουν σε μία ξένη γλώσσα κι ας κάνουν λάθη, δε χάθηκε ο
κόσμος, να μείνεις άυπνος τα βράδια, για να μη συμβεί κάτι δυσάρεστο
στο ξενοδοχείο. θα μπορούσα να γράφω και να περιγράφω με τις ώρες. Απ'
όλες τις εκδρομές, επέστρεψα με το πορτοφόλι μου αισθητά άδειο αλλά με
την καρδιά μου γεμάτη όμορφα συναισθήματα και μνήμες για μία ζωή.
Σημειώνω ως κορυφαίο, εκείνο που αποτυπώνεται στα λόγια του έφηβου
μαθητή: "Ευχαριστούμε, κυρία, γιατί αφιερώσατε τον προσωπικό σας χρόνο,
για να μάς δώσετε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε στην Ευρώπη και να δούμε
από κοντά κάποια από τα σπουδαιότερα μνημεία της ιστορίας και του
πολιτισμού. Ευχαριστούμε, που βγήκατε από τη βολή σας. Συγγνώμη, αν σάς
ταλαιπωρήσαμε". Η μαγική εκείνη στιγμή που ο έφηβος δείχνει χωρίς
κόμπλεξ την ενσυναίσθησή του κι ανεβαίνει ένα ακόμα σκαλί, προς την
ενηλικίωση και την ωρίμανσή του. Η συγκλονιστική εκείνη στιγμή, που για
λίγα λεπτά νιώθεις κι εσύ ότι δεν είσαι ένας μαλάκας δημόσιος υπάλληλος,
που σε βρίζουν ολημερίς και ολονυχτίς, αλλά ένας παιδαγωγός που
πασχίζει να προσφέρει αυτό το κάτι παραπάνω στους μαθητές τους. Ναι,
ξέρω ότι σε αρκετές εκδρομές η διασκέδαση υπερτερεί ποσοτικά της
εκπαίδευσης-ψυχαγωγίας. Εμπλακείτε ενεργά, έχετε το δικαίωμα ως γονείς.
Πείτε στον διευθυντή και στον αρχηγό της εκδρομής ότι θα θέλατε να είναι
λίγο πιο προσεγμένη η διασκέδαση των παιδιών σας κι όχι σε σκυλομάγαζα ή
κωλάδικα. Υπάρχουν τρόποι να λυθούν όλα τα προβλήματα, κόπο και τρόπο
θέλει. Ναι, ξέρω, υπάρχουν και πολλοί τουρίστες ανάμεσά μας, δεν
αγιοποιώ τον κλάδο μου σε καμία περίπτωση. Τους γνωρίζουμε/γνωρίζετε
όλοι. Ενοχλήστε τους, μην τους αφήνετε στη βολή τους, μαζί σας θα
είμαστε όσοι διακονούμε την παιδεία, με όλες μας τις δυνάμεις. Και να
σάς πω και το άλλο, οι "τουρίστες" και στην τάξη τουρισμό κάνουν, δε
χρειάζονται την εκδρομή, για να την αράξουν. Δεν ήταν λίγες οι φορές,
που ήλθε στο σχολείο κάποιος γονιός και μου είπε με περισσή ειλικρίνεια:
"Εμείς μπορεί να τρώμε μακαρόνια και φακές για δύο μήνες αλλά το παιδί
θα το στείλουμε στην εκδρομή. Εμείς δεν είχαμε την ευκαιρία, να δούμε
κάτι παραπάνω στη ζωή μας, ας την έχουν τα παιδιά μας". Αυτοί οι γονείς
έχουν το σεβασμό μου. Κι εν τέλει, αν το Υπουργείο ενδιαφέρεται αληθινά,
να έχουν όλοι οι μαθητές τις ίδιες ευκαιρίες, ας φροντίσει πρώτα, να
έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές σε όλα τα εκπαιδευτικά αγαθά κι ας αφήσει
τις ανέξοδες εκ του προχείρου ιδεοληπτικές μεταρρυθμίσεις. Αυτή τη
στιγμή, υπάρχουν μαθητές με επίσημη "Γνωμάτευση" από τα αρμόδια
Ιατροαπαιδαγωγικά Κέντρα, στην οποία αναφέρεται ότι πρέπει να φοιτήσουν
σε Ειδικά Σχολεία αλλά τα σχολεία αυτά δηλώνουν ότι δε μπορούν να
δεχτούν άλλους μαθητές, έχουν εξαντλήσει τα όρια τους, χωροταξικά αλλά
και σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Το αποτέλεσμα είναι να
φοιτούν μαθητές με νοητική αναπηρία σε Γυμνάσια Γενικής Παιδείας. Γι'
αυτά και για τόσα άλλα καυτά προβλήματα, θα βρείτε μία λύση, κ.
Υπουργέ;Ο λαϊκισμός ήταν πάντα εύκολος, ευθύνη έχουμε κι όσοι τσιμπάμε
αβασάνιστα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου