........................................................
Ο Κώστας Κουτσουρέλης έγραψεν...
Ο Κώστας Κουτσουρέλης έγραψεν...
«Μη λουστείς, καταφθάνω!» Αυτό παράγγελνε στην αυτοκράτειρα Ζοζεφίνα ο
Βοναπάρτης κάθε φορά που γυρνούσε στο Παρίσι από μιαν ακόμη μακρινή
εκστρατεία. Παραγγελία επιτακτική, πιεστική, που ακούγεται ίσως παράδοξη
για τον ηγήτορα της χώρας που γέννησε τη σύγχρονη αρωματοποιία και την
αναβίβασε στο επίπεδο της πραγματικής οσφρητικής τέχνης. Να ᾽ταν η
χοϊκότητα του ανθρώπου της Μεσογείου που ωθούσε τον Κορσικανό να προτιμά
την ωμή φυσικότητα από τα λεπταίσθητα μύρα, τη γυμνή, αμεσολάβητη
ανάδυση της θηλύτητας από τον εύοσμο φλοιό των σαπουνιών και των
γαλακτωμάτων; Ή μήπως ήταν αντίθετα, ακριβώς η ασκημένη του ρίνα που του
δίδαξε ότι από τις τεχνητές μυρωδιές, όσο αιθέριες κι αν είναι, η
απαραγνώριστη ατομικότητα της αγαπημένης πάντα υπερέχει;
Εμπρός στην αλλοιωτική μονοτονία των αρωμάτων, που περισφίγγουν στον
κάλυκά τους όλες τις διαφορές και τις αποσκεπάζουν, κάθε κορμί
αντιτάσσει τη δική του οσμηρή αλήθεια, μια παλέτα ολόκληρη από πτητικά
χρώματα και σκιές. Στο νοερό φασματοσκόπιο των οσμών, κάθε σημείο του
ποθητού σώματος αντιπροσωπεύει κι έναν άλλο ιριδισμό. Μαλλιά, στόμα,
λαιμός, στήθος, μασχάλες, κοιλιά, μηροί, γλουτοί, κνήμες, ακροδάχτυλα,
ιδίως των ποδιών, από το υπεριώδες ώς το υπέρυθρο, κι απ᾽ το ευώδες έως
το δυσώδες, τα πάντα μοιάζει να εντάσσονται σε επάλληλους κύκλους, να
ακολουθούν τις γραμμές μιας διαρκούς σπείρας που από την περιφέρεια
εκκινώντας περικυκλώνει το περιπόθητο κέντρο: το εφήβαιο και τους
βουβώνες, τη γλουτιαία σχισμή από τον κόκκυγα ώς την έδρα και ώς το
περίνεο (αυτά τα δυο ειρωνικά εκατοστά του Λίχτενμπεργκ που χώριζαν
κάποτε τον πρωκτό από την γυναικεία "τιμή"), την κλειτορίδα, τα
τετράφυλλα χείλη του αιδοίου, τη σκοτεινή μυστικοπάθεια του κόλπου.
Τίποτα δεν είναι μονότονο σ᾽ αυτή την οσφρητική διαδρομή, οι μυρωδιές συμφύρονται, όμως συμφυρόμενες κρατούν την ιδιαιτερότητά τους. Η αψιά γεύση της ιδρωμένης μασχάλης ανταγωνίζεται, επισκιάζει, επιζητεί ν᾽ απορροφήσει αλλά δεν το κατορθώνει ποτέ εντελώς, την αέρινη, περίπου ανεπαίσθητη αναδοσιά των ώμων· αστράγαλοι, κνήμες και γόνατα αποτελούν αδρά οπτικά γεγονότα, χειρονομίες της γεωμετρίας στο φως, το οσφρητικό τους ίχνος ωστόσο είναι μόλις διακριτό· οι ιγνύες κρατούν στα ρομβώδη τους κοίλα άλλης λογής ευωδιές από το περίκλειστο εσωτερικό των μηρών.
(απόσπασμα)
Τίποτα δεν είναι μονότονο σ᾽ αυτή την οσφρητική διαδρομή, οι μυρωδιές συμφύρονται, όμως συμφυρόμενες κρατούν την ιδιαιτερότητά τους. Η αψιά γεύση της ιδρωμένης μασχάλης ανταγωνίζεται, επισκιάζει, επιζητεί ν᾽ απορροφήσει αλλά δεν το κατορθώνει ποτέ εντελώς, την αέρινη, περίπου ανεπαίσθητη αναδοσιά των ώμων· αστράγαλοι, κνήμες και γόνατα αποτελούν αδρά οπτικά γεγονότα, χειρονομίες της γεωμετρίας στο φως, το οσφρητικό τους ίχνος ωστόσο είναι μόλις διακριτό· οι ιγνύες κρατούν στα ρομβώδη τους κοίλα άλλης λογής ευωδιές από το περίκλειστο εσωτερικό των μηρών.
(απόσπασμα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου