Ο διχασμένος εαυτός
Tης Μαριας Κατσουνακη
Στην περίοδο που διανύει η χώρα, η μάχη με τον προηγούμενο χρεoκοπημένο εαυτό μας και τα στερεότυπα που τον αναπαράγουν είναι άνιση, διαρκής και με αμφίβολα αποτελέσματα. Αν όμως ατονήσει, από κούραση, απογοήτευση ή αδιαφορία, τότε καμιά αλλαγή, όσο εφικτή κι αν είναι, δεν θα έχει διάρκεια.
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου είναι ένα από τα υποσύνολα που συγκροτούν την ελληνική κοινωνία. Και επειδή συντίθεται, κατά κανόνα, από ανθρώπους δημιουργικούς, τολμηρούς, ανατρεπτικούς, θα υπέθετε κανείς ότι με τις αποφάσεις της μπορεί να «δείξει» το νέο, επερχόμενο, ελπιδοφόρο. Εν μέρει, έτσι είναι. Πέρσι με τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου, φέτος με τον «Μαχαιροβγάλτη» του Γιάννη Οικονομίδη, πρότεινε ψυχαναγκαστικές όψεις και αναγνώσεις της «ελληνικότητας», πιο διευρυμένης στην πρώτη περίπτωση, πιο αυτοαναφορικής στη δεύτερη. Οπως και να ’χει, και τα περσινά και τα φετινά βραβεία, αντανακλούν μια πραγματικότητα διαθέσεων και επιλογών. Παράλληλα, όμως, φέτος παρατηρήθηκε ένα παράδοξο, το οποίο και σχολιάστηκε μετ’ επιτάσεως. Ενώ ο «Μαχαιροβγάλτης» ψηφίστηκε ως η καλύτερη ελληνική ταινία, προτάθηκε το εξαιρετικό, επίσης, «Attenberg» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη ως η καταλληλότερη για να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στις υποψηφιότητες για τα Οσκαρ. Η πρώτη, ακτινογραφία του φοβισμένου μικροαστού, κάπως περιθωριακού Ελληνάρα, που ζει στα όρια της ψύχωσης. Η δεύτερη, μια ανοιχτής πλεύσης, άποψης και χειρισμού ταινία πάνω στα θέματα της ενηλικίωσης, της σεξουαλικότητας και του θανάτου, που έχει ήδη διαγράψει δικαίως διεθνή πορεία, με βραβεία και εγκωμιαστικές κριτικές. Πού βρίσκεται το παράδοξο; Ανασηκώνοντας λίγο το πέπλο της «κανονικότητας», θα διαπιστώσουμε ότι, κι εδώ, ο μηχανισμός των στερεοτύπων καλά κρατεί, ως προς την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας: αλλιώς μας βλέπουμε και αλλιώς επιθυμούμε να μας βλέπουν οι άλλοι. Και κάτι ακόμη. Φέτος, πάνω από 70, από τα περίπου 180 εγγεγραμμένα μέλη της Ακαδημίας, δεν ψήφισαν. Μια κρίσιμη μάζα δηλαδή απουσίαζε.
Ως υποσύνολο της ελληνικής κοινωνίας η Ακαδημία Κινηματογράφου μοιάζει να έχει υποκύψει σε εξισορροπιστικές τεχνικές, στην πεπατημένη ενός διχασμένου
| |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου