Σάββατο 7 Ιουλίου 2018

"Ποια είναι η ταυτότητα της νέας γενιάς των Ελλήνων;" από τον φίλο στο fb Κώστα Κουτσουρέλη (facebook, 7/7/2018) & "Φταίει ο χοντρός" / ένα "τραγουδάκι" του Λ. Κηλαηδόνη (youtube, 8 Δεκ 2008)

...............................................................


Ποια είναι η ταυτότητα της νέας γενιάς των Ελλήνων;








από τον φίλο στο fb Κώστα Κουτσουρέλη (facebook, 7/7/2018)




Ποια είναι η ταυτότητα της νέας γενιάς των Ελλήνων; Πώς αντιμετωπίζουν τα κεντρικά βιοτικά και αξιακά ζητήματα, πώς κατανοούν τον εαυτό τους και ποιες είναι οι προτεραιότητες πού θέτουν; Σ' αυτά τα ερωτήματα, και βασιζόμενη σε δική της πρωτότυπη έρευνα, απαντά η Ιωάννα Τσιβάκου, καθηγήτρια του Παντείου, στο πρόσφατο βιβλίο της "Ατομικισμός και φιλία. Η ταυτότητα των νέων Ελλήνων", Εκδόσεις Ι. Σιδέρης 2017.
Και οι διεισδυτικές απαντήσεις της δεν είναι διόλου καθησυχαστικές. Οι νεαροί Έλληνες κοπιάρουν τυφλά το ατομικιστικό και ηδονιστικό πρότυπο συμπεριφοράς που επικρατεί στη Δύση, χωρίς να το υποβάλλουν στην όποια κριτική βάσανο και χωρίς να αποπειρώνται καν να αγκυρώσουν τον συναισθηματικό ατομοκεντρισμό που τους τρέφει σε μια έστω και αχνή αντίληψη του συλλογικού. Αντιγράφω από το οπισθόφυλλο:
«Η αναζήτηση εκ μέρους των νέων μιας αυτοπραγμάτωσης και ελευθερίας συμβατών με τα ιδεώδη της φιλελεύθερης δημοκρατίας, παρότι φθάνει αργοπορημένη στην ελληνική κοινωνία, μοιάζει ανερμάτιστη και ανεδαφική, καθώς ωθεί τους νέους ν' αποζητούν υπέρτατες ατομικιστικές αξίες, χωρίς εμβάθυνση στα ερωτήματα "ποιος είμαι" και "από πού προέρχομαι". Εξ αιτίας αυτού, η εκ μέρους τους ένθερμη υποστήριξη της προσωπικής αυτογνωσίας (όπως προκύπτει από τα εμπειρικά δεδομένα) προσκόπτει, πέραν των θεσμικών εμποδίων, και στην εκ μέρους τους μη ηθική προσέγγιση του προσώπου του άλλου. Επίσης, τρωτή φαίνεται και η αντίληψή τους για τη φιλία, η οποία καίτοι προβάλλεται ως σχέση ουσιαστική για τη ζωή τους, εν τούτοις η συναισθηματική της διάσταση μαρτυρεί την αναγωγή της σε πεδίο ναρκισσιστικής επιβεβαίωσης του εγώ.»
Τα συμπεράσματα αυτά της Τσιβάκου δεν επαληθεύονται μόνο στην περίπτωση της Ελλάδας. Αν κρίνει κανείς από πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Ernst & Young, ο εξημμένος ναρκισσιστικός και ηδονιστικός ατομικισμός είναι το κύριο γνώρισμα και των Γερμανών φοιτητών. Η σχέση τους με τους οικείους τους, τους φίλους τους και ο ελεύθερος χρόνος είναι η προτεραιότητα ενός ποσοστού που φτάνει το 70% των ερωτηθέντων. Αντίθετα μόλις το 27% απ' αυτούς, το χαμηλότερο που έχει ποτέ μετρηθεί, ενδιαφέρεται για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Ακόμη και η επαγγελματική επιτυχία και η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου ως στόχοι ζωής έχουν υποστεί καθίζηση και συγκεντρώνουν ποσοστά 41 και 25% αντίστοιχα. Κι αυτό στη χώρα του Μαρτίνου Λούθηρου και του Μαξ Βέμπερ...
Θυμάμαι τώρα τον τίτλο ενός διάσημου κάποτε βιβλίου του Αμερικανού επικοινωνιολόγου Νηλ Πόστμαν: "Διασκεδάζουμε μέχρι θανάτου". Ή το περιβόητο μπεστσέλλερ του Γερμανού οικονομολόγου Τίλο Σάρατσιν: "Η χώρα μας αυτοεξαλείφεται". Τα σημάδια γύρω πληθαίνουν ότι περί αυτού ακριβώς πρόκειται.

ΦΤΑΙΕΙ Ο ΧΟΝΤΡΟΣ (CLIP 1991) - ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΚΗΛΑΗΔΟΝΗΣ

 

Τι θα πει δε φταίμε εμείς
τι θα πει πως φταίγαν οι άλλοι
τι θα πει πως φταίνε αυτοί
τι θα πει ρε σεις τι θα πει;

Θα πει πως φταίμε κι εμείς,
φταίτε κι εσείς, ναι, φταίνε κι οι άλλοι.
Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς,
φταίει κι ο Χατζηπετρής.

Τι θα πει μας τα ‘παν αλλιώς
τι θα πει τα φάγαν οι άλλοι
τι θα πει πως φταίει ο χοντρός;
Φταίει κι ο χοντρός κι ο λιγνός.

Θα πει πως φταίμε κι εμείς,
φταίτε κι εσείς, ναι, φταίνε κι οι άλλοι.
Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς,
να σου κι ο Χατζηπετρής.

Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς,
ναι, φταίνε κι οι άλλοι.
Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς,
ναι, φταίει κι ο Χατζηπετρής.

Τι θα πει θα φάτε καλά
τι θα πει δεν έχουμε μία
τι θα πει χρωστάγαν πολλά
ήτανε στημένο αλλά...

Θα πει πως φταίμε κι εμείς
φταίτε κι εσείς, ναι, φταίνε κι οι άλλοι.
Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς,
φταίει κι ο Χατζηπετρής.

Φταίμε κι εμείς, φταίτε κι εσείς,
ναι, φταίνε κι οι άλλοι.
Φταίμε κι οι τρεις, φταίμε κι οι τρεις,
άντε κι ο Χατζηπετρής.

(youtube, 8 Δεκ 2008)


Δεν υπάρχουν σχόλια: