..............................................................
λήμματα
Του Βασίλη Παπαβασιλείου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ στα "ΝΕΑ", Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2012
Αναπάντεχο.
Και ενώ οι συνέπειες της καταστροφής του νεοελληνικού κράτους (που οι
ευαίσθητες ψυχές επιμένουν να ονομάζουν «κρίση») σαρώνουν τους μη
προνομιούχους, μη έχοντες και κατέχοντες, μη κλέφτες και λωποδύτες
Ελληνες, μία ανώτερη δύναμη έρχεται αναπάντεχα να παρέμβει
διαμορφώνοντας χριστουγεννιάτικα καιρικές συνθήκες που θυμίζουν Πάσχα.
Μέσα σε κλίμα εσωτερικής υποτίμησης και αδυσώπητης δημοσιονομικής
προσαρμογής η πρωτοβουλία αυτή θα μπορούσε να εκληφθεί σαν έμμεση
πρόταση συγχώνευσης των δύο κορυφαίων γιορτών της χριστιανοσύνης. Τι
δηλαδή; Μόνο ο ΟΠΑΟΠΑ θα συγχωνεύεται με τον ΠΑΟΠΑΟ και ο ΙΝΑΓΕ με τη
ΔΗΜΑΦΕ (τα ακρωνύμια αντιστοιχούν βεβαίως σε δημόσιους οργανισμούς
πελατειακής εμπνεύσεως, θεματοφύλακες του εθνικού συμφέροντος); Μια
τέτοια εξέλιξη, λοιπόν, στο μέτωπο των γιορτών θα είχε ανυπολόγιστα
οφέλη. Μιλάμε για τεράστιες οικονομίες κλίμακας. Παράδειγμα: δύο
κορυφαίοι τομείς της πρακτικής ζωής και του συλλογικού φαντασιακού των
Ελλήνων - το Τραπέζι και η Εξοδος (βλ. αντίστοιχα λήμματα).
Εξοδος. Ορος συνδεδεμένος άρρηκτα με τη μοίρα των ιστορικών λαών.
Εδώ όμως δεν πρόκειται για τη φυγή των Εβραίων από την Αίγυπτο ούτε για
την έξοδο του Μεσολογγίου, αλλά για τη λεγόμενη «εορταστική έξοδο» των
σημερινών Ελλήνων από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο. Με τη
συγχώνευση Χριστουγέννων και Πάσχα η μία από τις δύο εξόδους προφανώς
καταργείται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ο κίνδυνος των τροχαίων
ατυχημάτων περιορίζεται κατά το ήμισυ - ο Μολώχ της ασφάλτου θα έχει
μισή δουλειά. Σε ό,τι αφορά τη μιντιακή αντανάκλαση των εορταστικών
εξόδων τα κέρδη
είναι προφανή. Τα ρεπορτάζ στις εξόδους των πόλεων (που, στη φάση της
επιστροφής των εκδρομέων, αντιστρέφονται σε εισόδους) και στους σταθμούς
των διοδίων μειώνονται αναλόγως χάρη στη συγχώνευση των γιορτών. Το
ίδιο ισχύει για τις δημοσιογραφικές αποστολές στους ιερούς τόπους της
εορταστικής διασκέδασης - βλέπε νυχτερινά κέντρα και Αράχοβα. Εννοείται
ότι η συγχώνευση δεν πρόκειται να επηρεάσει τα κεφάλαια του βιβλίου της
«Εξόδου» που λέγονται τριήμερα και Δεκαπενταύγουστος.
Επταετία. «Το 1997 η Ελλάδα ανέλαβε τη διοργάνωση των Ολυμπιακών
Αγώνων και το 2004 ξάφνιασε όλον τον κόσμο αλλά και τον εαυτό της με τα
λαμπρά αποτελέσματα που πέτυχε. Τηρουμένων των αναλογιών, το ίδιο θα
συμβεί και τώρα. Αν υπολογίσουμε ότι η χώρα ξαναγεννήθηκε πριν από δέκα
ημέρες χάρη στην εκταμίευση της δόσης και ότι η στιγμή της αλήθειας
συμφωνήθηκε (αλλά δεν ανακοινώθηκε) να είναι όχι το 2020 (με αντίστοιχο
κριτήριο το ποσοστό και άρα τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους), αλλά το
2021 (με σκοπό τον εορτασμό των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης),
εμείς έχουμε μπροστά μας μία επταετία συν έναν επιπλέον χρόνο. Πώς θα
περάσει; Οπως και το διάστημα της ολυμπιακής προετοιμασίας. Μόνο που στη
θέση των κίτρινων καρτών των κ.κ. Σάμαρανκ και Ρογκ θα έχουμε την
απειλή επιστροφής στη δραχμή κάθε φορά που η κοινωνία δεν θα κάθεται
φρόνιμα. Στη θέση του "πάρτι του Χρηματιστηρίου", την ανανέωση των
υποσχέσεων που θα γεννούν τα κοιτάσματα των υδρογονανθράκων θυμίζοντας
σκηνές από τον "Αθηναίο χρυσοθήρα" του Μιχαήλ Μητσάκη ("χώμα θα
πιάνουμε, χρυσάφι θα γίνεται") με επίκεντρο το Λαύριο ως κατά φαντασίαν
Ελδοράδο. Τέλος, στη θέση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, την ανέγερση της
Palace Prison, της Ανακτορικής Φυλακής, που θα υποδέχεται επιφανείς
εκπροσώπους του Παλαιού Καθεστώτος (λέγε με Μεταπολίτευση) κάθε φορά που
το θέαμα θα καλείται να συμπληρώσει το λιγοστό ψωμί των πληβείων».
(Γιώργος Στεπάνοφ, «Επτά συν ένα», ανέκδοτο κείμενο)
Τραπέζι. Είναι προφανές ότι, αντί δύο εορταστικών τραπεζιών
(χριστουγεννιάτικο - πασχαλινό), θα είχαμε ένα, το
πασχαλοχριστουγεννιάτικο. Το μενού θα περιλάμβανε κλάσματα γαλοπούλας
και οβελία σε έναν συνδυασμό σκέτη πρόκληση για τις νοικοκυρές,κυρίως
όμως για τους εθνικούς μαγείρους, τους μόνιμους στυλοβάτες των εθνικών
καναλιών. Τα τελευταία θα είχαν επιπλέον κέρδος εξοικονομώντας ένα
δεκαήμερο ρεπορτάζ σε ετήσια βάση. Εννοείται ότι, όπως το βιβλίο της
«Εξόδου» δεν θα επηρεαστεί ως προς τα κεφάλαια «τριήμερα» και
«Δεκαπενταύγουστος», έτσι και το βιβλίο του «Τραπεζιού» θα παραμείνει
άθικτο ως προς το κεφάλαιο «Σαρακοστιανά - Καθαρά Δευτέρα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου