..........................................................
.
"Εποχή", Κυριακή, 01 Σεπτεμβρίου 2013 20:25
.
Ένα κόκκινο λουλούδι για τον Λεωνίδα
του Κωστή Γιούργου
"Εποχή", Κυριακή, 01 Σεπτεμβρίου 2013 20:25
Τετάρτη 28 Αυγούστου,
απόγευμα, Α΄ Νεκροταφείο, δυο χρόνια από το θάνατό του,
άπνοια, λάβρα, σαράντα υπό σκιάν, οι φίλοι που αψήφησαν τη
ζέστη για να ακουμπήσουν ένα λουλούδι στον τάφο του Λεωνίδα.
Λέων. Έτσι τον φώναζε ο Χρόνης όταν τους γνωρίσαμε, συγκάτοικους στο ίδιο κελί, φυλακές Αβέρωφ, άνοιξη του ’68. Ο Λεωνίδας ο Κύρκος, ο Χρόνης ο Μίσσιος. Ακουμπήσαμε πάνω τους με εμπιστοσύνη όταν μας κουβάλησε, μια παρέα φοιτητάκια, στου Αβέρωφ η κλούβα του Μεταγωγών από τη Μπουμπουλίνας, και μας εγκαρδίωσαν. «Λέων, θα κατέβεις για το συσσίτιο ή να φέρω και το δικό σου ανεβαίνοντας;», «Λέων, άσε το μολύβι, έχεις επισκεπτήριο». Από κοντά κι εμείς: «Λέων, το βιβλίο που μου δάνεισες το τελειώνω απόψε», «Λέων, να μαζευόμαστε σιγά σιγά για τ’ αγγλικά;» – μας μάθαινε αγγλικά ο Λέων στου Αβέρωφ και, μετά, στον Κορυδαλλό. Έτσι, θαρρώ, του ’μεινε το Λέων.
Ύστερα εμείς, τρεις-τέσσερις, πάνω που είχε ανάψει στον Κορυδαλλό η συζήτηση για τον ευρωκομμουνισμό και πηγαινοέρχονταν από κελί σε κελί κι από νύχτα σε νύχτα, τα παράνομα δικά μας «Τετράδια» της φυλακής, πήραμε μεταγωγή για την Αίγινα. Με τον Λέοντα δεν ξανανταμώσαμε παρά μετά που έπεσε η χούντα. Άλλα χρόνια, άλλες φούριες. Ο πυρετός της μεταπολίτευσης, η παλίρροια των καιρών, που μια φέρνει τους ανθρώπους κοντά, μια τους απομακρύνει. Τα χρόνια της φυλακής έμοιαζαν ξεφτίδια μπροστά στις καινούριες συνθήκες που έτρεχαν σαν σινεμάς: Δημοκρατία, Καραμανλής ή τανκς, το ΚΚΕ εσωτερικού, οι χαρούμενες ριπές των ιδεών του ευρωκομμουνισμού, η λαχτάρα της κομμουνιστικής ανανέωσης, η αγωνία κάθε φορά, μπαίνουμε δε μπαίνουμε στη Βουλή, η Ε.Α.Ρ., η πτώση του Τείχους, το κόκκινο λάβαρο να υποστέλλεται στο Κρεμλίνο, ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου, η συγκυβέρνηση, η αποχώρηση του ΚΚΕ από τον ενιαίο Συνασπισμό.
Ένας καταιγισμός από τροπές και ανατροπές, που όμως δεν τον έκαμψε ποτέ. Ήταν πείσμων, κάτι που μπορεί και να ’ναι ηγετικό προσόν, αν και όχι απαραιτήτως. Η παράλειψη, ας πούμε, να συγχαρεί το νεαρό Τσίπρα για την επιτυχία του στις εκλογές για το Δήμο της Αθήνας το 2006 ήταν δηλωτική της εμμονής του αναφορικά με τον τύπο του κόμματος που είχε ο ίδιος κατά νου, αλλά και με τον τύπο των στελεχών που θα το πλαισίωναν. Ατόπημα – όχι συγχωρητέο, πάντως κατανοητό, ίσως και αμελητέο στις δεδομένες συνθήκες. Αλλά που επαναλήφθηκε, ως ασυγχώρητη προσβολή προς όλους μας αυτή τη φορά, όταν από τη λίστα των καλεσμένων στην παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα στο Ζάππειο απουσίαζε κραυγαλέα το όνομα του πρόσφατα εκλεγμένου, με ποσοστό 70% από το 5ο Συνέδριο του Συνασπισμού, Φλεβάρης του 2008, προέδρου του ενιαίου κόμματος, Αλέξη Τσίπρα. Ο Λέων είχε ήδη σοβαρό πρόβλημα υγείας, γνωστό αυτό. Άγνωστο παραμένει αν και κατά πόσο, σε κάθε περίπτωση, διαχειριζόταν πια το δημόσιο προφίλ του ο ίδιος ή όχι.
***
Τετάρτη 28 Αυγούστου, Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών, επτά το απόγευμα, σαράντα υπό σκιάν, οι φίλοι, ο γιός του ο Μίλτος ο αγαπητός, χαμηλόφωνες κουβέντες, κόκκινα λουλούδια, όλα τριαντάφυλλα, πάνω στο μάρμαρο. Αισθητές παρουσίες, αισθητές απουσίες. Δυο λόγια από τον πρόεδρο της ΔΗΜΑΡ Φώτη Κουβέλη: «Ο Λεωνίδας… η τόλμη των ιδεών του… εμπνέουν… το παράδειγμα, το ήθος του…». Ενός λεπτού σιωπή, αποχώρηση. Ακουμπάω στο μάρμαρο το κόκκινο γαρύφαλλο. Τώρα, Λέων, έπρεπε να είσαι εδώ, ακάματος όπως σε θυμόμαστε. Τώρα που έκλεισε ο παλιός κύκλος –20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ, Βουδαπέστη, αποσταλινοποίηση, ειρηνική συνύπαρξη, Πράγα, ευρωκομμουνισμός, δημοκρατία, ειρηνικό πέρασμα– κι άνοιξε ο νέος, ο τόσο δυσοίωνα παλιός: Κρίση, ελλειμματική δημοκρατία, αυταρχισμός, απαξίωση του δημοσίου, χλευασμός του ιδιωτικού, ταξική υπεροψία, αντικομμουνισμός, ρεβανσιστική μνησικακία, οικονομική αποικιοποίηση. Το ρέκβιεμ του ευρωπαϊσμού στον οποίο είχαμε ελπίσει; Έχει προοπτική το όραμα του ειρηνικού δημοκρατικού περάσματος σε μιαν άλλη ανθρωπότητα; Είχε ποτέ; Ήταν μια επιπόλαιη ανάγνωση της ιστορίας που παρέβλεψε βασικούς νόμους του γίγνεσθαι; Τι έφταιξε κι ατόνησε η επαγρύπνηση της βούλησης για ελευθερία και δικαιοσύνη, ο ζήλος του υπέρ αδυνάτων αγώνα που σπρώχνει τον κόσμο προς τα μπρος; Θα πληρώσουν ξανά οι γενιές που δεν ευθύνονται; Θα πάψει ποτέ αυτό το άδικο, να λυτρώνει ο θάνατος τους σπορείς των μεγάλων αυταπατών και να καλούνται οι επερχόμενοι να συνάξουν αυτοί την πικρή σοδειά;*
Ο Λέων σίγουρα δεν θα έχει τη μίζερη τύχη να τον ξεχάσει η κριτική λόγω ασημαντότητας, η σιωπή δεν θα είναι η μοίρα του. Η Αριστερά του αύριο θα βρει τα λόγια που θα συνομιλήσουν, θα διαπληκτιστούν με τις ιδέες που μοιράστηκε ο Λέων με μια ολόκληρη γενιά. Μια γενιά που, μη γελιόμαστε, αν δεν είχε προηγηθεί δεν θα υπήρχε σήμερα Αριστερά αποφασισμένη να ανταποκριθεί στις ιστορικές ευθύνες της. Το διαμέτρημά του ως δημόσιο πρόσωπο, η ρηξικέλευθη αναμέτρησή του με τις προκλήσεις της πολιτικής, θα υπερασπιστούν το δίκιο που του αναλογεί απέναντι ακόμα και στην πιο αυστηρή κριτική των ιδεών και των επιλογών του.
Κωστής Γιούργος
Λέων. Έτσι τον φώναζε ο Χρόνης όταν τους γνωρίσαμε, συγκάτοικους στο ίδιο κελί, φυλακές Αβέρωφ, άνοιξη του ’68. Ο Λεωνίδας ο Κύρκος, ο Χρόνης ο Μίσσιος. Ακουμπήσαμε πάνω τους με εμπιστοσύνη όταν μας κουβάλησε, μια παρέα φοιτητάκια, στου Αβέρωφ η κλούβα του Μεταγωγών από τη Μπουμπουλίνας, και μας εγκαρδίωσαν. «Λέων, θα κατέβεις για το συσσίτιο ή να φέρω και το δικό σου ανεβαίνοντας;», «Λέων, άσε το μολύβι, έχεις επισκεπτήριο». Από κοντά κι εμείς: «Λέων, το βιβλίο που μου δάνεισες το τελειώνω απόψε», «Λέων, να μαζευόμαστε σιγά σιγά για τ’ αγγλικά;» – μας μάθαινε αγγλικά ο Λέων στου Αβέρωφ και, μετά, στον Κορυδαλλό. Έτσι, θαρρώ, του ’μεινε το Λέων.
Ύστερα εμείς, τρεις-τέσσερις, πάνω που είχε ανάψει στον Κορυδαλλό η συζήτηση για τον ευρωκομμουνισμό και πηγαινοέρχονταν από κελί σε κελί κι από νύχτα σε νύχτα, τα παράνομα δικά μας «Τετράδια» της φυλακής, πήραμε μεταγωγή για την Αίγινα. Με τον Λέοντα δεν ξανανταμώσαμε παρά μετά που έπεσε η χούντα. Άλλα χρόνια, άλλες φούριες. Ο πυρετός της μεταπολίτευσης, η παλίρροια των καιρών, που μια φέρνει τους ανθρώπους κοντά, μια τους απομακρύνει. Τα χρόνια της φυλακής έμοιαζαν ξεφτίδια μπροστά στις καινούριες συνθήκες που έτρεχαν σαν σινεμάς: Δημοκρατία, Καραμανλής ή τανκς, το ΚΚΕ εσωτερικού, οι χαρούμενες ριπές των ιδεών του ευρωκομμουνισμού, η λαχτάρα της κομμουνιστικής ανανέωσης, η αγωνία κάθε φορά, μπαίνουμε δε μπαίνουμε στη Βουλή, η Ε.Α.Ρ., η πτώση του Τείχους, το κόκκινο λάβαρο να υποστέλλεται στο Κρεμλίνο, ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου, η συγκυβέρνηση, η αποχώρηση του ΚΚΕ από τον ενιαίο Συνασπισμό.
Ένας καταιγισμός από τροπές και ανατροπές, που όμως δεν τον έκαμψε ποτέ. Ήταν πείσμων, κάτι που μπορεί και να ’ναι ηγετικό προσόν, αν και όχι απαραιτήτως. Η παράλειψη, ας πούμε, να συγχαρεί το νεαρό Τσίπρα για την επιτυχία του στις εκλογές για το Δήμο της Αθήνας το 2006 ήταν δηλωτική της εμμονής του αναφορικά με τον τύπο του κόμματος που είχε ο ίδιος κατά νου, αλλά και με τον τύπο των στελεχών που θα το πλαισίωναν. Ατόπημα – όχι συγχωρητέο, πάντως κατανοητό, ίσως και αμελητέο στις δεδομένες συνθήκες. Αλλά που επαναλήφθηκε, ως ασυγχώρητη προσβολή προς όλους μας αυτή τη φορά, όταν από τη λίστα των καλεσμένων στην παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα στο Ζάππειο απουσίαζε κραυγαλέα το όνομα του πρόσφατα εκλεγμένου, με ποσοστό 70% από το 5ο Συνέδριο του Συνασπισμού, Φλεβάρης του 2008, προέδρου του ενιαίου κόμματος, Αλέξη Τσίπρα. Ο Λέων είχε ήδη σοβαρό πρόβλημα υγείας, γνωστό αυτό. Άγνωστο παραμένει αν και κατά πόσο, σε κάθε περίπτωση, διαχειριζόταν πια το δημόσιο προφίλ του ο ίδιος ή όχι.
***
Τετάρτη 28 Αυγούστου, Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών, επτά το απόγευμα, σαράντα υπό σκιάν, οι φίλοι, ο γιός του ο Μίλτος ο αγαπητός, χαμηλόφωνες κουβέντες, κόκκινα λουλούδια, όλα τριαντάφυλλα, πάνω στο μάρμαρο. Αισθητές παρουσίες, αισθητές απουσίες. Δυο λόγια από τον πρόεδρο της ΔΗΜΑΡ Φώτη Κουβέλη: «Ο Λεωνίδας… η τόλμη των ιδεών του… εμπνέουν… το παράδειγμα, το ήθος του…». Ενός λεπτού σιωπή, αποχώρηση. Ακουμπάω στο μάρμαρο το κόκκινο γαρύφαλλο. Τώρα, Λέων, έπρεπε να είσαι εδώ, ακάματος όπως σε θυμόμαστε. Τώρα που έκλεισε ο παλιός κύκλος –20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ, Βουδαπέστη, αποσταλινοποίηση, ειρηνική συνύπαρξη, Πράγα, ευρωκομμουνισμός, δημοκρατία, ειρηνικό πέρασμα– κι άνοιξε ο νέος, ο τόσο δυσοίωνα παλιός: Κρίση, ελλειμματική δημοκρατία, αυταρχισμός, απαξίωση του δημοσίου, χλευασμός του ιδιωτικού, ταξική υπεροψία, αντικομμουνισμός, ρεβανσιστική μνησικακία, οικονομική αποικιοποίηση. Το ρέκβιεμ του ευρωπαϊσμού στον οποίο είχαμε ελπίσει; Έχει προοπτική το όραμα του ειρηνικού δημοκρατικού περάσματος σε μιαν άλλη ανθρωπότητα; Είχε ποτέ; Ήταν μια επιπόλαιη ανάγνωση της ιστορίας που παρέβλεψε βασικούς νόμους του γίγνεσθαι; Τι έφταιξε κι ατόνησε η επαγρύπνηση της βούλησης για ελευθερία και δικαιοσύνη, ο ζήλος του υπέρ αδυνάτων αγώνα που σπρώχνει τον κόσμο προς τα μπρος; Θα πληρώσουν ξανά οι γενιές που δεν ευθύνονται; Θα πάψει ποτέ αυτό το άδικο, να λυτρώνει ο θάνατος τους σπορείς των μεγάλων αυταπατών και να καλούνται οι επερχόμενοι να συνάξουν αυτοί την πικρή σοδειά;*
Ο Λέων σίγουρα δεν θα έχει τη μίζερη τύχη να τον ξεχάσει η κριτική λόγω ασημαντότητας, η σιωπή δεν θα είναι η μοίρα του. Η Αριστερά του αύριο θα βρει τα λόγια που θα συνομιλήσουν, θα διαπληκτιστούν με τις ιδέες που μοιράστηκε ο Λέων με μια ολόκληρη γενιά. Μια γενιά που, μη γελιόμαστε, αν δεν είχε προηγηθεί δεν θα υπήρχε σήμερα Αριστερά αποφασισμένη να ανταποκριθεί στις ιστορικές ευθύνες της. Το διαμέτρημά του ως δημόσιο πρόσωπο, η ρηξικέλευθη αναμέτρησή του με τις προκλήσεις της πολιτικής, θα υπερασπιστούν το δίκιο που του αναλογεί απέναντι ακόμα και στην πιο αυστηρή κριτική των ιδεών και των επιλογών του.
Κωστής Γιούργος
*: Το διαφορετικό χρώμα στο τμήμα του κειμένου του Κωστή Γιούργου είναι δική μου επιλογή. Θέλησα μ' αυτόν τον τρόπο να υπογραμμίσω τα ουσιαστικά ερωτήματα που δεν απασχόλησαν τον Λεωνίδα Κύρκο στα τελευταία χρόνια της ζωής του (κι εννοώ ιδιαιτέρως μετά το 1989). Η αλήθεια είναι ότι δεν απασχόλησαν ούτε και τη σύμπασα "φανερή" Αριστερά. Λέω "δεν απασχόλησαν" και εννοώ την ανοιχτή συζήτηση και προβληματισμό (και γιατί όχι και διαπάλη των αντίθετων - που σίγουρα υπήρχαν - εκτιμήσεων) πάνω στην κατάρρευση της πιο συναρπαστικής θεωρίας (και εφαρμογήςτης) στον 20ο αιώνα. Θα περίμενε κανείς ότι ο Λεωνίδας με τη σοφία των γηρατειών θα τολμούσε έναν τέτοιο θαρραλέο απολογισμό. Αντίθετα η παρουσία του τα τελευταία χρόνια έμεινε αγκυλωμένη στην αναζήτηση κάποιων συμμαχικών κυβερνητικών σχημάτων μέσω των οποίων θα προκαλούνταν και κοινωνικές (τι αφέλεια! όταν τρομεροί, με πρόσημο απορρύθμισης και διάλυσης, κοινωνικοί μετασχηματισμοί είχαν επέλθει μέσω του ΠΑΣΟΚικού ολετήρα) αλλαγές. Δυστυχώς συνεπώνυμε και συμπατριώτη Κωστή (επίτρεψέ μου τον ενικό) ο Λεωνίδας, όπως και οι περισσότεροι αριστεροί στη χώρα μας - αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο -δεν είχαν το θάρρος και το κουράγιο να "ξαναδούν" την υπόθεση της Αριστεράς από την αρχή. Οπότε;...