Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025

"Μνήμη 2015" έγραψε η Πέπη Ρηγοπούλου ("Εφημερίδα των Συντακτών", 26.11.2025)

 ...............................................................


Μνήμη 2015 






έγραψε η Πέπη Ρηγοπούλου ("Εφημερίδα των Συντακτών", 26.11.2025


Ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή ξεκινά με μια σκηνή ικεσίας του Χορού προς τον βασιλιά/τύραννο, ζητώντας από αυτόν που σκότωσε τη Σφίγγα και έσωσε τη Θήβα να σώσει και πάλι την πόλη από την επιδημία που έχει ξεσπάσει. Εκείνος δέχεται ως στοργικός πατέρας την ικεσία του πλήθους και υπόσχεται πως θα κάνει ό,τι μπορεί. Ετσι αρχίζει να ξετυλίγεται η ιστορία, πρόσφατη και παλιά, αυτού που γίνεται βασιλιάς της πόλης όταν τη λευτερώνει από το τέρας που καιροφυλακτούσε προ των πυλών της σκοτώνοντας όσους δεν απαντούσαν στο αίνιγμά του. Η έρευνα που αναλαμβάνει ο Οιδίποδας για να βρει τον ένοχο, μετά από μια αναδρομή στα γεγονότα και τα δρώντα πρόσωπα, καταλήγει στον ίδιο. Διώκτης, δράστης και θύμα μαζί, τυφλός από το ίδιο του το χέρι και περιπλανώμενος φαρμακός, δηλαδή εξοστρακισμένος από την πόλη του, φτάνει στον Κολωνό της Αθήνας (στο έργο «Οιδίπους επί Κολωνώ») και ζητά άσυλο από τον Θησέα.

Στον Οιδίποδα ανανεώνεται κάθε φορά η αγωνία για την αποκάλυψη του ενόχου που είναι ένας γνωστός/άγνωστος, ο οποίος έχει κατακτήσει την εξουσία της πόλης ως σωτήρας της και επομένως είναι υπεράνω υποψίας για όλους, εκτός από τον βοσκό που υπήρξε ο διπλός μάρτυρας της έκθεσης του Οιδίποδα ως βρέφος ανεπιθύμητο στον Κιθαιρώνα και της δολοφονίας του Λάιου από αυτόν. Το γεγονός ωστόσο ότι ο Οιδίποδας λύνει το αίνιγμα της Σφίγγας οδηγεί τη Θήβα στη συλλογική απώθηση της αναζήτησης του δολοφόνου του Λάιου, γιατί μπροστά στα πρόσφατα παθήματα ξεχνά τα παλιά και ανοίγει τον δρόμο για νέα.

Ποια σχέση έχει το δράμα του Οιδίποδα με τη χώρα μας σήμερα; Ποιο είναι το κριτήριο της «ενοχής» της και από ποιους έχει οριστεί; Ποια είναι η σχέση της με τη Γερμανία, η οποία πρωτοστάτησε στον οικονομικό και πολιτισμικό πόλεμο εναντίον της και διεκδικεί ρόλο στην κηδεμονία του παρόντος και του παρελθόντος της, όσο σκύβουν το κεφάλι τους οι κυβερνήτες της; Ποιο είναι το εγκαταλειμμένο παιδί του Κιθαιρώνα που σκοτώνει το τέρας αλλά και τον τερατώδη γεννήτορα Λάιο και κάνει τον ανόσιο γάμο με την Ιοκάστη; Γιατί επιμένουν οι κάθε λογής αποικιοκράτες να θεωρούν τους ιθαγενείς υπηκόους τους «κακομαθημένα παιδιά»;

Το νέο βιβλίο για τα γεγονότα του 2015, που δεν πρέπει να ξεχαστούν μπροστά στα τωρινά και που δεν υπολογίζονται στον βαρύ λογαριασμό ενοχών που εκκρεμεί, δεν μπορεί να διαγράψει την ευθύνη για το ματαιωμένο δημοψήφισμα του 62% εκείνου του καλοκαιριού. Γιατί εκεί κρίθηκαν αυτά που ζούμε σήμερα. Ο κ. Τσίπρας έπαιξε σε μια ζαριά τη ραχοκοκαλιά της καθημαγμένης ήδη κοινωνίας μας και την παρέδωσε στον ανελέητης κοπής «φιλελευθερισμό» του κ. Μητσοτάκη. Με αυτά τα δεδομένα, μην αφήσουμε την εύπιστη μάζα να σκοτώσει τον λαό μέσα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: