Ημερομηνία δημοσίευσης: 04/08/2010 (εφημερίδα "ΑΥΓΗ")
Της ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Το άρθρο στην “Καθημερινή” ήταν κατατοπιστικό. Η έκθεση "Σύγχρονη ανάγνωση του μύθου Ερυσίχθων", στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ελευσίνας "Λεων. Κανελλόπουλος", άξιζε με το παραπάνω. Το μόνο που μας έμεινε ήταν να συνεννοηθούμε για το πώς και με τι θα πάμε.
Ξεκινήσαμε από την Αθήνα στις 6.30 το απόγευμα. Στην παλιά εθνική οδό αντικρίσαμε μια γνώριμη εικόνα. Είδαμε αυτά που βλέπουν όλοι οι ταξιδιώτες (περαστικοί ή μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής), δηλαδή σκουπίδια, πλαστικά μπουκάλια, κομμάτια από εφημερίδες και πανιά και πολλή, μα πάρα πολλή βρωμιά. Θλιβερή ανάμνηση της αδράνειας σε ό,τι αφορά την τήρηση καθαριότητας στους δημόσιους χώρους των δήμων Ασπροπύργου και Ελευσίνας.
Σε μιάμιση ώρα μπήκαμε στην Ελευσίνα και αρχίσαμε να ψάχνουμε για το Πολιτιστικό Κέντρο. Δεν βρήκαμε πουθενά πινακίδες και αναγκαστήκαμε να σταματάμε τον κόσμο στον δρόμο. Μεγάλη εντύπωση μάς έκανε ότι κανείς από τους ερωτηθέντες δεν ήξερε προς τα πού πέφτει το κέντρο. Τζάμπα δείξαμε την εφημερίδα, τζάμπα τονίσαμε τη σπουδαιότητα της έκθεσης. Τελικώς, και μετά από μία ώρα που κάναμε κύκλους μέσα στην πόλη, αγγίξαμε τον στόχο μας.
Η έκθεση ήταν αφιερωμένη στον μύθο του Ερυσίχθονα, που τόλμησε και όπλισε είκοσι βοηθούς με τσεκούρια και αξίνες για να καταστρέψουν το άλσος της Δήμητρας. Η οργή της θεάς διπλασιάστηκε όταν, ρωτώντας τον Ερυσίχθονα γιατί καταστρέφει το δάσος και τη φύση, αυτός της απάντησε ότι το θέλει για να κτίσει ένα δώμα με οροφή όπου θα παραθέτει γεύματα για τους φίλους του. Θύμωσε κιόλας για την ενόχληση και την απείλησε ότι θα της μπήξει το τσεκούρι στο κορμί.
Η Δήμητρα τον καταδίκασε να τρώει συνέχεια χωρίς να χορτάσει ποτέ. Ο τιμωρημένος έφτασε να γίνει η μεγαλύτερη ντροπή για την οικογένειά του επειδή άρπαζε τα πάντα. Πεινούσε συνέχεια και δεν σεβόταν τίποτε προκειμένου να γεμίσει την κοιλιά του και να χορτάσει.
Τα 61 καλαίσθητα έργα της έκθεσης, τοποθετημένα στην αυλή και το διώροφο αρχοντικό, μας αντάμειψαν για την ταλαιπωρία μας. Ελάχιστοι ήταν οι επισκέπτες. Αξιόλογοι καλλιτέχνες με τα έργα τους παρέθεσαν τη δική τους αντίληψη για τη σχέση ενός προνομιούχου ανθρώπου με το δάσος. Την υπερκατανάλωση και την έπαρσή του. Ενός αχόρταγου ανθρώπου που δεν σέβεται την φύση και το περιβάλλον προκείμενου να δείξει πως κάνει ό,τι θέλει και τίποτε (ούτε ο σεβασμός στους θεούς και τους θεσμούς) δεν τον σταματάει.
Γλυπτά, πίνακες και κατασκευές με ιδιαίτερη προσωπικότητα και καλλιτεχνική αξία. Χαρακτηριστική η γελοιογραφία του Μ. Κουντούρη με έναν ατάραχο κοστουμαρισμένο κύριο σε μια κλίνη πάνω σε μια μεγάλη πλάκα πάγου που επιπλέει στην Ανταρκτική. Δεν τρέχει τίποτα που δεν έμεινε ούτε ένα δέντρο, ούτε ένα λουλούδι. Αυτός τη δουλειά του την έκανε και είναι ευχαριστημένος κι ο κόσμος ας χαλάσει. Δεν τον νοιάζει που αντικρίζει μόνο νερό και πάγο. Σαν να αδιαφορεί για το ότι, ενώ έχει τη δυνατότητα να αλλάξει και να βελτιώσει τη φύση, την αφήνει να εξαφανιστεί.
Η τεχνολογία και η Πληροφορική έχουν προχωρήσει πάρα πολύ, αλλά δεν μπορούν και δεν πρέπει να αντικαταστήσουν τη φύση και το περιβάλλον. Ο homo proteus (E.O. Wilson), δηλαδή ο τεχνολογικά καλωδιωμένος, δεν βλέπει παρά την προσαρμογή του στην τεχνολογία και στον τεχνητό κόσμο (θάλασσες με κύματα σε πισίνα, χιόνι με μηχανήματα σε τεχνητές πίστες για σκι). Δεν θα επιδιώξει να ξανακερδίσει τη φύση, αλλά να την πλάσει με τεχνητά μέσα.
Οι εγκλωβισμένοι στην κατανάλωση κάτοικοι αυτού του κόσμου συμπεριφέρονται ως αυτοματοποιημένα παρά ως ανθρωπόμορφα όντα. Χάνοντας την επαφή με τη φύση και καταναλώνοντας αλόγιστα τα αγαθά της μεταμορφώνονται σε ρομποτάκια αδυνατώντας να καταλάβουν πως θάβουν το μέλλον τους.
Καταπληκτική η έκθεση της Ελευσίνας. Στην αρχαιότητα ήταν μια από τις πέντε ιερές πόλεις, με τα Ελευσίνια Μυστήρια να προσελκύουν προσκυνητές από όλον τον τότε γνωστό κόσμο. Το δυνατό μήνυμα της έκθεσης θα φτάσει στους Έλληνες; Πόσοι θα μπουν στον κόπο να διαβούν τους βρώμικους δρόμους αυτής της πόλης για να θαυμάσουν από κοντά τα έργα; Πόσοι θα καταλάβουν το μήνυμα ανησυχίας για το μέλλον μας; Δυστυχώς βλέπουμε δίπλα μας πιο πολλούς σαν τον Ερυσίχθονα και λιγότερους που να σέβονται και να αγαπάνε τη φύση και το περιβάλλον.
Η έκθεση ήταν αφιερωμένη στον μύθο του Ερυσίχθονα, που τόλμησε και όπλισε είκοσι βοηθούς με τσεκούρια και αξίνες για να καταστρέψουν το άλσος της Δήμητρας
Ξεκινήσαμε από την Αθήνα στις 6.30 το απόγευμα. Στην παλιά εθνική οδό αντικρίσαμε μια γνώριμη εικόνα. Είδαμε αυτά που βλέπουν όλοι οι ταξιδιώτες (περαστικοί ή μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής), δηλαδή σκουπίδια, πλαστικά μπουκάλια, κομμάτια από εφημερίδες και πανιά και πολλή, μα πάρα πολλή βρωμιά. Θλιβερή ανάμνηση της αδράνειας σε ό,τι αφορά την τήρηση καθαριότητας στους δημόσιους χώρους των δήμων Ασπροπύργου και Ελευσίνας.
Σε μιάμιση ώρα μπήκαμε στην Ελευσίνα και αρχίσαμε να ψάχνουμε για το Πολιτιστικό Κέντρο. Δεν βρήκαμε πουθενά πινακίδες και αναγκαστήκαμε να σταματάμε τον κόσμο στον δρόμο. Μεγάλη εντύπωση μάς έκανε ότι κανείς από τους ερωτηθέντες δεν ήξερε προς τα πού πέφτει το κέντρο. Τζάμπα δείξαμε την εφημερίδα, τζάμπα τονίσαμε τη σπουδαιότητα της έκθεσης. Τελικώς, και μετά από μία ώρα που κάναμε κύκλους μέσα στην πόλη, αγγίξαμε τον στόχο μας.
Η έκθεση ήταν αφιερωμένη στον μύθο του Ερυσίχθονα, που τόλμησε και όπλισε είκοσι βοηθούς με τσεκούρια και αξίνες για να καταστρέψουν το άλσος της Δήμητρας. Η οργή της θεάς διπλασιάστηκε όταν, ρωτώντας τον Ερυσίχθονα γιατί καταστρέφει το δάσος και τη φύση, αυτός της απάντησε ότι το θέλει για να κτίσει ένα δώμα με οροφή όπου θα παραθέτει γεύματα για τους φίλους του. Θύμωσε κιόλας για την ενόχληση και την απείλησε ότι θα της μπήξει το τσεκούρι στο κορμί.
Η Δήμητρα τον καταδίκασε να τρώει συνέχεια χωρίς να χορτάσει ποτέ. Ο τιμωρημένος έφτασε να γίνει η μεγαλύτερη ντροπή για την οικογένειά του επειδή άρπαζε τα πάντα. Πεινούσε συνέχεια και δεν σεβόταν τίποτε προκειμένου να γεμίσει την κοιλιά του και να χορτάσει.
Τα 61 καλαίσθητα έργα της έκθεσης, τοποθετημένα στην αυλή και το διώροφο αρχοντικό, μας αντάμειψαν για την ταλαιπωρία μας. Ελάχιστοι ήταν οι επισκέπτες. Αξιόλογοι καλλιτέχνες με τα έργα τους παρέθεσαν τη δική τους αντίληψη για τη σχέση ενός προνομιούχου ανθρώπου με το δάσος. Την υπερκατανάλωση και την έπαρσή του. Ενός αχόρταγου ανθρώπου που δεν σέβεται την φύση και το περιβάλλον προκείμενου να δείξει πως κάνει ό,τι θέλει και τίποτε (ούτε ο σεβασμός στους θεούς και τους θεσμούς) δεν τον σταματάει.
Γλυπτά, πίνακες και κατασκευές με ιδιαίτερη προσωπικότητα και καλλιτεχνική αξία. Χαρακτηριστική η γελοιογραφία του Μ. Κουντούρη με έναν ατάραχο κοστουμαρισμένο κύριο σε μια κλίνη πάνω σε μια μεγάλη πλάκα πάγου που επιπλέει στην Ανταρκτική. Δεν τρέχει τίποτα που δεν έμεινε ούτε ένα δέντρο, ούτε ένα λουλούδι. Αυτός τη δουλειά του την έκανε και είναι ευχαριστημένος κι ο κόσμος ας χαλάσει. Δεν τον νοιάζει που αντικρίζει μόνο νερό και πάγο. Σαν να αδιαφορεί για το ότι, ενώ έχει τη δυνατότητα να αλλάξει και να βελτιώσει τη φύση, την αφήνει να εξαφανιστεί.
Η τεχνολογία και η Πληροφορική έχουν προχωρήσει πάρα πολύ, αλλά δεν μπορούν και δεν πρέπει να αντικαταστήσουν τη φύση και το περιβάλλον. Ο homo proteus (E.O. Wilson), δηλαδή ο τεχνολογικά καλωδιωμένος, δεν βλέπει παρά την προσαρμογή του στην τεχνολογία και στον τεχνητό κόσμο (θάλασσες με κύματα σε πισίνα, χιόνι με μηχανήματα σε τεχνητές πίστες για σκι). Δεν θα επιδιώξει να ξανακερδίσει τη φύση, αλλά να την πλάσει με τεχνητά μέσα.
Οι εγκλωβισμένοι στην κατανάλωση κάτοικοι αυτού του κόσμου συμπεριφέρονται ως αυτοματοποιημένα παρά ως ανθρωπόμορφα όντα. Χάνοντας την επαφή με τη φύση και καταναλώνοντας αλόγιστα τα αγαθά της μεταμορφώνονται σε ρομποτάκια αδυνατώντας να καταλάβουν πως θάβουν το μέλλον τους.
Καταπληκτική η έκθεση της Ελευσίνας. Στην αρχαιότητα ήταν μια από τις πέντε ιερές πόλεις, με τα Ελευσίνια Μυστήρια να προσελκύουν προσκυνητές από όλον τον τότε γνωστό κόσμο. Το δυνατό μήνυμα της έκθεσης θα φτάσει στους Έλληνες; Πόσοι θα μπουν στον κόπο να διαβούν τους βρώμικους δρόμους αυτής της πόλης για να θαυμάσουν από κοντά τα έργα; Πόσοι θα καταλάβουν το μήνυμα ανησυχίας για το μέλλον μας; Δυστυχώς βλέπουμε δίπλα μας πιο πολλούς σαν τον Ερυσίχθονα και λιγότερους που να σέβονται και να αγαπάνε τη φύση και το περιβάλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου