.......................................................
Tου Νικου Γ. Ξυδακη
Μεταξύ ανθρώπινης και θείας δικαιοσύνης
Tου Νικου Γ. Ξυδακη
Ο θάνατος του ισοβίτη πραξικοπηματία Νίκου Ντερτιλή έδωσε την ευκαιρία
σε γνωστούς εχθρούς της δημοκρατίας, χουντικά κατάλοιπα και νεοναζί,
όσους η κρίση έβγαλε από τα λαγούμια τους, να στήσουν μιαν ακόμη τελετή
μίσους και τυφλότητας. Ευλόγως: ο εκλιπών ήταν ο τυπικά αμετανόητος
χουντικός, μαζί με τον σιωπηλό εσατζή Ιωαννίδη. Ποτέ δεν αναγνώρισε την
Ελληνική Δημοκρατία, την οποία άλλωστε κατέλυσε διά των όπλων που του
εμπιστεύθηκε η πατρίδα· ποτέ δεν παραδέχθηκε ότι σκότωσε εν ψυχρώ τον
εικοσάχρονο Μιχ. Μυρογιάννη, κατά την εξέγερση του Πολυτεχνείου, όπως
κατέθεσαν δεκατρείς μάρτυρες.
Η λεπτομέρεια που ίσως διαφεύγει: ο πείσμων γέρων παρέμεινε επί 38 έτη
στη φυλακή όχι ως καταδικασθείς επί εσχάτη προδοσία· την ποινή αυτή την
είχε εκτίσει από καιρό. Παρέμεινε φυλακισμένος, αυτός ο στρατιώτης, για
τον εν ψυχρώ φόνο του πολίτη Μυρογιάννη εν καιρώ ειρήνης, καταδικασθείς
από το Πενταμελές Εφετείο Κακουργημάτων σε ιδιαίτερη δίκη, έξι μήνες
μετά την ιστορική δίκη των πρωταιτίων της δικτατορίας. Και ήταν απλός
στρατιώτης πλέον: είχε καθαιρεθεί από τον βαθμό του ταξίαρχου. Ο ίδιος
είχε ατιμάσει τη στολή του.
Θα είχε αποφυλακιστεί πριν από πολλά χρόνια, αν το ζητούσε. Δεν το
ζήτησε, διότι δεν αναγνώριζε τη δημοκρατία, το πολίτευμα και τους
θεσμούς του, όχι την άλφα ή τη βήτα κυβέρνηση. Κατά βάθος, δεν
αναγνώριζε τη δικαιοσύνη των ανθρώπων. Πίστευε, σύμφωνα με λεγόμενά του,
μόνο στον στρατό. (Και καυχιόταν ότι κακοποιούσε Τουρκοκύπριους αμάχους
στην Κύπρο. Γιατί λοιπόν να σεβαστεί τη ζωή του Ελληνα αμάχου;) Πίστευε
στο όπλο του και στον πόλεμο, όπως ο ίδιος τον κήρυττε και τον
διεξήγαγε. Κατά τούτο, συνεπής στον πολεμιστή εαυτό του, επέλεξε τη
φυλακή, διότι μόνο εκεί έβρισκε τη μυθική του δικαίωση, μόνο εκεί,
μακριά από τους ανθρώπους, ετρέφετο το εγωτικό του πείσμα ως σολιψισμός
και ως παραίσθηση.
Τέλος πάντων, ο άνθρωπος έφυγε, η ανθρώπινη δικαιοσύνη του απεδόθη όπως
απεδόθη, η ψυχή του ίσως βρει ανάπαυση από τη συγχώρεση του θύματός
του· όταν «παρασταθή γυμνός και τετραχηλισμένος, αυτός και η ζωή του και
αι πράξεις του, ενώπιον του Kριτού, του Παλαιού Hμερών, του Tρισαγίου».
Αυτή τη διάσταση μεταξύ ανθρωπίνης και θείας δικαιοσύνης αδυνατεί, ή δεν
θέλει, να αντιληφθεί ο μητροπολίτης Καλαβρύτων, ο οποίος στην κηδεία
ανακήρυξε τον αμετανόητο φονέα Ντερτιλή ήρωα ισάξιο του Σωκράτη και του
Κολοκοτρώνη. Ανιστόρητος ή απλώς διαστρεβλωτής; Και οι δύο υπέμειναν την
ετυμηγορία της πολιτείας, ενώ ο φιλόσοφος υπερασπίστηκε τη δημοκρατία
λόγω και έργω, θυσιάζοντας τη ζωή του, όχι αφαιρώντας μιαν άλλη ζωή. Ο
συγκεκριμένος ρασοφόρος εν προκειμένω συμπεριφέρεται όχι σαν χριστιανός
ιερέας, αλλά σαν αμετανόητος στρατιώτης, φαίνεται να συμμερίζεται τον
στρατιώτη κατά την επιορκία και τη μισαλλοδοξία, και ως διαρκής κήρυκας
μίσους υμνεί τον άνθρωπο που δεν μπόρεσε να συγχωρέσει τον εαυτό του,
δεν ζήτησε ποτέ συγχώρεση και δεν συγχώρεσε κανέναν. Οχι, ο Καλαβρύτων
δεν είναι απλώς ανιστόρητος, εκτός δημοκρατίας, αλλά και βαθύτατα
αψυχολόγητος και αθεολόγητος, εκτός χριστιανικής παραδόσεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου