Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

Από τις "Δύσκολες Νύχτες του κύριου Θωμά" (2005) το τελευταίο έργο (μονόλογος) του Ιάκωβου Καμπανέλλη (1921 - 2011) Κρατάει αιώνες τώρα η αντίθεσή μας με τους Βέλγους!...

.............................................................





Ιάκωβος Καμπανέλλης (1921 - 2011)







Από τις "Δύσκολες Νύχτες του κύριου Θωμά" (2005)





"…ξύπνιος στα φλα-μαν-δικά ξέρω πέντε λέξεις… όταν βλέπω στον ύπνο μου πως είμαι στην Αμβέρσα τα μιλάω φαρσί… ξυπνώ, ανοίγω το λεξικό, ελέγχω κάποιες λέξεις που είπα  και βγαίνουν ολόσωστες!

…μου λες και μου ξαναλές να πάω να μείνω με τα παιδιά, με τα εγγόνια μας… και ο Νικήτας με παρακαλεί…

-έλα εδώ μπαμπά, γιατί να ‘σαι μόνος εκεί, εδώ τίποτα δε θα σου λείπει…

-άσε ακόμα παιδάκι μου, θα δούμε, νωρίς είν’ ακόμα…

-και η Βιλλελμίνη σε θέλει εδώ, σε σκέφτεται πολύ, να το ξέρεις…

-το ξέρω γιε μου, αλλά μη στεναχωριέστε άδικα, σου ορκίζομαι στην ψυχή της μαμάς δεν έχω απολύτως κανένα πρόβλημα…

…πώς να του πω ότι έχω, και μάλιστα πολύ σοβαρό! Ότι ξύπνιος δεν ξέρω φλαμανδικά!

…είχες πάει επανειλημμένα και το αντιμετώπισες… ο Νικήτας φεύγει πρωί γυρίζει βράδυ… η Βιλλελμίνη – χρυσή κοπέλα δε λέω, και σύζυγος και μάνα – δεν έμαθε «γρι» ελληνικά, ελόγου μου ξύπνιος δεν ξέρω φλαμανδικά… τι θα κάνω όλη μέρα; Οπότε ή πρέπει να κοιμάμαι συνέχεια να τη βλέπω στον ύπνο μου για να λέμε καμιά κουβέντα ή να προσλάβουμε διερμηνέα…  

…απ’ έξω-απ’ έξω του το είπα κάποτε του Νικήτα «μα βρε αγόρι μου υπάρχει το πρόβλημα της γλώσσας»

-μπαμπά η Βιλλελμίνη είναι πρόθυμη να σου κάνει μια ώρα μάθημα κάθε μέρα…

- υιέ μου, υιέ μου, είναι δυνατόν να κάτσω στα εβδομήντα μου να μάθω φλαμανδικά…;

…τσιμουδιά βέβαια ότι κάπου αλλού τα μιλάω τέλεια…

…ο Θεός να τους έχει καλά, θαυμάσιος γάμος, ούτε συζήτηση! με κοπέλα απ’ το Βέλγιο; …χίλιες φορές, γιατί όχι, αφού είναι και η δουλειά σου εκεί…! όμως μακάρι να ‘τανε απ’ το γαλλόφωνο Βέλγιο… με τα κουτσογαλλικά μας και η μαμά κι εγώ θα τα βολέυαμε… θ’ αγόραζα κι ένα καλύτερο λεξικό… για να μη σου πω ότι ευχαρίστως θα πήγαινα και σε φροντιστήριο της ελληνικής παροικίας για τα ελληνόπουλα…! αλλά όχι φτου κι απ’ αρχής φλαμανδικά… άσε που το πρόβλημα δεν είναι μόνο με τη νύφη μας! όλοι σε όλη τη Φλάνδρα παρ’ όλο που ξέρουνε και γαλλικά, έτσι κι ακούσουν λέξη γαλλική κάνουνε τον κουφό και το μουγκό! και στα μαγαζιά, και στα καφενεία, και στα λεωφορεία… τέτοιο μίσος! εγώ όμως κύριε Φλαμανδέ μου  τι φταίω; γώ είμαι Έλλην! γεννήθηκα στην Κάτω Παναγίτσα Ευρυτανίας! επειδή κάποτε η διεθνής πολιτική συγκόλλησε λίγη Γαλλία και λίγη Ολλανδία και σας είπε Βέλγιο πρέπει να την πληρώνουμε η οικογένειά μου κι εγώ; αυτό είναι τελείως παράλογο! εάν δεν σας αρέσει ξεκολλήστε…   όπως ξεκόλλησαν  οι Γιουγκοσλάβοι, οι Τσεχοσλοβάκοι!  Όχι να με εμποδίζετε  να ζω με τα εγγονάκια μου επειδή η Φλάνδρα θέλει αυτονομία…! …και ξέρεις και κάτι άλλο, που κάνω πως δε με νοιάζει, αλλά η ψυχή μου το ξέρει… εδώ μού κάθεται η Φλάνδρα, από παιδί, από την έκτη Δημοτικού…! με δέκα–άριστα στο μάθημα της Ιστορίας λοιπόν σου θυμίζω ότι οι Σταυροφόροι – ήγουν οι θεομπαίχτες κατσαπλιάδες  - που αλώσανε την Κωνσταντινούπολη το 1204, είχανε επικεφαλής  τον Βαλδουίνο της Φλάνδρας… και το Βονιφάτιο τον Μομφερατικό… και ο Φλάνδρας, ο οποίος τι νομίζεις  πως θα ήτανε  στον τόπο του; αγελαδάρης και ζωοκλόπος θα ήτανε!  ντύθηκε  Σταυροφόρος για να επεκταθεί επαγγελματικά, και νάτος στο σβέρκο μας βυζαντινός αυτοκράτωρ! ε, όχι!

…αγαπώ τη νύφη μας, προσωπικά δεν έχω κανένα παράπονο, αλλά ύστερα απ’ όλα αυτά να πρέπει να μιλώ φλαμανδικά στα εγγόνια μου;!;… δεν….!

…τρώνε και πολλά χοιρινά οι Φλαμανδοί, εγώ έχω χοληστερίνη…

…κατά συνέπεια, πού καταλήγουμε;… για άλλη μια φορά πουθενά α  α  α..."

Δεν υπάρχουν σχόλια: