Ήταν ο Χριστός αριστερός;
ΤΟΥ Π.Κ. ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ στα "ΝΕΑ" Τετάρτη 20 Απριλίου 2011
Ήταν ο Χριστός αριστερός; Το ερώτηµα διχάζει. Η Δεξιά και ιδιαίτερα η αµερικανική Δεξιά έχει διεκδικήσει τον Χριστό ως τον πνευµατικό ηγέτη και καθοδηγητή της. Στην Ελλάδα, η χριστιανική θρησκεία έχει (µε τις γνωστές εξαιρέσεις) ταυτιστεί ή έχει χρησιµοποιηθεί από συντηρητικά, δεξιά, αυταρχικά, αντιδραστικά, δικτατορικά καθεστώτα και δυνάµεις ως θεµελιακό στοιχείο της ιδεολογικής τους ρητορικής. Από την άλλη, ηγέτες όπως λ.χ. ο Μιχ. Γκορµπατσόφ διακήρυξαν ότι «ο Χριστός ήταν ο πρώτος σοσιαλιστής».
ο γνωστός µαρξιστής καθηγητής Τέρι ιγκλετον έχει γράψει ότι «ο Χριστός ήταν άστεγος, χωρίς ιδιοκτησία, περιπατητικός, κοινωνικά περιθωριοποιηµένος, ανεπάγγελτος, φίλος των ταπεινών και καταφρονεµένων, εχθρός των υλικών αγαθών, χωρίς φόβο για την ασφάλειά του, αγκάθι στο µάτι του κατεστηµένου, µαστίγιο για τους πλούσιους και ισχυρούς», δηλαδή αριστερός.
οπωσδήποτε µια ανάγνωση των λόγων και πράξεων του Χριστού όπως αποτυπώνονται στα Ευαγγέλια δίνει πειστική απάντηση. Την ανάγνωση αυτή έκανε ο Μεχντί Χασάν στο «New Statesman» (13/12/2010) θέτοντας το ερώτηµα «Τι θα έκανε ο Χριστός;» πάνω στα φλέγοντα θέµατα της επικαιρότητας (αναδιανοµή εισοδήµατος, φορολογία, ασυδοσία µεγάλων τραπεζών, πόλεµος και ειρήνη). Το αποτέλεσµα της ανάγνωσης είναι σαφές: ο Χριστός θα έπραττε όπως πράττει σήµερα κάθε αριστερός – ας διεκδικείται τόσο επίµονα από τη Δεξιά και ας παραγνωρίζεται από την Αριστερά…
ο Παναγιώτης Κ. Ιωακειµίδης είναι καθηγητής του πανεπιστηµίου Αθηνών και µέλος του Δ.Σ. του ΕΛΙΑΜΕΠ
.........................................................
Η ξηρανθείσα συκή
Οσο διαβάζει κι ακούει κανείς τα Ευαγγέλια, όχι με τις μεθόδους που προσφέρει η πίστη και η εξ αυτής σιγουριά ότι πρόκειται για λόγο εξ αποκαλύψεως, κάποια στιγμή θα απορήσει με τις διαφορές στις αφηγήσεις τους, τις λεγόμενες εναντιοφάνειες. Αργότερα ίσως τον φέρει σε αμηχανία το καθαυτό περιεχόμενο ορισμένων χωρίων και το περιστατικό που εξιστορούν. Για παράδειγμα, θα τον ξενίσει το γεγονός ότι ο Ιούδας συμπεριελήφθη στους δώδεκα μαθητές, ενώ ο διδάσκαλος γνώριζε ότι θα τον προδώσει, όπως γνώριζε επίσης ότι δεν υπήρχε λόγος προδοσίας, αφού ο Ιησούς κήρυττε δημόσια και ήταν γνωστός, άρα περίττευε το προδοτικό φιλί της αναγνώρισής του. Κατά τη συχνότερη εξήγηση, αν όχι τη μοναδική, η ένταξη του Ιούδα στους μαθητές είναι απόρροια του θεϊκού σχεδίου· έτσι έπρεπε να γίνει, έτσι είχε γραφτεί να γίνει, κι έτσι έγινε.
Ανάλογη αμηχανία προκαλεί το επεισόδιο με την άκαρπη συκιά, που το αφηγούνται ο Ματθαίος και ο Μάρκος. Βγαίνοντας από τη Βηθανία για να επιστρέψει στην Ιερουσαλήμ, λέει ο Μάρκος, ο Ιησούς πείνασε. «Και ιδών συκήν από μακρόθεν έχουσαν φύλλα», την πλησίασε μήπως βρει κάτι να φάει. Φτάνοντας όμως κοντά στο δέντρο είδε πως πάνω του υπήρχαν μόνο φύλλα, όχι σύκα. Και τότε, με απροσδόκητη οξύτητα, την καταράστηκε να μην ξανακαρπίσει: «μηκέτι εκ σου εις τον αιώνα μηδείς καρπόν φάγοι». Οτι ακόμα και ο γλυκύς Ιησούς οργιζόταν το γνωρίζουμε από τα Ευαγγέλια, από την επίθεσή του κατά των εμπόρων στον Ναό, αλλά και από τον «ταλανισμό» των Φαρισαίων, το φραστικό μαστίγωμά τους.
Μολαταύτα, το ξάφνιασμα παραμένει. Είναι σαν να υποχωρεί εδώ από τη θεανδρική φύση του Χριστού τόσο η θεϊκή (ως Θεός, γνώριζε φυσικά ότι η συκιά δεν είχε καρπό, δεν χρειαζόταν να την πλησιάσει για να το διαπιστώσει) όσο και η ανθρώπινη: Ανάμεσα στους ταπεινούς έζησε ο Ιησούς, ψαράδες κι αγρότες, ήξερε λοιπόν αυτό που καταγράφει ο Μάρκος, ότι δεν ήταν ο καιρός που καρπίζουν οι συκιές («ου γαρ ην καιρός σύκων»), δεν ήταν καλοκαίρι αλλά άνοιξη. Γιατί λοιπόν η κατάρα που, σε όσους έχουν διαβάσει τα Απόκρυφα Ευαγγέλια, θυμίζει ένα άλλον Ιησού, παρορμητικό ή εκδικητικό; Στα πολύ μεταγενέστερα «Ρητά εις τα παιδικά του Κυρίου», λ. χ., που αποδίδονται σε κάποιον αταύτιστο Θωμά Ισραηλίτη, ο νεαρός Ιησούς καταριέται να ξεραθεί σαν δέντρο ένας ασεβής, ενώ σε άλλο επεισόδιο σκόνταψε πάνω του ένα παιδί που έτρεχε και «πικρανθείς» το καταράστηκε επίσης, κι εκείνο «παραχρήμα πεσόν απέθανε».
Για αρκετούς ερμηνευτές των Γραφών, η άκαρπη συκιά συμβολίζει τους υποκριτές Φαρισαίους ή τον ιουδαϊσμό εν γένει, εξ ου, λένε, η βαριά κατάρα. Αν όμως δεχτούμε την ερμηνεία αυτή που θέλει τον Ιησού της αγάπης να καταδικάζει για πάντα μια φυλή, θα δυσκολευτούμε να βρούμε τις διαφορές του φιλέκδικου Θεού της Παλαιάς Διαθήκης από τον Θεό της Καινής.
.........................................................
| |||||
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου