Κυριακή 21 Απριλίου 2024

"Κάτσε να τις φας" γράφει ο Παύλος Μεθενίτης ("Εφημερίδα των Συντακτών" - "ΝΗΣΙΔΕΣ" 21.04.24)

...............................................................

 


Κάτσε να τις φας





γράφει ο Παύλος Μεθενίτης ("Εφημερίδα των Συντακτών" - "ΝΗΣΙΔΕΣ" 21.04.24)







«Τους ζητάω να με πάνε στο σπίτι μου. Γυρνάει και μου λέει η γυναίκα: “Θα κάνεις μήνυση;”. Της λέω: “όχι” και γυρνάει και μου απαντάει: “Κάτσε να τις φας”... Με αφήνει το περιπολικό εκεί και συνεχίζω να τρώω ξύλο στη μέση του δρόμου». Αυτά δήλωσε πρόσφατα στο Mega μια 28χρονη κοπέλα που είχε επανειλημμένα απευθυνθεί στην Αστυνομία για προστασία από τον βίαιο σύντροφό της.


Μέσα σ’ αυτήν την ιδιωματική έκφραση, σ’ αυτό το «κάτσε να τις φας» εμπεριέχεται όλη η αρρωστημένη νοοτροπία της πατριαρχίας, όπως διαπνέει οριζόντια την κοινωνία, βρίσκοντας την απόλυτη έκφρασή της στο στόμα ενός οργάνου της εννόμου τάξεως, που εξ ορισμού καλείται να προστατεύσει τον απειλούμενο πολίτη, το οποίο όργανο επιπλέον είναι και γυναίκα!

Δηλαδή, είναι να τραβάς τα μαλλιά σου: μια γυναίκα με στολή, που θα περίμενε κανείς πως θα διέθετε πέντε γραμμάρια παραπάνω ευαισθησία από τους άρρενες συναδέλφους της επειδή κι αυτή υφίσταται έμφυλες διακρίσεις, γράφει να μην πω πού την άθλια κατάσταση της ομόφυλής της και της συνιστά να βγάλει τον σκασμό και να υποταχθεί στη βία του άντρακλα δίπλα της, που, ως άντρας, θα πει κι έναν λόγο και θα δώσει και μια φάπα παραπάνω. Η αστυνομικός τής λέει να κάτσει και να φάει ήσυχα ήσυχα τις σφαλιάρες της, όπως τις έτρωγαν εδώ και τόσους αιώνες και τόσες χιλιετίες οι γυναίκες για να μη διασαλευτεί η τάξη της οικογένειας, άρα και της κοινωνίας, από τη βία που ασκούν οι άντρες επί των γυναικών.

Και γιατί το κάνουν; Επειδή μπορούν, επειδή πάντα έτσι ήταν, και αυτό είναι ένα γεγονός αυταπόδεικτο, που όλοι οι άντρες και όλες οι γυναίκες -δυστυχώς- που έχουν κάποια εξουσία στο πατριαρχικό σύστημα, φρόντιζαν και φροντίζουν να διδάξουν στις κακοποιημένες και κακοποιούμενες γυναίκες. Εκτός από τους άντρες, πόσες μανάδες, πόσες προϊσταμένες και διδασκάλισσες, πόσες μεγάλες αδελφές και φιλενάδες, πόσες θείες και γιαγιάδες δεν έδωσαν την ίδια επαίσχυντη συμβουλή στα κορίτσια ή τις νέες γυναίκες που πήγαιναν στο σχολείο, στη δουλειά, στο μπακάλικο ή στην εκκλησία με μαυρισμένο μάτι, κακοκρυμμένο από μαύρα γυαλιά; Πόσες φορές οι γείτονες δεν δυνάμωσαν το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση ενοχλημένοι από τις τσιρίδες της γυναίκας του διπλανού σπιτιού, καθώς τις έτρωγε από τον άντρα της;...

Να κάτσει και να τις φάει... Το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας λέει πως το ρήμα «τρώω», στην υπ’ αριθ. 27 σημασία του (έχει συνολικά 45, από τα πιο μεγάλα λήμματα, με τρεις ολόκληρες σελίδες) έχει την έννοια «γίνομαι στόχος επιθετικής ενέργειας, φραστικής ή σωματικής. Παράδειγμα: (έφαγα) κράξιμο, βρίσιμο, κατσάδα, μπουνιά, κλοτσιά, σφαλιάρα κ.λπ. Η φράση «τρώω ξύλο» σημαίνει «με δέρνει κάποιος», ενώ η έκφραση «θα τις φας» ορίζεται ως απειλή (θα φας ξύλο), κι όταν λέμε «τρώω της χρονιάς μου» ή «το ξύλο της χρονιάς μου», εννοούμε πως «με δέρνουν αλύπητα»...


Η αρχική σημασία του αρχαίου ρήματος «τρώ(γ)ω» είναι «μασώ, ροκανίζω με τα δόντια» και προέρχεται από την ινδοευρωπαϊκή ρίζα *ter, (τρίβω, τρυπώ). Πάντως οι εννοιολογικές πτυχές του «τρώω» με... φονικό περιεχόμενο είναι αναπάντεχα πολλές στην ελληνική γλώσσα: τρώω λάχανο λέμε π.χ., δηλαδή «φονεύω», ενώ το θύμα «το έφαγε το μαύρο χώμα» ή «το σκοτάδι».

Ισως σαν τιμωρία επειδή δεν κάθισε να τις φάει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: