Το Μανχάταν κυλάει στις φλέβες της Αθήνας
Tου Νικου Γ. Ξυδακη
Η ταινία Cosmopolis του Ντ. Κρόνενμπεργκ,
βασισμένη στο ομότιτλο
βιβλίο του Ντον ΝτεΛίλλο
(εκδ. Εστία), δείχνει μια ημέρα από τη ζωή ενός
νεαρού δισεκατομμυριούχου στο Μανχάταν.
Ο μεγαπαίκτης των αγορών Ερικ
Πάκερ
διευθύνει τα ντιλ μέσα από την τεράστια
λιμουζίνα του, που
αργοκυλάει στους
νεοϋορκέζικους δρόμους· μέσα στην
απαστράπτουσα hi-tech
σαρκοφάγο δέχεται
συνεργάτες και συμβούλους και διεξάγει
ιδιόρρυθμους
διαλόγους για το χρήμα, τον
χρόνο, τη ζωή, την ηθική, την ύπαρξη. Η μέρα
κυλάει με ιλιγγιώδεις διαλόγους, ενόσω
οι δρόμοι κυριεύονται από μια
ξέφρενη εξέγερ-
ση και οι αγορές νομισμάτων τρέχουν στα
μόνιτορ. Η αφήγηση
ξεκινάει με
αφηρημένο εξπρεσιονισμό του Πόλοκ, κι ένα
στίχο του Πολωνού
Ζ. Χέρμπερτ: «νομισματική
μονάδα έγινε ο αρουραίος»· κορυφώνεται
με τη
θρησκευτική ζωγραφική αφαίρεση
του Ρόθκο.
Το Cosmopolis θα
μπορούσε να είναι μια απεικόνιση
του Μανχάταν, απόμακρη, ερμητική, άνευ
νοήματος
για τον Ελληνα θεατή. Δεν είναι. O κόσμος του
Ερικ Πάκερ,
παγωμένος και υπερταχύς, με
μικροτσίπ αντί για αίμα, με αριθμούς αντί
για
αισθήματα, κόσμος πέραν της ανάγκης,
κόσμος υποσχόμενος μέλλον,
χωρίς παρόν,
αυτός ο κόσμος της παγκόσμιας ροής χρήματος,
είναι
εξαιρετικά οικείος στους Ελληνες τρόφιμους
του Euro-Depression. Διότι η
Ελλάδα της Υφεσης
είναι η απόληξη της φρενίτιδας του Cosmo-
polis, η
κορύφωσή του: ένα διαρκές
μεταίχμιο καταστροφών, μια διαρκής ανατροπή.
Οσα
περιγράφονται μέσα στη λιμουζίνα
προϋποθέτουν όσα περιγράφονται στις
οδομαχίες έξω απ’ αυτήν. Και τα δύο συμ-
βαίνουν στην Ελλάδα, φανερά
τουλάχιστον
από το 2009: και τα ντιλ και οι οδομαχίες.
Το χρήμα,
αυτοναφορικό, αυτονομημένο,
αποσπασμένο από οποιαδήποτε σύνδεση με
υλικότητες, ανάγκες, όρια, συμβολισμούς,
όρισε τον βίο πριν από την
κρίση με
θεοκρατική απολυταρχία. Ηταν ο
ζωοδότης και ο λατρευόμενος, ο
απόλυτος
ηγεμών, ο νοηματοδότης. Το ίδιο απολυταρχικό
χρήμα, διά της
ελλείψεώς του, ορίζει και πάλι
τον χώρο των ανθρώπων, τους
κατεστραμμέ-
νους βίους τους και τις διαψευσμένες προσδο-
κίες.
Η
Αθήνα είναι το αντεστραμμένο είδωλο του
Cosmopolis Μανχάταν: είναι η
σπάνις και η
στέρηση μετά την πλησμονή, είναι η διάψευση
μετά την
πληθωρισμένη υπόσχεση και τη
φενάκη. Η Αθήνα της Μεγάλης Υφεσης δείχνει
το κενό που περιέχεται στην απαστράπτουσα
λιμουζίνα των
παγκοσμιοποιημένων ντιλ.
Εδώ, στα μελαγχολικά κράσπεδα της οδού
Σοφοκλέους έξω από το ταφικό Χρηματι-
στήριο, στις άδειες βιτρίνες με τα
ενοικια-
στήρια και τα γκράφιτι, στις σιωπηλές
πρασιές των προαστίων, μόνο
εδώ, στα Υφε-
σιακά Πεδία, αποκτούν νόημα τα λόγια της
Βίγια Κίνσκι προς
τον Ερικ Πάκερ:
«Οι αρχαίοι Ελληνες έχουν έναν όρο.
“Χρηματιστικός” (ο ασχολούμενος με
τον πορισμό χρημάτων - Πλάτων,
Πολιτεία).
Εμείς όμως πρέπει να κάνουμε τη λέξη να
παρεκκλίνει λιγάκι.
Να την προσαρμό-
σουμε στην τρέχουσα κατάσταση. Γιατί
το χρήμα έχει γίνει
αυτοσκοπός. Δεν
υπάρχει άλλης μορφής τεράστιος πλούτος.
Το χρήμα έχει
χάσει την ικανότητά του
να περιγράφει, όπως την έχασε εδώ και
καιρό και η
ζωγραφική. Το χρήμα μιλάει
στον εαυτό του».
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου