.............................................................
...για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της
ελληνικής μυθιστοριογραφίας...
από τον φίλο στο fb Κώστα Κουτσουρέλη (facebook, 4/1/2018)
Αν
πάρουμε τις κορυφές της ελληνικής μυθιστοριογραφίας, το ορεινό ανάγλυφο
που σχηματίζουν, θα δούμε ότι πολλές απ’ αυτές είναι μεμονωμένα,
αυτοτελή υψώματα, χωρίς διάσελο, πέρασμα εμφανές αναμεταξύ τους. Είτε
πρόκειται για έργα άπαξ, που δεν βρήκαν ταίρι ομοειδές, άξιο λόγου
τουλάχιστον, στο υπόλοιπο έργο του δημιουργού τους, είτε πρόκειται για
συγγραφείς που στέκουν στα γράμματά μας αποκομμένοι, χωρίς στενούς
συγγενείς, προδρόμους ή επιγόνους, η συνολική εικόνα που αποκομίζει
κανείς είναι της τυχαίας διασποράς, όχι της οργανικής συνοχής και
συνέχειας.
Στην πρώτη κατηγορία, τα έργα άπαξ, συναριθμούνται όλα
σχεδόν τα αξιόλογα μυθιστορήματά μας του 19ου αιώνα: ο Θάνος Βλέκας του
Καλλιγά, ο Λουκής Λάρας του Βικέλα, η Πάπισσα Ιωάννα του Ροΐδη, η
Στρατιωτική ζωή εν Ελλάδι του Δημόπουλου. Αλλά και κάμποσα από τα
σημαδιακά έργα του 20ού αιώνα, όπως το Διπλό βιβλίο του Χατζή, το Τρίτο
στεφάνι του Ταχτσή, η Βάρδια του Καββαδία, το Κιβώτιο του Αλεξάνδρου.
Όλα τους, μπορούν να θεωρηθούν έργα-νησίδες, κάποτε και πάρεργα,
εξαίρεση μυθιστορηματική μέσα σ’ ένα έργο που κατά τ’ άλλα είναι
αφιερωμένο σε είδη αλλότρια – την κριτική, τη διηγηματογραφία, την
ποίηση.
Στη δεύτερη κατηγορία, έχουμε βέβαια μυθιστοριογράφους με
περισσότερα του ενός αξιόλογα μυθιστορήματα στο ενεργητικό τους, που
όμως λόγω της εντελώς ιδιαίτερης γραφής ή κοσμοθεώρησής τους, η θέση
τους στην λογοτεχνία μας είναι έκκεντρη και προσωποπαγής. Ο Καζαντζάκης,
ο Καραγάτσης, ο Πεντζίκης, ο Σκαρίμπας είναι τα πιο προφανή
παραδείγματα. [..] Αλλά και συγγραφείς όπως ο Τσίρκας, ο Α. Κοτζιάς, ο
Βαλτινός, ώς έναν βαθμό, είναι παραδείγματα παραπλήσια. Μολονότι οι
μορφικοί τους πειραματισμοί έχουν πηγή κοινή, μολονότι και οι τρεις
αναμετρώνται με τα πάθη της ιστορίας, δύσκολα μπορεί να πει κανείς ότι
ιδρύουν ή συνεχίζουν μια γενεαλογική γραμμή, ότι στο συνεχές της
νεοελληνικής μυθιστοριογραφίας αντιπροσωπεύουν κάτι παραπάνω από τον
εαυτό τους. [...]
Οι τρεις σημαντικότεροι πεζογράφοι μας του 19ου
αιώνα, ο Μακρυγιάννης, ο Βιζυηνός, ο Παπαδιαμάντης, δεν γράφουν, ή δεν
γράφουν σπουδαίο, μυθιστόρημα – όριό τους είναι η ολιγοπρόσωπη νουβέλα ή
το αυτοβιογραφικό χρονικό. Η Γενιά του 1880 που αλλάζει την πορεία των
γραμμάτων μας είναι γενιά ποιητών. Η Γενιά του 1930 περιλαμβάνει και
σημαντικούς μυθιστοριογράφους. Παρ’ όλα αυτά, το μείζον έργο του
κορυφαίου για κάποιους πεζογράφου της, το Πλατύ ποτάμι του Μπεράτη, δεν
είναι μυθιστόρημα. Μερικά από τα αντιπροσωπευτικότερα έργα της
μεταπολιτευτικής μας πεζογραφίας, από τα βιβλία του Ιωάννου και του
Χειμωνά ώς το Πεθαίνω σα χώρα του Δημητριάδη και το Καλά, εσύ σκοτώθηκες
νωρίς του Μίσσιου, δεν είναι έργα μυθιστορηματικά, κι ας
αυτοχαρακτηρίζονται ενίοτε έτσι. [...]
Ιδωμένη έτσι, η ελληνική
μυθιστοριογραφία δεν απαρτίζει μια ενιαία αλυσίδα. Περισσότερο μοιάζει
μ’ έναν σωρό από κρίκους, λαμπρούς κάποτε, αλλά σκόρπιους και
ασύνδετους. Από κορυφές που, όσο σημαντικές και αν είναι καθ’ εαυτές,
δεν συνιστούν οροσειρά, δεν συγκροτούν μεταξύ τους παράδοση. Διότι
παράδοση δεν είναι απλώς το άθροισμα κάποιων σκόρπιων επιτευγμάτων. Αλλά
μια ενότητα βαθύτερη και πολυπλοκότερη, μια παρακαταθήκη κοινών
μορφικών και θεματικών αναζητήσεων, από την οποία οι μεμονωμένοι
συγγραφείς διαρκώς αντλούν και την οποία διαρκώς πλουτίζουν.
[Αποσπάσματα από την αυριανή μου εισήγηση στη μεσημερινή συζήτηση που
οργανώνει το Νέο Πλανόδιον για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της
ελληνικής μυθιστοριογραφίας. Συνεισηγούνται Αγγέλα Καστρινάκη,
Κωνσταντίνος Τζαμιώτης, Γιώργος Πινακούλας. Αύριο στις 12,
Βιβλιοπωλείο Εν Πλω, Χαριλάου Τρικούπη 6-10.]
Βιβλιοπωλείο Εν Πλω, Χαριλάου Τρικούπη 6-10.]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου