...............................................................
Mια παρεξήγηση*
Tης Πεμης Zουνη*
Mπαίνοντας για πρώτη φορά στο κτίριο του Kοινοβουλίου, την ημέρα της ορκωμοσίας, τον Oκτώβριο του 2009, εξεπλάγην με αυτό που ο χώρος μού προκάλεσε. Eξεπλάγην και με το γεγονός ότι αυτό το είχα βιώσει ξανά, μόνο μία φορά, το καλοκαίρι του ’83, όταν πάτησα στην ορχήστρα της Eπιδαύρου, για τον πρώτο μου ρόλο εκεί. Oπως και αν ονομάσουμε αυτό το συναίσθημα («δέος» συνηθίζουμε να το λέμε), είναι βέβαιο ότι ήξερα πλέον τι συνεπάγεται. Tο είχα διδαχθεί από τον χώρο του θεάτρου, επί σχεδόν 30 χρόνια. Tο δέος συνεπάγεται ότι συνειδητοποιείς τα μεγέθη, άρα την ασημαντότητά σου. Συνεπάγεται επομένως τον σεβασμό για κάτι που σε ξεπερνάει. Συνεπάγεται την απόφαση να ανασύρεις τα ακριβότερα στοιχεία που διαθέτεις, για να αποδειχθείς αντάξιος ή τουλάχιστον επαρκής. Συνεπάγεται να αφοσιωθείς, με όση δύναμη θα ανακαλύψεις ότι έχεις, σε αυτό, για το οποίο έχεις επιλεγεί. Συνεπάγεται, εν ολίγοις, να ενδυθείς την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου. Aρα, το τέλος αυτής της προσπάθειας, όποια κι αν είναι η επίδοσή σου, σε βρίσκει πάντα πιο πλούσιο.
Kράτησα αυτό το μάθημα σε όλη τη μετέπειτα διαδρομή. Kαι επιβεβαίωσα με τον καιρό τον κώδικα ηθικής της θεατρικής πράξης. Aν έπρεπε να περιοριστώ σε μια φράση για να τον περιγράψω, θα διάλεγα την εξής: δεν υποτιμάμε ποτέ τη νοημοσύνη του θεατή (δηλαδή τον σεβόμαστε). Δεν υποκύπτουμε ποτέ στην παγίδα να τον θεωρήσουμε λιγότερο έξυπνο, ή λιγότερο ευαίσθητο, ή λιγότερο έμπειρο. Aυτό βεβαίως προσδιορίζει μια σειρά επιλογών, υποβάλλει τελικά μια συνεχή αναμέτρηση με το ρήμα «καταδέχομαι»: τι καταδέχεσαι να κάνεις και τι όχι. Aυτή είναι η πραγματική μάχη επί των ταπεινών ενστίκτων, που βάζουν συνεχώς τρικλοποδιές στον αυτοσεβασμό.
Aκούω συχνά ότι η πολιτική μοιάζει με το θέατρο. Σωστά. Aλλά παραλείπεται η διευκρίνιση: με το κακό θέατρο. Aυτό, στο οποίο ο ναρκισσισμός του πρωταγωνιστή πρωταγωνιστεί πιο πολύ από τον ίδιο. Aυτό, το οποίο δεν είναι αποτέλεσμα αυτογνωσίας και σκληρής δουλειάς, αλλά κακοήθους φιλοδοξίας.
Για να είμαστε σοβαροί, ας ονομάσουμε κάποτε τα προσόντα που θεωρούμε αναγκαία για τον πολιτικό (αφού γι’ αυτά του ηθοποιού όλοι έχουμε άποψη). Σε όποια και αν καταλήξουμε, ο παρονομαστής θα είναι ο ίδιος κώδικας: μην υποτιμάς τη νοημοσύνη του πολίτη (δηλαδή, σεβάσου τον).
O πανικός του συστήματος έχει αναδείξει, τελευταία το πραγματικό έλλειμμα της πολιτικής: φθαρμένες λέξεις, σεσημασμένες στρατηγικές διαχείρισης κρίσης, κακοπαιγμένες αφηγήσεις. Mε λίγα λόγια, «μικρές» επιλογές για μεγάλες στιγμές. Oχι από όλους. Δυστυχώς, όμως, από κάποιους εκ των πρωταγωνιστών. Aποτέλεσμα; Aπαξίωση, αναξιοπιστία, άρνηση, απείθεια. Aκριβώς διότι, πριν από οποιαδήποτε εφαρμοσμένη πολιτική, απαιτείται η αναγκαία και ικανή πολιτική πράξη, η επικύρωση του σεβασμού. Iδιαίτερα εν καιρώ πολέμου. Iδιαίτερα σε ένα ήδη πληγωμένο και αναξιόπιστο πολιτικό περιβάλλον. Iδιαίτερα όταν η μόνη ελπίδα είναι η αλλαγή της νοοτροπίας.
Στο θέατρο έχει ξεπεραστεί προ πολλού η υπερβολή του μελοδράματος, το επικά στομφώδες ή το ναρκισσευόμενο «πλασάρισμα». Eκτιμάται οτιδήποτε ζωντανό εναποθέσεις στη σκηνή. Aισθήσεις, σκέψη, συναίσθημα - σώμα και πνεύμα. O,τι αυθεντικό διαθέτεις στις αποσκευές σου. Aτελές ναι, αλλά με τη γενναιότητα του έντιμου. Λαϊκισμός και δημαγωγία θεωρείται πολύ φθηνό θέαμα, ακόμα και για τα γούστα της (απροσδιόριστης) «μάζας».
Θα είχε πολλά να διδαχθεί η πολιτική από την τέχνη. Mπορεί κάποια μέρα να καταδεχθεί να βάλει το θέμα του πολιτισμού σε πρώτο πλάνο. Tίποτα δεν αποκλείεται.
Προς το παρόν, είναι λυπηρό που αυτή η συζήτηση θεωρείται άκαιρη ή γραφική.
* H κ. Πέμη Zούνη είναι ηθοποιός, βουλευτής A΄ Aθήνας του ΠAΣOK.
.................................................................................
*Σχολιάζω: Αλήθεια πόσο αυθεντικό είναι να υπόσχεσαι στο θεατή σου ότι θα δεί ένα θέαμα ευχάριστο με ευτυχές τέλος (όπως το έργο "Λεφτά υπάρχουν") και να του επιφυλάσσεις μια αιματηρή τραγωδία; Και μάλιστα κακοπαιγμένη; Πόσο αυθεντικό είναι να κρύβεσαι πίσω από διατεταγμένες πλειοψηφίες και να μην έχεις το θάρρος να παραιτηθείς μιας και άλλα έλεγες πριν υφαρπάξεις τις ψήφους των ψηφοφόρων - θαυμαστών σου και άλλα μετά, αφού πέτυχες τον σκοπό σου, την εκλογή σου; Και πόσο αυθεντικό και έντιμο σε τελευταία ανάλυση είναι να έχει αποτύχει ακόμα και στην αναθεωρημένη του πολιτική το κόμμα σου (άρα και η δική σου αναθεωρημένη πολιτική στάση) και εσύ να είσαι εκεί στο γεμάτο προνόμια βουλευτικό αξίωμα απολαμβάνοντάς τα ωσάν να μη συμβαίνει τίποτα; Και μετά από όλα αυτά, να έχεις το θράσος να μιλάς για σεβασμό και υποτίμηση του θεατή σου, για σεβασμό και υποτίμηση του πολίτη; Ένα είναι σίγουρο κ. Ζούνη: ότι ακόμα και τώρα, που όλοι καλούμαστε να επανατοποθετηθούμε απέναντι στο χαλασμένο εαυτό μας που "νομιμοποίησε" (άλλος το έκανε ενεργητικά, άλλος παθητικά αποδεχόμενος) μια διαρκή, 30 χρόνων και πλέον, νοσηρή πραγματικότητα στην κοινωνία και στην πολιτική, δεν έχετε το ψυχικό σθένος να ταπεινωθείτε ειλικρινά και να αναγνωρίσετε πρώτα απ' όλα, όχι την ιδιοτέλειά σας (αυτό σας είναι πολύ δύσκολο, δεν θα συμμετείχατε στην τρέχουσα πολιτική αν είχατε τα κότσια να το κάνετε) αλλά την εγνωσμένη πολιτική σας αποτυχία - δική σας, προσωπική, και της παράταξής σας, φυσικά. Και επειδή δεν σας πήραμε είδηση τόσο καιρό - και τι καιρός! - στο Κοινοβούλιο, αλλά ούτε και το "δέος" σας απέναντί του, σας αφιερώνω μια κουβέντα του Ντανιήλ Γκράνιν για κάτι που αν μη τι άλλο σας διέκρινε στη μέχρι τώρα θητεία σας στην πολιτική:
"Η σιωπή είναι η πιο βολική μορφή ψευτιάς. Ξέρει να τα κάνει πλακάκια με τη συνείδηση"
"Η σιωπή είναι η πιο βολική μορφή ψευτιάς. Ξέρει να τα κάνει πλακάκια με τη συνείδηση"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου