.........................................................
«Αυτή ακριβώς η αφέλεια, η οποία είναι ανορθόλογος παράγοντας άγνοιας, θυμικών ενορμήσεων, ασύνειδων διαθέσεων, θα γίνει κατά την ώριμη ηλικία το βήμα απ' όπου κανείς κατακεραυνώνει τον εαυτό του. Οταν τα ανθρώπινα έργα αποτυγχάνουν, δηλαδή αυτοκατηγορούνται, έρχεται και η ώρα των πικρών, και γι' αυτό ρεαλιστικών διαπιστώσεων. Κάθε σοβαρός άνθρωπος δεν μπορεί παρά να είναι πρώην. Πρώην μαρξιστής, πρώην φαινομενολόγος, πρώην σωτήρας της ανθρωπότητας, πρώην εθνικιστής κ.λπ. Ολόκληρος θρύλος υπάρχει για την απέχθεια που γεννούσε στον Ρεμπώ η σκέψη των νεανικών του σκαλαθυρμάτων. Για τη συγκατάβαση του Πάουντ έναντι στο ποιητικό του έργο και τη σκοτεινή παραγγελία του Κάφκα που υπαγόρευε το απλούστερο των πραγμάτων: Κάφτε τα!
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ
ΤΟΥ Κωστή Παπαγιώργη
«Τα μεγάλα πάθη γεννούν μεγάλες μετάνοιες»
«Πάντα μέσα από ένα διάτρητο παρόν, ο θάνατος πλήττει το μέλλον, όχι το
παρελθόν. Ο νεκρός έζησε, αλλά δεν μπορεί να ξαναζήσει, ούτε να αλλάξει
κάτι από τα όσα ήδη έχουν παρέλθει. Η ορφάνια του βίου του είναι ότι,
ενώ άλλοτε συμπορευόταν με τη ζωή, ακολουθούσε τις καμπές του χρόνου,
είχε την ελευθερία να αναμορφώνει κατά βούληση το νόημα του παρελθόντος,
τώρα -νικημένη σκιά καθώς είναι- μένει αμέτοχος. Σαν αδέσποτη μνήμη, η
ζωή του παραδίδεται στους άλλους ενώ το μέλλον του ξεριζώνεται
τελεσίδικα. Κάθε άνθρωπος χωρίς μέλλον, ήτοι κάθε νεκρός,
αποκεφαλίζεται, καταντάει ιστορία στα χείλη των άλλων, αφορμή για
ατελεύτητες δηλώσεις και παρεξηγήσεις. Υπάρχει ένας άταφος βιωμένος
χρόνος που κληροδοτείται εξ ολοκλήρου ή εξ αδιαιρέτου στους επιζώντες.
Το απισχνασμένο κορμί μπορεί να σφαλίστηκε στο μνήμα, αλλά τα πεπραγμένα
του βιωμένου χρόνου δεν περιχωρούνται.
Είναι απεριχώρητα.
Σβήνουν και ανάβουν με το ρυθμό που σβήνουν και ανάβουν τα ίχνη κάθε
αδέσποτης ζωής», έγραφε στο «Ζώντες και τεθνεώτες», ενώ στο «Περί μέθης»
σημείωνε:«Κάθε γνήσιο μεθύσι καταλήγει σε πλήρη κατάπτωση, σε
γκρέμισμα, σαν μικρός θάνατος. Γι' αυτό η επιστροφή στο σπίτι -δεν
αρμόζει να μεθάμε σπίτι μας- αποτελεί πάντα μια μικρή περιπέτεια. Ας
σεβόμαστε αυτά τα κουφάρια που κατορθώνουν να βαδίζουν. Οποιος κι αν
είναι ο δρόμος μας, εκείνοι είναι πρόδρομοι. Ο μεθυσμένος δεν γυρεύει
πια τίποτα. Αλλη μια φορά έπαιξε, κέρδισε τα πάντα και φυσικά τα έχασε.
Είναι τέκνο της απώλειας σαν όλα τα αδέρφια του που αποφεύγουν να το
μάθουν. Θα παραδοθεί σε έναν ύπνο χωρίς όνειρα αδιαφορώντας για έμψυχα
και άψυχα. Ecce homo: μια πέτρα αμέθυστου, όπου ένα ασώματο χέρι
σκαλίζει τραυλά την μορφή της μάνας του. Αν ο μεθυσμένος ξυπνήσει,
ξυπνάει πάντα σαν πλατωνική φράση: πάνω χαλεπώς έχω υπό του χθες ποτού
και δέομαι αναψυχής τινός. Ματαίως...».
Το τελευταίο του κείμενο
«Αυτή ακριβώς η αφέλεια, η οποία είναι ανορθόλογος παράγοντας άγνοιας, θυμικών ενορμήσεων, ασύνειδων διαθέσεων, θα γίνει κατά την ώριμη ηλικία το βήμα απ' όπου κανείς κατακεραυνώνει τον εαυτό του. Οταν τα ανθρώπινα έργα αποτυγχάνουν, δηλαδή αυτοκατηγορούνται, έρχεται και η ώρα των πικρών, και γι' αυτό ρεαλιστικών διαπιστώσεων. Κάθε σοβαρός άνθρωπος δεν μπορεί παρά να είναι πρώην. Πρώην μαρξιστής, πρώην φαινομενολόγος, πρώην σωτήρας της ανθρωπότητας, πρώην εθνικιστής κ.λπ. Ολόκληρος θρύλος υπάρχει για την απέχθεια που γεννούσε στον Ρεμπώ η σκέψη των νεανικών του σκαλαθυρμάτων. Για τη συγκατάβαση του Πάουντ έναντι στο ποιητικό του έργο και τη σκοτεινή παραγγελία του Κάφκα που υπαγόρευε το απλούστερο των πραγμάτων: Κάφτε τα!
Δεν έχει σημασία το γεγονός ότι κάποτε
-τα χρόνια της πολλής δουλειάς και του λειψού ρεαλισμού- οι ίδιοι αυτοί
άνθρωποι παθιάζονταν με πίστη και αυτοπεποίθηση. Η πλάνη γεννάει πάντα
γόνιμες διαθέσεις και κοπιαστικές προσπάθειες. Και τα μεγάλα πάθη, όσο
ευτελή κι αν είναι τα αποτελέσματά τους, είναι πολύτιμα διότι γεννούν
μεγάλες μετάνοιες. Με άλλα λόγια, όποιον άνθρωπο κι αν συναντήσουμε με
κάποιο ίχνος σοβαρότητας, αναγνωρίζουμε χαρακτηριστικά του πρώην. Ο
μεγάλος χαρτοπαίκτης που σπατάλησε χρήμα, καρδιά, φιλίες και χρόνο για
το πάθος του, έρχεται η στιγμή που καίει τα χέρια του, που κλείνει τις
πόρτες, πετάει τις μάρκες, ξεχνάει τον κύκλο των συμπασχόντων και
αποχωρεί. Ενδέχεται να ακούει για τις ολονυχτίες, τα μεγάλα κέρδη, τους
άθλους αυτού ή εκείνου. Αλλά κινείται πλέον έξω από το δίχτυ. Ασχετο αν
είναι πια κάτι παραπάνω ή κάτι παρακάτω από αυτό που ήταν, εκείνο που
τον ενδιαφέρει είναι η απόσταση από το παρελθόν. Το νυν όπου κατοικεί
τον ενδιαφέρει από το ένδοξο άλλοτε» (απόσπασμα, «Οι πρώην» 27/1/2014
στο protagon.gr, το τελευταίο του κείμενο).
ΕΛΕΝΗ ΓΚΙΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου