Τρίτη, 17 Μαΐου 2016

Μικρό αφιέρωμα στον Γιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ (1632-1675) από τον φίλο στο fb Νίκο Καρακωνσταντή (facebook, 17/5/2016)

............................................................

 Μικρό αφιέρωμα στον Γιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ (1632-1675) από τον φίλο στο fb Νίκο Καρακωνσταντή (facebook, 17/5/2016)

 Το 1675 πέθανε αιφνιδίως σε ηλικία 43 ετών ο ζωγράφος Johannes Vermeer (1632-1675). Το τραγικό αυτό συμβάν είχε εξαιρετικά σοβαρές επιπτώσεις καθώς ο καλλιτέχνης άφησε πίσω του τη σύζυγό του με τα 11 τους παιδιά (τα 10 από τα οποία ήταν ανήλικα) και ένα τεράστιο χρέος. Ο Vermeer χρωστούσε ακόμη και στον αρτοποιό της γειτονιάς του. Όπως ήταν φυσικό και επόμενο, μετά το θάνατό του τα υπάρχοντά του καταγράφηκαν προκειμένου να υπολογιστεί η αξία της περιουσίας του και να δημοπρατηθεί για να εξοφληθούν οι δανειστές του. Από τα ζωγραφικά έργα που είχε φιλοτεχνήσει και δεν είχε πουλήσει όσο ζούσε, η γυναίκα του Catharina αναγκάστηκε να τα παραχωρήσει όλα εκτός από ένα: την Τέχνη της ζωγραφικής. Μάλιστα προσπάθησε να τον διασώσει από τους δανειστές της οικογένειάς της μεταβιβάζοντάς τον στη μητέρα της. historical-quest.com/ Johannes Vermeer: Η τέχνη της ζωγραφικής
 



....Μόνο ένας εξαιρετικός ζωγράφος μπορούσε να επιτύχει με τέτοια πιστότητα όχι μόνο την εντύπωση της τρίτης διάστασης, αλλά και την υφή των προϊόντων των άλλων εικαστικών τεχνών: της χαρακτικής (χάρτης), της γλυπτικής (μάσκα τραγωδίας) και της υφαντικής (χαλί). Στο έργο αυτό αναδείκνυε επίσης το κοινωνικό του status με τα πλούσια και μοντέρνα ρούχα που φορά. Τόνιζε τέλος τις δυνατότητες της ζωγραφικής τέχνης, τόσο τις αισθητικές όσο και τις συμβολικές. Η Τέχνη της ζωγραφικής ήταν το αποκορύφωμα της μαστοριάς του και ήθελε να την αντικρίζουν και να την εκτιμούν όλοι όσοι έρχονταν στο εργαστήριό του. Γι΄αυτό η Catharina προσπάθησε να την σώσει από τις διεκδικήσεις των δανειστών του άντρα της. Όμως δεν τα κατάφερε. Η μεταβίβαση του πίνακα στη μητέρα της κρίθηκε παράνομη και το έργο διατέθηκε μαζί με όλα τα υπάρχοντά της προς πώληση. historical-quest.com/ Johannes Vermeer: Η τέχνη της ζωγραφικής
Γιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ (1632-1675)
H Tέχνη της ζωγραφικής, 1666, 130 Χ110 εκατ. Λάδι σε καμβά, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης, Βιέννη.




Σιγή, συγκέντρωση, σχεδόν μεταφυσική αφαιρετικότητα της εικόνας, εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα που στηρίζεται από την άριστη εισαγωγή όλων των στοιχείων στην ιδεατή σκακιέρα του χώρου, του πλήρους και του καινού, των χρωμάτων και των σκιών. Η άδεια καρέκλα στο πρώτο επίπεδο και ο γεωγραφικός χάρτης υπαινίσσονται ακριβώς ένα πρόσωπο που δεν είναι παρόν. Τον συντάκτη του γράμματος. Η εξαιρετική προοπτική από τον Βερμέερ μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο καλλιτέχνης δούλευε με χάρακα και διαβήτη και ότι είχε επεξεργαστεί ένα μαθηματικό σύστημα για να προσδιορίσει τις σχέσεις μεταξύ των στοιχείων της σύνθεσης. Άμστερνταμ, Κρατικό Μουσείο, Πήγασος Εκδοτική, 2006.
Γιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ (1632-1675)
Γυναίκα που διαβάζει γράμμα. Περ. 1663, 46,5Χ39 εκατ. Μουσείο Άμστερνταμ από το 1885.


Γιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ (1632-1675)
Η κιθαρίστρια, 1670–1672, 53 X 46.3 εκατ. Λάδι σε καμβά, Κένγουντ χάουζ, Λονδίνο.



Γιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ (1632-1675)
Γυναίκα κρατώντας μια ζυγαριά ακριβείας, ή Δοκιμάζοντας μια ζυγαριά, 1662–1663, 42Χ38 εκατ.Λάδι σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη τέχνης, Ουάσιγκτον D.C.







Δεν υπάρχουν σχόλια: