Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

Περί εξπρεσιονισμού και άλλα τινά... ;από τον φίλο στο fb Νίκο Καρακωνσταντή (facebook, 16/3/2016)

...........................................................


    Περί εξπρεσιονισμού και άλλα τινά...



Βασίλι Καντίνσκι (1866 Μόσχα-1944 Νεϊγύ-συρ-Σεν (Γαλλία)
Ο γαλάζιος καβαλάρης, 1903, 55Χ60 εκατ. Λάδι σε μουσαμά Ζυρίχη, ιδιωτική συλλογή.
 





Ο όρος εξπρεσιονισμός (expressionism, από τον λατινικό όρο expressio,-onis δηλαδή έκφραση) αποδίδεται στον Τσέχο ιστορικό τέχνης Antonin Matějček το 1910, ο οποίος χρησιμοποίησε τον όρο αυτό περισσότερο για να δηλώσει μια τάση αντίθετη στον Ιμπρεσιονισμό. Το 1905 ο Έρνστ Λούντβιχ Κίρχνερ, ο Έριχ Χέκελ, ο Φριτς Μπλέυλ και ο Καρλ Σμιτ Ρότλουφ ιδρύουν στη Δρέσδη, τη πρώτη οργανωμένη ομάδα εξπρεσιονιστών καλλιτεχνών: Die Brucke, (Γέφυρα). Στο μανιφέστο της ο Λούντβιχ Κίρχνερ γράφει: «Αυτός που εκφράζει τις βαθύτερες πεποιθήσεις του, όπως οφείλει με αυθορμητισμό και ειλικρίνεια, είναι δικός μας».
Το 1911 ιδρύεται στο Μόναχο από τους Γιαβλένσκι, Καντίνσκι, Μαρκ, Μάκε, Μύντερ κ.ά., η δεύτερη εξπρεσιονιστική ομάδα: Der Blaue Reiter (Ο Γαλάζιος Καβαλάρης). Ο ίδιος ο Καντίνσκι επέλεξε το όνομα, επειδή το γαλάζιο ήταν το αγαπημένο του χρώμα, ενώ τα άλογα σαν θέμα ήταν ιδιαίτερα αγαπητά στον Μαρκ. Οι φιλικές σχέσεις των δύο ομάδων στηρίζονται περισσότερο στη γενική πρωτοποριακή επιχειρηματολογία, παρά στην ταυτότητα των απόψεων. Η ομάδα Γέφυρα έχει ως αρχή την κοινωνική διαμαρτυρία και ένα ψυχολογικό υπόβαθρο πάντοτε ευδιάκριτο, ενώ η ομάδα Γαλάζιος καβαλάρης ξεπερνά το αναπαραστατικό στοιχείο, πηγάζει από καθολικές μεταφυσικές αρχές, στοχεύει σε μια ριζική ανανέωση των εκφραστικών μέσων, και θεμελιώνει στην πίστη της υπαρξιακής συνοχής ανθρώπου και σύμπαντος. (temberes.blogspot.g/15 Μαρτίου 2015)

 
Franz Mark (8 February 1880 Munich - 4 March 1916 Verdun )
Blue Horse I, 1911, 112 × 84.5 cm oil on canvas, Lenbachhaus, Munich


 
Ernst Barlach (1870 Wedel-1938 Rostock)
The refugee,1920, Oak sculpture, 54X57, 20,5 cm, Zurich, Kunsthaus




Erich Heckel {1883 Dobeln(Saxony)-1970 Hemmenhofen (Lake Constance)}
Glass day, 1913, 120X96 cm, Oil on canvas, Munich, Pinakotthek der Moderne


Δεν υπάρχουν σχόλια: